علی عبدالعلیزاده تهیهکننده فیلم سینمایی «تئوری آلبرت» به کارگردانی زحل رضوی که سال گذشته پروانه ساخت آن صادر شده است درباره وضعیت این فیلم به خبرنگار سینمایی صبا گفت: «تئوری آلبرت» اولین فیلمنامه زحل رضوی است و قرار بود اولین فیلم سینمایی او باشد. این کار قرار بود سال گذشته از طریق وامی که در فارابی به نام او درآمده بود، ساخته شود اما همچنان وضعیتش مشخص نیست. همچنین باتوجه به اینکه در حال تغییر دولت هستیم و نمیدانیم چه کسی قرار است سر کار بیاید و وضعیت وام چه خواهد شد به همین دلیل ساخت آن در هالهای از ابهام است.
او درباره تغییر تهیهکننده اثر که ابتدا جعفر آقاباباییان بوده است، عنوان کرد: پیش از این به عنوان مشاور کارگردان با پروژه همکاری میکردم و جعفر آقاباباییان تهیهکننده بود تا اینکه مدت تاریخ مجوز ساخت به پایان رسید و آقاباباییان از همکاری با پروژه انصراف داد. بعد از آن من تهیهکنندگی کار را برعهده گرفتم ولی همچنان نتوانستم وام را دریافت کنم.
عبدالعلیزاده درباره داستان فیلم توضیح داد: «تئوری آلبرت» داستان خواهر و برادریست که با یکدیگر مشکل دارند و مشکلاتی میان آنها وجود دارد که مادر سعی میکند این ارتباط را درست کند. مخاطبان این فیلم کودک هستند و قصه فانتزیای دارد.
نویسنده «گنجهای ژنرال» ضمن اشاره به اینکه لوکیشن ساخت این فیلم در تهران است، ادامه داد: تصمیم داشتیم بخشی از فیلم را به صورت انیمیشن بسازیم اما چون قرار بود بخشی از بودجه ساخت فیلم از طریق وام فارابی و بخشی دیگر از طریق سرمایهگذار تامین شود ولی نشد، معلوم نیست چه اتفاقی برای فیلم خواهد افتاد.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره جایگاه سینمای کودک در ایران خاطرنشان کرد: سینمای کودک در ایران جایگاه خوبی ندارد، اینگونه سینما در دنیا متکی به جلوههای ویژه و فعالیت در آن هزینهبر است و چون ما در این ژانر بازار جهانی نداریم که فیلم را در آن عرضه کنیم، تهیهکننده و سرمایهگذار هم تضمینی برای ساخت اثر در این ژانر ندارند، به همین دلیل فیلمهای کودکی که در ایران ساخته میشود هنری و جشنوارهای است و برای مخاطب کودک نیست، همچنین رقبای سرسختی در دنیا داریم که امکان رقابت با آنها وجود ندارد. شرایط کرونا و صف طولانی فیلمها در نوبت اکران نیز باعث میشود که بعید بدانم سینمای کودک در ایران به این زودیها جان بگیرد.
او تاکید کرد: سالها پیش برنامه ساخت فیلم «گنج اژدها» را داشتم که بودجه ساخت آن ۱۰ میلیارد برآورد شده بود اما تهیهکننده و سرمایهگذاری برای ساخت آن پیدا نشد و پروژه خوابید. وقتی میتوان با ساخت فیلم کمدی فروش خوبی داشت، چرا باید فیلم کودک ساخت؟
عبدالعلیزاده که پروانه نمایش فیلمهای «لب خط» و «اتومبیل» را دارد در بخش پایانی صحبتهایش تصریح کرد: باتوجه به شرایط این روزهای سینما برنامهای برای اکران این دو فیلم ندارم، منتظرم واکسیناسیون کرونا افزایش پیدا کند و مردم ترس رفتن به سالن سینما را نداشته باشند، شاید آن موقع نسبت به اکران فیلمها اقدام کنم. درحال حاضر نیز که به نوعی سینما احیا شده است به شکل قبل نیست و استقبال گذشتهها وجود ندارد؛ با ریسک همراه است و خطر دارد.
فروغ گشتیل
انتهای پیام/
There are no comments yet