بررسی سیاست‌‌های سینمایی پس از انقلاب اسلامی/ رویکرد این هشت دوره سلبی بوده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۲۱:۲۵
مولف کتاب «سودای سیمرغ» با صبا مطرح کرد:

بررسی سیاست‌‌های سینمایی پس از انقلاب اسلامی/ رویکرد این هشت دوره سلبی بوده است

مجید فدائی درباره تالیف کتاب «سودای سیمرغ» و پژوهش درباره سیاست‌های سینمای بعد از انقلاب توضیح داد.

مجید فدائی نویسنده کتاب «سودای سیمرغ» که پژوهشی‌ست در سیاست‌‌های سینمایی بعد از انقلاب اسلامی در ایران و در نشر فراهستی به چاپ رسیده است، در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره روند پژوهشی این کتاب گفت: کار پژوهش این کتاب از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و ابتدا یک بازه زمانی ۲ ساله برای انجام آن در نظر گرفتم اما به علت گستردگی کار و فقدان منابع لازم و همچنین تمایل نداشتن برخی از مدیران سینمایی به مصاحبه و مشکلات عدیده دیگر تا اواخر سال ۱۳۹۹ به طول انجامید.

او درباره محتوای کتاب «سودای سیمرغ» توضیح داد: این کتاب سیاست‌های سینمایی بعد از انقلاب از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۲ را در سه فصل مورد بررسی قرار داده است.

این پژوهشگر درباره فصول کتاب تشریح کرد: در فصل اول به موضوعاتی چون سیاست سینمایی در ایران، سیاستگذاری فرهنگی، سرمشق های سیاستگذاری، سیاست های سینمایی، سینمای ملی، ارزیابی و بررسی سیاست‌ها، سنخ‌شناسی سیاست ها پرداخته شده است. در فصل دوم کتاب به دوره های سیاستگذاری سینما در ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۲ پرداخته شده است و به این منظور این دوره زمانی را به هشت دوره تقسیم کرده و سیاست های سینمایی هر دوره را متناسب با شاخص های سینمای ملی مورد بررسی قرار داده‌ایم که شامل دوره اول: سینمای «خوب» به مدیریت محمد علی نجفی و حسین ترابی، دوره دوم: سینمای «اسلامی» به مدیریت مهدی کلهر، دوره سوم: سینمای «آرمانی» به مدیریت کمال حاج سید جوادی و فخرالدین انوار، دوره چهارم: سینمای «متعهد» به مدیریت مهدی فرید زاده و عزت الله ضرغامی، دوره پنجم: سینمای «مصلحانه» به مدیریت سیف الله داد، دوره ششم: سینمای «معناگرا» به مدیریت محمدحسن پزشک و محمدمهدی حیدریان، دوره هفتم: سینمای «ملی» به مدیریت محمدرضا جعفری جلوه، دوره هشتم سینمای «ارزشی» به مدیریت جواد شمقدری پرداخته است.

وی افزود: در فصل سوم کتاب نیز سیاست های سینمایی این هشت دوره سینمایی بر مبنای شاخص های سینمای ملی مورد بررسی قرار گرفته است.

فدائی در پایان درباره هدف انجام این پژوهش بیان کرد: این پژوهش نشان می دهد سیاست های این هشت دوره بیشتر از نوع سلبی بوده و بعضی از شاخص های سینمای ملی از جمله توجه به «ستاره ها به عنوان یک نشانه»، «ریخت و ژست‌شناسی» و «شاخص سینمای مرکزی و سینمای حاشیه ای» کمتر مورد توجه بوده است و علاوه بر این در برخی از دوره ها، سیاستگذاران و مدیران سینمایی گاه برخلاف سیاست های اعلامی خود عمل کرده اند.

ندا زنگینه
انتهای پیام/

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها