نمایندگان موافق و مخالف نظر خود را درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۵
صبا گزارش می‌دهد؛

نمایندگان موافق و مخالف نظر خود را درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند

امروز سه‌شنبه دوم شهریورماه موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرات خود را درباره این وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، از روز گذشته دوشنبه اول شهریورماه جلسات بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم به ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درحال برگزاری‌ست.

تا این لحظه موافقان و مخالفان ۱۳ وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی به اظهارنظر پرداخته‌اند و امروز دوم شهریورماه نوبت به محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است که از دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

در جلسه امروز گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس توسط مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون قرائت شد.

رییس کمیسیون فرهنگی اعلام کرد: مجلس، مدرک وزیر پیشنهادی را استعلام کرده است و مورد تایید قرار گرفت، اعضای کمیسیون فرهنگی با اکثر آرا صلاحیت آقای اسماعیلی را تایید کردند.

اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است و به سختی می‌تواند وزارت فرهنگ را اداره کند

در ادامه علی‌اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی به عنوان اولین مخالف بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله وزارتخانه‌هایی است که چتر گسترده از وظایف بر سر هنرمندان، اصحاب رسانه، اهالی سینما و تئاتر در دل خود دارد. اگر همکاران به اهداف و وظایف این وزارتخانه نگاهی بیندازند، خواهند دید که این وزارتخانه نیازمند چه افرادی است.

او ادامه داد: اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است و به سختی می‌تواند وزارت فرهنگ را اداره کند، سوابق او نشان می‌دهد که ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد. در یک پژوهشگاه کار پژوهشی انجام دهیم و از دل سوابق ۲۰۰ اثر پژوهشی درآید که با کدام یک از وظایف این وزارتخانه همخوانی دارد؟ اسماعیلی با کدام پشتوانه قابلیت تعامل با سینماگران، کانون‌های فرهنگی- هنری، موسیقی‌دانان، دستگاه‌های نظارتی و… دارد؟

خانی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسایل وزارت ارشاد مساله نظارت و حمایت است. او قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم‌های سینمایی را صادر کند. در برنامه ایشان جای سینمای خانوادگی کجاست؟ با کدام رویکرد و دیدگاه قابلیت بازگرداندن اعتماد به رسانه‌های داخلی را دارند؟ اکثر ادارات این وزارتخانه در کشور بی‌اثر هستند و بدیهی‌ترین امورات را نمی‌توانند اجرایی کنند. خارج کردن این وزارت از حالت انفعال نیازمند فردی است که تسلط بر مسایل پیچیده فرهنگ داشته باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جریان سازی فرهنگی و آرمان‌های انقلاب با زبان فرهنگ از وظایف این وزارتخانه است که اجرایی شدن آن با سوابق اسماعیلی بعید است. وضعیت برخی هنرمندان و خبرنگاران و تولیدکنندگان آثار هنری، نهادهایی که بانی امورات فرهنگی و مذهبی هستند و سایر افراد ذیل این مجموعه، جای تامل و برنامه ریزی دارد، به ویژه آنکه در ۲ سال اخیر و با شیوع کرونا وضعیت معیشیتی آن‌ها برهم ریخته است و همه روزه شاهد انعکاس مشکلات هستیم، با کدام دانش و تجربه می‌خواهید این مشکلات را حل کنید؟

او در پایان تصریح کرد: غنی سازی اوقات فراغت آحاد مردم با همراهی دیگر دستگاه‌ها و تنظیم برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی برای انعکاس اقدامات حاکمیت و نهادهای انقلابی و موسسات عمومی غیردولتی با فعالیت‌های پژوهشی و آثار تاریخی قابل پیاده‌سازی نیست. این امور تجربه و دانش می طلبد که متاسفانه آن را در آقای اسماعیلی نمی‌بینیم و همکاران با چشم بازتر به این وزارتخانه و امورات آن عنایت کنید. وزارت ارشاد یکی از مهم‌ترین نهادها برای اجرای سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب است و امیدوارم با انتخاب درست در این مسیر گام برداریم.

اسماعیلی در دادسرای ویژه کارکنان دولت چند پرونده مفتوح دارد

در ادامه سید علی یزدی‌خواه نماینده شهر تهران و از مخالفان اسماعیلی عنوان کرد: مخالفت من با اسماعیلی مساله شخصی و فردی نیست. در ۲ محور حرف‌هایم را مطرح می‌کنم تا حتی به ایشان هم کمک کند. در قانون بودجه کشور بخشی با عنوان خارج از شمول وجود دارد که به رییس دستگاه اختیار داده است تا از محل بودجه خارج از شمول استفاده کند بدین شکل که او با یک امضا و بدون هیچ ترتیبات قانونی می‌تواند مبلغی را به نهادی بدهد. اسماعیلی پیش از این در استانداری اصفهان فعالیت داشته است، حین فعالیت او در استانداری اصفهان، بودجه آنجا تا چند صد میلیون تومان بوده است ولی با این حال انضباط مالی در این استانداری در حضور او مشاهده نشده است.

او افزود: یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشته، ایشان بوده است. حالا اگر به وزارت ارشاد بیایند که بودجه بیشتری دارد و بیرون از نظارت هم است، با یک یادداشت می‌توان مبلغی را به موسسه یا فردی داد. در یک استانداری کوچک او چندین مورد پرونده داشته است که نشان از انظباط مالی کم در آن حوزه است. ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد بودجه وزارت ارشاد که ۸۵ درصد خارج از شمول است، اسماعیلی با این بودجه چگونه رفتار می‌کند؟ در این رقم بالای وزارت ارشاد چند پرونده خواهد بود؟ یا شاید هم پرونده‌ای تشکیل نشود چون ۸۵ درصد بودجه وزارت ارشاد خارج از شمول است. اگر در آن زمان پرونده مالی نداشت ما نگران نبودیم یا حتی می‌توان گفت کمتر نگران بودیم.

یزدی‌خواه خاطرنشان کرد: با معرفی برنامه‌های اسماعیلی مجامع صنفی فرهنگ و هنر علیه او موضع گیری کرده‌اند، او طوری برنامه داده‌ است که انگار می‌خواهد خانه موسیقی و خانه سینما و… را محدود یا تعطیل کند.

این نماینده مجلس در پایان مطرح کرد: اهالی سینما و هنر همه ضد انقلاب نیستند بلکه ما در همه حوزه‌ها نیروی متعهد داریم اما حتی کانون‌های قرآنی و مجامع مربوط به شعرا و رسانه دیجیتال و… در برابر او موضع گرفته‌ند. همه علیه او گارد گرفته اند.

انقلاب ما و کشور ما فرهنگی است

پس از آن عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان که با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی موافق است، گفت: در این فرصت کوتاه نمی‌توان نظر خود را کاملا درباره ویژگی های مورد نظر بیان کرد اما به مجمل در این باره می پردازم. کشور ما کشوری بزرگ و عظیم و انقلاب ما در جهان بشریت بی نظیر است. انقلاب ما و کشور ما فرهنگی است. این کشور در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی ولایی، فرمایش مقام عظمای ولایت و رسیدن به تمدن نوین جهان اسلام برنامه عظیم فرهنگی را می‌طلبد. فرهنگ انقلاب باید راستین و قرآن و عترت سایه گستر شود.

او ادامه داد: در این زمان عظمت ایران ولایی و برکت شهدای انقلاب، وزارت ارشاد نقش تعیین کننده در تمدن نوین جهان اسلام دارد، مگر نمی توان با فرهنگ اسلامی موانع را پشت سر گذاشت؟ شهیدان گرانقدر و امام راحل و فرمایشات مقام عظمای ولایت، سرمایه گران سنگ فرهنگ ایران هستند پس باید به سمت و سوی فرهنگ انقلاب الهی پیش برویم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: افتخار می کنم در مجلس انقلابی، خدمتگزار مردم هستیم و امروز می‌خواهیم برنامه ریزی کنیم که فرهنگ اسلامی در ایران اسلامی تقویت شود. در این فرصت کوتاه نمی توان درباره منش مدیریتی اسماعیلی صحبت کرد اما باید گفت او تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور را به درستی پیش بینی کرده است، تعدد مراکز تصمیم گیر را به درستی اشاره کرده‌اند، ایشان درست گفته‌اند که قرارگاه فرهنگی باید در نهاد ریاست جمهوری قرار گیرد.

