معرفی دبیر چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر در هفته آینده/ تغییر مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مشخص نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۲
محمد خزاعی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

معرفی دبیر چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر در هفته آینده/ تغییر مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مشخص نیست

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از معرفی دبیر جدید چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر طی هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب (جمعه ۳۰ مهر ماه) در حاشیه بازدید از پردیس سینمایی ایران‌مال محل برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در جمع خبرنگاران درباره انتخاب دبیر چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: دبیر جشنواره ملی فیلم فجر هفته آینده مشخص خواهد شد، آیین‌نامه آن در حال نگارش است. در نظر داریم شورایی داشته باشیم تا ببینیم چه برنامه‌هایی می‌توانیم برای چهلمین دوره داشته باشیم که طراحی خاص آن انجام شود. یک سری تغییرات هم در جشنواره خواهیم داشت که بعداً اعلام می‌شود ولی تقریباً مذاکرات برای انتصاب دبیر جشنواره انجام شده است.

رییس سازمان سینمایی درباره اسامی همچون مجتبی امینی که برای دبیری این رویداد در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود، بیان کرد: من نمی‌دانم اسم چه کسانی مطرح شده است، ولی اواخر هفته آینده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر معرفی می‌شود.

همه بخش‌های سازمان سینمایی مکمل هم خواهند بود

خزاعی درباره صحبت مهدی جوادی مدیرعامل جدید بنیاد فارابی مبنی بر اینکه تمامی اجزای سازمان سینمایی قرار است در رویکرد جدید سازمان به عنوان یک زنجیره به هم متصل فعالیت کنند، بیان کرد: این قضیه به معنای ادغام این سازمان‌ها نیست. بلکه همه سازمان‌های سینمایی مثل «بنیاد سینمایی فارابی»، «انجمن سینمای جوانان ایران» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» به یک چرخه تبدیل می‌شوند. معنایش این است که فیلمسازی که تحصیلات خود را تمام کرده است، برای ساخت آثارش نیاز به حمایت دارد. چرخه‌ای که تعریف می‌کنند به این فیلمسازها کمک می‌کند و ادامه دهنده مسیر هم می‌شود.

وی افزود: شاید از این پس دوستان ما به تماشای آثار بنشینند و استعدادها را شناسایی کنند. همه بخش‌های سازمان سینمایی مکمل هم خواهند بود و سیاستی مشترک خواهند داشت. البته بودجه بحث جدایی به حساب می‌آید و هر کدام از این ارگان‌ها وظیفه خود را به تنهایی انجام می‌دهند. خیلی از فیلم‌سازها در حوزه‌های مختلف اعم از مستند یا فیلم کوتاه آثار خودشان را ارائه می‌دهند. اما استعدادهایی هم هستند که می‌خواهند خودشان را در عرصه فیلم داستانی بلند محک بزنند؛ این‌گونه شرایطی برایشان فراهم می‌شود تا از «بنیاد سینمایی فارابی» حمایت دریافت کنند. در جلساتی که خواهیم داشت همه مدیران استعدادهای جدید خود را برای حمایت معرفی می‌کنند.

سید صادق موسوی از مدیران موفق است

وی درباره تغییر سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران همانند مدیرعامل فارابی هم گفت: یک تغییر برای آقای تابش رخ داد، درباره آقای موسوی نمی‌دانم، ایشان یکی از مدیران موفق در سال‌های سال بوده‌اند، تجارب خوبی کسب کرده‌اند، همین الان چند وزارتخانه به دنبال ایشان هستند، حتی نامه درخواستشان را به من زده‌اند. به عنوان کسی که کار کرده و تجربه کسب کرده تمایل داریم در کنارمان باشند، اما به نظر و خواسته خودشان بستگی دارد. ایشان جزو مدیران موفق ما هستند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه در همه دوره‌هایی که برگزار شده، جنب‌وجوش بسیار خاصی داشته و آینده سینمای ایران است و خیلی از فیلمسازان ما از این طریق وارد سینمای بلند و بدنه شده اند. پروسه فیلمسازی قبلا این‌گونه بود که فیلمسازان جوان در شهرستان‌ها دوره می‌دیدند، فیلم کوتاه خود را می‌ساختند و بعد برای ساخت فیلم بلند آماده می‌شدند. امروز فیلم کوتاه بسیار رشد کرده است و می‌بینید که به صورت حرفه‌ای به این مقوله پرداخته می‌شود. معمولا فیلم‌های کوتاه به دلیل جنس خاصی که دارند، پویا، تجربه‌گرا و پیشرو هستند و یکی از خصوصیات فیلمسازی کوتاه، روبه‌رو شدن با اتفاقات تازه و نو است. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و حتی فریاد باعث می‌شود که جنس جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران متفاوت از جشنواره‌های دیگر باشد.

