محمد گودرزی دهریزی دبیر بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره داوری بخشهای مختلف جشنواره گفت: این جشنواره بخشهای مختلفی مانند «قصههای ملی»، «قصههای سنتی»، «بینالملل»، «قصههای صوتی» یا «پادکست قصهگویی» و بخش «۹۰ ثانیه» دارد که هرکدام از آنها اکنون در مراحل مختلفی قرار دارند بهطور مثال داوری استانی بخش «قصههای ملی و سنتی» تمام شده است و اکنون برای داوری آثار در سطح منطقهای برنامهریزی میکنند. در بخش «بینالملل» هنوز درحال دریافت آثار هستیم و در بخش «پادکست صوتی» و «۹۰ ثانیهای» داوری مرحله اول انجام شده و داوری مرحله دوم آثار درحال برگزاری است. همچنین در بخش «علمی» جشنواره جستارنویسی، مقالات علمی و پژوهشی، کتاب و رسالههای دانشگاهی را خواهیم داشت.
او درباره اضافه شدن بخش «پادکست قصهگویی» به این دوره از جشنواره توضیح داد: ما باید به استفاده از قابلیتها و ظرفیتهای فضای مجازی و وسایل الکترونیکی برای گسترش قصهگویی توجه ویژه داشته باشیم و در نتیجه بخش «پادکست قصهگویی» یا «قصههای صوتی» و بخش «۹۰ ثانیهای» را با همین هدف که با استفاده از این ابزارها و قابلیتهای آنها قصهگویی را بین مخاطبان فراگیرتر کنیم، به جشنواره اضافه کردیم.
نگاه کاربردیتری به جشنواره امسال داریم
دبیر بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری درباره رویکرد علمی و کاربردی این دوره از جشنواره تصریح کرد: ما در جشنواره قصهگویی دو بُعد را درنظر میگیریم؛ یکی بُعد ویترینی جشنواره است که در حد خود مهم است اما چیزی که از دید ما اهمیت بیشتری دارد بحث رویکردهای علمی و کاربردی جشنواره است. ما اعتقاد داریم که جشنواره قصهگویی با تمام بزرگی خود وقتی باارزش است که برآیند آن به کودکان ایران و مربیانی که در مراکز قصهگویی کار میکنند، برسد و اتفاقا این فرایند طوری تعریف شود تا مربی که قصهگویی جزو دغدغه روزمره او است با همان دغدغه در جشنواره شرکت کند و همچنان چرخه قصهگویی مربیان ادامه داشته باشد، بنابراین اگر ما ریشهها را اصلاح کنیم خودبهخود این درخت ثمره بهتری خواهد داشت.
او در ادامه درباره حضور داوران پایانی جشواره تشریح کرد: به همین دلیل امسال رویکرد ما کمی به این سمت تمایل دارد که نگاه کاربردیتری به جشنواره داشته باشیم، البته به طور طبیعی در مرحله پایانی به ویترین جشنواره قصهگویی هم توجه داریم و بُعد رسانهای و تبلیغاتی جشنواره را نیز در نظر خواهیم داشت، اما هر کسی که قرار باشد در جشنواره حضور داشته باشد، چه با هدف بُرد رسانهای یا کمک به جشنواره، باید حضور بامسمایی داشته باشد، حال میتواند یک هنرپیشه سینما باشد یا محقق قصه، اما وقتی فرد در جشنواره حضور دارد به دلیل پیشینه او در قصهگویی انتخاب شده است و نه صرفا برای نامآشنا بودن.
گودرزی درباره نحوه انتخاب داوران عنوان کرد: افرادی که در بخش داوری پایانی جشنواره حضور دارند، دقیقا مشخص نشدهاند. ما اکنون با داوران دو بخش در حال رایزنی هستیم و سعی داریم با مشورت اعضا داوران مرحله منطقهای را بچینیم. روند انتخاب داوران به این صورت است که چند روز پیش جدولی به نام جدول داوری طراحی کردم که اعضا، اسامی داوران پیشنهادی خود را در آن مینویسند و در نهایت در جلسهای روی تک تک افراد پیشنهادشده بحث میکنیم و در آخر داوران مرحله منطقهای مشخص میشوند. فکر میکنم اوایل یا اواخر مهر ماه هم با همین شیوه سراغ انتخاب داوران مرحله بینالمللی و نهایی میرویم.
بیان تجربیات مربیان در قالب جستار
او با اشاره به تفاوتهای جشنواره امسال با دورههای قبل خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال تازههایی هم وجود دارد و تغییراتی نسبت به سالهای گذشته داریم، مانند اینکه در بخش «شیوههای قصهگویی» مرحله منطقهای را به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت قصهگویان و برگزارکنندگان جشنواره به صورت متمرکز برگزار میکنیم. درواقع تیم داوری ما در تهران متمرکز هستند و کل کشور را با اجراهای زندهای که در شهرستان ها و مراکز استان صورت میگیرد، از همین جا داوری میکنند. در بخش «علمی» جشنواره هم امسال بخش تازهای به نام جستارنویسی اضافه شده است. مربیان ما در کانونها تجربیاتی در حوزههای مختلف دارند که بیان آنها میتوند برای دیگران یا برای کانون مفید باشد اما به طور طبیعی عنوان مقاله علمی-پژوهشی ترساننده است و افراد غالبا به دلیل چارچوب خاص و خشکی که دارد از آن گریزان هستند. ما به دنبال قالبی بودیم که مربیان تجربیات خود را همانگونه که تجربه کردهاند و بیان میکنند، روی کاغذ بیاورند. در نهایت بعد از چند جلسه، قالب جستارنویسی را انتخاب کردیم و امسال برای اولین بار مربیان میتوانند دیدگاهها و تجربیات خود را در قالب جستار بنویسند و برای جشنواره قصهگویی ارسال کنند.
این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در پایان درباره برگزاری اولین دوره جشنواره به صورت مجازی اظهار کرد: همانطور که میدانید بیستوسومین دوره جشنواره قصهگویی پاییز ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار خواهد شد و این اولین دورهای است که شکل آنلاین خود را تجربه میکند. ما امیدواریم که در پایان پاییز امسال که قرار است اختتامیه جشنواره را برگزار کنیم، شرایط به لحاظ شیوع ویروس کرونا طوری باشد که قصهگویان برگزیده ما امکان حضور در تهران را داشته باشند و اجرای زنده مجازی انجام دهند. یا اینکه تعداد کمی قصهگو در سالنها حضور داشته باشند یا اجرای زنده قصهگو به وسیله رسانههای الکترونیکی پخش شود و بتوانیم از این طریق طیف مخاطبان قصههایمان را گسترش دهیم. اگر بر فرض در اجراهای حضوری قصههای ما روزی حدودا هزار نفر بیننده و شنونده داشت امیدوارم بتوانیم کاری کنیم روزی صد هزار نفر این قصهها را به صورت مجازی گوش کنند و ببیند بهویژه اینکه در پاییز مدارس هم بازگشایی خواهند شد و دانشآموزان، معلمان و والدین هم بتوانند از این پخش زندههای مجازی استفاده کنند.
مرحله نهایی بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار میشود.
ندا زنگینه
انتهای پیام/
پرچم بروجرد بالاست. باسلام خدمت استاد محمد گودرزی دهریزی همشهری و استاد بزرگ ادبیات. ایشالا هرکجا هستی آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برایت دارم.