شریعتی اظهار کرد: اسماعیلی یک چهره مقبول بین جوانان انقلابی است، او در دانشگاه تهران، در رسانه های مکتوب و تصویری چهره ای خوشنام دارد، او چند روز پیش جلسه‌ای با مدیران مسئول بیش از ۳۰ رسانه کشور داشته است. آیات عظام همیشه وزارت ارشاد را زیر نظر دارند و تذکرات آن‌ها در این سال‌ها افزایش یافته است حالا با آمدن آقای اسماعیلی، این وزارتخانه حتما می‌تواند نظر مراجع تقلید را جلب کند. ارتباط گسترده و منظم اسماعیلی با علمای بلاد و نمایندگان رهبری و حوزه علمیه در شهرها و طلاب جوان باعث می‌شود که برنامه‌ها را به دست آن‌ها بسپارد. در حوزه اقتصاد هم برنامه های مهمی دارند و خودکفایی در عرصه فرهنگی را مدنظر قرار داده اند.

او در پایان سخنانش تاکید کرد: ما در مسایل فرهنگی باید به سه نکته مهم توجه کنیم؛ اول فرهنگ باید از اقتدار لازم در کشور بهره مند باشد، دوم اینکه وزارت ارشاد باید فضای معنوی کشور را تقویت کند، سوم اینکه مسئولان فرهنگی باید با قاطبه مردم در ارتباط باشند. اگر اتهامی به کسی زده شده است و دادگاه او را تبرئه کرده است دیگر دلیلی برای طرح مجدد آن وجود ندارد.

اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد

در ادامه سید رضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارشاد عنوان کرد: عصر ما عصر انفجار اطلاعات و نبرد فرهنگ‌هاست. حضور کامپیوتر و اینترنت دنیا را به شکل دهکده ای درآورده است، رییس جمهور اسبق آمریکا گفته بود که بزرگترین جنگی که در پیش داریم جنگ تسخیر افکار مردم است.

او خاطرنشان کرد: اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی معرفی شده است نه فرهنگ کلاسیک که آن فرهنگ مجموعه آموزش و پرورش، وزارت علوم و حوزه های علمیه است. عرصه مدیریت او به وسعت کل جامعه مطبوعات، کتاب، چاپ تا حوزه‌های مختلف هنری به ویژه سینما است. اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در فرهنگ اعتقاد دارد، جلب مشارکت مردم را قبول دارد. گرایش ذهنی و درونی مدیر فرهنگی است که باید از درون او بجوشد وگرنه نمی تواند با اصحاب فرهنگ و هنر ارتباط برقرار کند که او این جوشش را دارد.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: در نظام اسلامی ارزش‌های اسلامی نقش اساسی دارند بنابراین مدیر فرهنگی باید دیندار باشد و فرهنگ را با انگیزه دینی تقویت کند که ایشان این ویژگی را دارد.

سوابق تحصیلی اسماعیلی با حوزه فعالیت او مرتبط نیست

پس از آن محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم موافق کلی برنامه‌های رییسی و موافق بیشتر وزرای رییسی بودم اما به ناچار باید مواردی را در مخالفت مطرح کنم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است کشور و مردم کشور به شکل های مختلفی همچون حوزه نظامی و فرهنگی مورد تهاجم قرار بگیرد، چند سال قبل، مقام معظم رهبری موضوع شبیه‌خون فرهنگی را مطرح می کنند که ملت ایران از سال ها قبل مورد تاخت تاز تهاجم فرهنگی قرار دارد. اولویت فرهنگ در کنار اولویت اقتصاد از جمله مواردی بود که مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس بر آن تاکید داشتند، اگر اکنون به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ثبت نام کردم به دلیل مشکلاتی است که در عرصه فرهنگ مشاهده می کنیم.

