تاثیر دخانیات بر شعور سیاسی و اجتماعی مردم آمریکا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷
معرفی کتاب؛

تاثیر دخانیات بر شعور سیاسی و اجتماعی مردم آمریکا

کتاب «سیگار و سیاست» نوشته سارا میلاو با ترجمه کیانوش امیری به همت نشر نگاه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «سیگار و سیاست» نوشته سارا میلاو با ترجمه کیانوش امیری به همت نشر نگاه منتشر شد.

در قسمت پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «نویسنده در این اثر روایتی خواندنی از حضور پررنگ صنعت دخانیات در سیاست آمریکا، حضور فراگیر محصولات دخانی و تأثیر این صنعت بر شعور سیاسی و اجتماعی مردم ارائه می کند. او می کوشد با استناد به مدارک موجود نشان دهد صنعت دخانیات برخلاف تصور معمول بی رقیب و دور از کشاکشها و تحدیدها نبوده است و این یکی از مضمونهای اصلی کتاب سیگار و سیاست است که آن را اثری مهم و خواندنی می کند.»

در قسمتی از مقذمه کتاب می‌خوانیم: «در سال ۱۹۶۴، صبح یکی از شنبه‌ها‌ی سرد ژانویه‌، مصاحبه‌ای مطبوعاتی توجه جهانیان را به خود جلب کرد. پیش از انتشار گزارش مدیرکل بهداشت آمریکا درباره تأثیر مصرف دخانیات بر سلامت، در حرکتی که خاطر برخی روزنامه‌نگاران حاضر را مکدر کرد، علامت «سیگار نکشید» را شبانه و با عجله بر دیوارهای سالن کنفرانس چسبانده بودند. درهای سالن قفل بود و نگهبانان با لباس متحدالشکل محل ورود به دیگر قسمت‌های ساختمان را سد کرده بودند.

داخل سالن، لوتر تری گزینه جان اف کندی برای مدیرکلی بهداشت که فعلا در خدمت لیندون جانسون بود، و دیگر اعضای کمیته تدوین گزارش، به پرسش‌های صدها خبرنگار که تازه گزارش را دریافت کرده بودند، پاسخ می‌دادند. جمع‌بندی گزارش تقریبا چهارصدصفحه‌ای آن بود که سیگار کُشنده است و سیگاری‌ها براثر سرطان ریه، برونشیت، آمفیزم و بیماری عروق کرونری می‌میرند. دو نفر از اعضای کمیته تدوین گزارش، پس از بررسی شواهد گردآوری‌شده درباره رابطه سیگار و بیماری، سیگار را ترک کرده بودند. تِری خود نیز دیگر سیگار نمی‌کشید و تفننی گاهی سراغ سیگار برگ یا پیپ می‌رفت. برخی خبرنگاران نگرانی خود از این یافته‌های دولت را ‌با بروز حس شرمساری از سیگار کشیدن در سالن‌ ابراز کردند.»

کتاب «سیگار و سیاست» در ۴۶۳ صفحه با قیمت ۱۵۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است