وی تصریح کرد: سینمای ایران بیش از همیشه به اندیشه ورزی انقلابی و جوان‌سازی نیاز دارد و فیلم کوتاه بهترین رویشگاه و خاستگاه این تحول است.

خزاعی درباره وضعیت اکران فیلم کوتاه بیان کرد: طبیعتاً فیلم کوتاه در تمام دنیا اقتصادی بر اساس حمایتی که از آن می‌شود، دارد. این به معنای این نیست اگر موفق باشیم فیلم کوتاه را اکران کنیم صد در صد به این جمع‌بندی برسیم که می‌تواند به اقتصادش کمک کننده باشد. یک زمانی سینمایی مختص اکران فیلم‌های کوتاه طراحی شده بود، تنها محل عرضه جشنواره نبود، در برنامه‌هایی که برای مجموعه‌هایی تابع سازمان سینمایی می‌نویسیم تغییر و تحولات در ساختار خواهیم داشت.

اعتراضات فیلمسازان به انتخاب آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران شور جوانی بود 

وی درباره برخی گلایه‌های فیلمسازان در این دوره بیان کرد: در این دوره من بیشتر در جریان کارها بودم و چند اثر را آقای موسوی به من نشان دادند تا در جریان کلیت فیلم‌ها قرار بگیرم، من فیلم‌ها را دیدم و لذت بردم، واقعا فیلم‌های خوبی هستند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آقای موسوی خودش درباره اعتراضات با من تماس گرفت، من هم تلفنی با چند نفر از معترضان صحبت کردم و به آن‌ها گفتم صدای شما را شنیدم، اینطور نبود که فیلمسازان اعتراض کنند و ما بی‌خیال باشیم. حتی با آقای موسوی جلسه‌ای داشتیم تا ببینیم می‌توانیم راهکاری داشته باشیم تا بعضی از آثار را در جشنواره داشته باشیم یا نه، ولی امکانپذیر نبود، من نام این اعتراضات را شور جوانی می‌گذارم. من هم وقتی فیلمسازی کوتاه می‌کردم و فیلمم در جشنواره‌ای پذیرفته نمی‌شد، اعتراض می‌کردم. این اعتراضات محترم است، حتی آقای موسوی در دو سه نوبت پیگیر بودند تا ببینیم چه کار می‌شود برای آن‌ها کرد. وقتی جشنواره‌ای با تکثر انواع داریم، مجبور به ریزش برخی فیلم‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: تخصص اصلی من برگزاری جشنواره‌هاست و در جریان این امور هستم. معمولا پارامترها و شاخص‌ها در همه جشنواره‌ها وجود دارد. وقتی فراخوان موضوعی اعلام شده باید پایبند آن موضوع باشیم. اگر موضوع آزاد بود می‌شد این موضوعات را گفت ولی همه جشنواره‌ها سیاست‌هایی دارند. به نظرم آقای موسوی ساختارشکنی و فراخوان را طبق موضوع طراحی کرد. با این حال به نظرم جوانی به همین جنب و جوش‌ها و اعتراضات است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۳/۶۷۲/۱۴۵/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۱/۱۱۵/۶۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۹۰/۹۵۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۴/۹۸۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۱۵/۲۳۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۰/۰۰۰