او ادامه داد: متاسفانه سوابق شغلی و تحصیلی اسماعیلی با این حوزه موجب نگرانی ماست، این وزارتخانه متولی مسایل خیلی مهم و حیاتی است و فردی که در این جایگاه قرار می گیرد باید از عهده این مسئولیت برآید و وجاهت کافی را داشته باشد. او را برای این وزارتخاته مناسب نمی دانم و مخالفت من از دغدغه هایم می‌آید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: او چالش های فرهنگی را که ما با آن روبه رو هستیم، در برنامه آورده‌ است. با آمدن ویروس کرونا عرصه فرهنگ و فعالان آن دچار مشکل شده اند، هم مطبوعات و هم هنرمندان ما دچار مشکل و سینماهای‌مان تعطیل هستند. آقای وزیر چه تدابیری دارند که ما از این چالش بیرون آییم؟ من برنامه ای از سوی او ندیدم. اسماعیلی برنامه عملی ارایه نداده است اما شاید بتواند در صحبت هایش این دغدغه ها را برطرف کند.

علیپور مطرح کرد: یک ظرفیت‌های بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی است که در همه شهرها وجود دارد و از سال های قبل فعال است. این شورا محلی است که باید زندگی سبک اسلامی و هویت اسلامی را تقویت کند. از اسماعیلی انتظار داریم که به بحث شورای فرهنگ عمومی توجه جدی داشته باشد. عزیزی گفتند اصحاب رسانه از او استقبال کرده‌اند ولی ما در مطبوعات مشکلات گسترده‌ای از مجوز تا کاغذ و … داریم. توزیع امکانات کشور باید متوازن و عادلانه شود. در اثر بی توجهی و بی دقتی مسئولان گذشته پروژه های فرهنگی و هنری در شهرستان ها ناتمام ماند که وزیر پیشنهادی به این حوزه نیز باید توجه داشته باشد.

او در پایان عنوان کرد: از وزیر انتظار داریم که توجه جدی و عملی به استان‌ها داشته باشد. متولی بحث کتابخانه ها و مطبوعات در سراسر کشور این وزارتخانه است و باید یک برنامه جدی از او می دیدم که ندیدم. انتظار داریم توجه جدی به این عرصه ها به ویژه رفع مشکلات اهالی رسانه داشته باشد. ما به شبکه نمایش خانگی و تولیدگران عرصه فرهنگی نیاز داریم تا خانواده های ما به خارج از کشور نیاز پیدا کنند. آنکه باید برای کشور کار اساسی انجام دهند وزارت ارشاد است.

جایگاه حمایت از هنرمندان و پژوهش در برنامه وزیر پیشنهادی کجاست؟

مصلح صالحی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه اسماعیلی کلی و فاقد راهبردها و استراتژی برای رسیدن به هدف در ۴ سال آتی است. برنامه او قرار بود بر اساس نقاط قوت و ضعف فرهنگ کشور باشد ولی نسخه اخیر که امروز ارایه شد باز هم کلی بود. نقطه امیدی در آن نبود. در برنامه او تناقض‌گویی وجود دارد. او دم از مهندسی فرهنگ می زند و در جایی به امر خودجوش درونی اشاره می کند. بالاخره این برنامه خودجوش است یا مهندسی شده؟

او خطاب به اسماعیلی ادامه داد: برای امرار معاش و بیمه و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه ای دارید؟ چگونگی حمایت از هنرمندان در برنامه شما مغفول است. شما می دانید ادارات بعضا با دو نفر اداره می شوند؟ هیچ اشاره ای به کمبود نیروی انسانی در برنامه شما نشده است. در برنامه شما به اقلیت ها هیچ اشاره ای نشده است. همان طور که باید بر فعالیت های اکثریت دینی نظارت کنید باید روی اقلیت های مذهبی هم نظارت کنید ولی شما هیچ اشاره ای به آن ها نکردید.

صالحی بیان کرد: اگر پژوهش را قبول دارید جایگاه پژوهش در برنامه شما چیست؟ اساس خانواده توسط تمامی برنامه های شبکه های معاند مورد تهدید است. بچه های ما اکنون  از صبح تا شب شبکه جم می بیند. برنامه شما برای این شرایط چیست؟ شاید اگر کسی از دل وزارت فرهنگ معرفی می‌شد بهتر بود. چهره فرهنگ به اندازه کافی غبارآلود شده است امیدوارم در دولت سیزدهم غبار جدیدی بر این چهره ننشیند.

اساعیلی به چند صدایی در رسانه‌ها معتقد است

 کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اسماعیلی از نخبگان جبهه علمی و فرهنگی انقلاب است. او مدیر تحول گرای صداوسیما بوده و دارای روحیه جهادی‌ست و با بدنه وزارتخانه و حوزه فرهنگ آشنایی و اشراف کامل دارد. اسماعیلی در تدوین برنامه مفصل خود بر فرهنگ عمومی تاکید کرده و به مساله آسیب شناسی آن پرداخته است.

نماینده مردم پیرانشهر ادامه داد: در برنامه اسماعیلی رسیدگی به وضع معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصدی گری دولتی و پرداختن به امور نظارتی، هدایتی و حمایتی آن تاکید شده است. همچنین برای تحقق اهداف مد نظر در حوزه فرهنگِ عمومی، به صورتی دقیق، در مورد برنامه زمانی و حتی نهادهای مجری صحبت شده است. در برنامه‌های ایشان چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات و فرهنگ عمومی توصیف و راهکارهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارایه شده است.

حسین پور ادامه داد: فرهنگ زیربنای توسعه پایدار و تقویت کننده هویت جامعه است و خاستگاه انقلاب اسلامی فرهنگی بود و در جبهه فرهنگی دشمنان زیادی داشته و دارد و متاسفانه در حوزه فرهنگ در هشت سال گذشته، کشور ما دچار چالش های متعددی شد و سیاستگذاری غلط در این حوزه، نبود هدف گذاری متناسب با سیاست های کلان جامعه، کم توجهی به تکنولوژی های در حال رشد فرهنگی و مدیریت نادرست  مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد.

او خاطرنشان کرد: رسیدگی به معیشت هنرمندان در برنامه او مورد تاکید است و به چندصدایی در رسانه ها معتقد است. امروز وضعیت وزارتخانه های کشور و مردم خوب نیست و مشکلات معیشتی امان مردم را بریده است و کرونا هم همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است پس باید هرچه سریعتر دولت را تشکیل داد.

بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های فرهنگی جامعه

محمد موحد نماینده کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارشاد عنوان کرد: اکنون ما در یک آزمون سخت قرار داریم و شرایط مملکت ویژه و خاص است. ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم تا پای جان از انقلاب دفاع کنیم. فرهنگ از عناصر مهم هر کشور است و تاریخ ایران اسلامی نیز گواه این مدعاست که فرهنگ همیشه از پربارترین مولفه های قدرت و ایجاد نشاط و همدلی در سرزمین ما بوده است. در گفتگویی با اسماعیلی به این باور رسیدم که او آمده است تا همه توان خود را در حمایت از اهالی فرهنگ و رسانه و مسجد به کار گیرد.

او افزود: اسماعیلی به کمک گرفتن از نخبگان اعتقاد دارد و با همکاری آن‌ها می خواهد فرهنگ کشور را سامان بخشد. اسماعیلی آمده است با همکاری صاحبان قلم و اندیشه و هنرمندان و با عنایت به نزدیکی و شناخت آقای رییسی این موارد را در این وزارتخانه سامان بخشد؛ ارتقای نقش وزارت ارشاد در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها، حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه مناطق محروم و حمایت مادی و معنوی از هنر مبتنی بر انقلاب و حمایت از آثار هنری برای عرضه در جامعه جهانی و موضوع بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی و بیکاری که دغدغه کانون های مسجد و اصحاب فرهنگ و رسانه

مگر میشود بدون مشورت و بهره بردن از ظرفیت های این قشر فرهیخته و به ویژه پیشکسوتان و صاحب نظران ماموریت ها را به سرانجام رسید. اعتقاد دارم ایشان از توان نیروهای متعهد و متخصص و صرفنظر از دیدگاه سیاسی برای پست های مدیریتی بهره بگیرد.

موحد در پایان گفت: یکی از دغدغه های اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی و رسانه این بود که سلایق شخصی در صدور مجوزها اعمال شود که اسماعیلی تلاش می کند این اتفاق رخ ندهد و صاحبان این حرفه با آسودگی و کمترین استرس خلق اثر کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000