واکنش‌ها به «دومینو» مثبت بود/ صداوسیما چیزی به ما تحمیل نکرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۱
تهیه‌کننده مستند «دومینو» در گفتگو با صبا:

واکنش‌ها به «دومینو» مثبت بود/ صداوسیما چیزی به ما تحمیل نکرد

تهیه‌کننده مستند تلویزیونی «دومینو» با اشاره به عقبه پژوهشی این اثر، از بازخورد مثبت آن گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نخستین قسمت از مستند تلویزیونی «دومینو» که پنجشنبه ۱۸ آذرماه از شبکه سه پخش شد، با واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی نیز به طرح نکاتی درباره این مستند پرداختند و حتی سازندگان مستند در پاسخ به واکنش یکی از کارشناسان، از او عذرخواهی کردند و قول جبران دادند.

محمدرضا عبدالحمیدی تهیه‌کننده مستند «دومینو» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره این واکنش‌ها گفت: واکنش‌ها به مستند را مثبت می‌دانم، حتی واکنش‌هایی که با نقد همراه است. به این دلیل که نشان می‌دهد «دومینو» حرف جدیدی داشته و توانسته خط جدیدی را در گفتگو درباره این موضوع ایجاد کند.

او افزود: بنابراین قبل از این که واکنش‌ها نسبت به مستند را بررسی کنیم، ماهیت فراگیری واکنش‌ها، در مجموع اتفاق مثبتی است. این که ده‌ها لایو و مناظره در فضای مجازی درباره نکات مطرح‌شده در مستند برگزار شده است. موافقان و مخالفان گزاره‌های پژوهشی و علمی بیان‌شده در مستند، در این باره واکنش نشان داده‌اند و مستند در این زمینه موفق عمل کرده است.

عبدالحمیدی تاکید کرد: هدف «دومینو» این بود که بتواند این پدیده را به مساله و دغدغه عمومی تبدیل کند و این اتفاق افتاد. فرهنگ‌سازی در این زمینه شروع شده است.

او در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های ایجادشده در پی پخش قسمت اول «دومینو» بیان کرد: نمی‌شود پا در آب بگذارید و پای شما خیس نشود. مهم است که شما چطور به سوژه بپردازید و حرف جدیدی بزنید که قبل از شما نزده باشند و بتوانید گفتگوهای جدیدی را رقم بزنید.

تهیه‌کننده «دومینو» درباره همزمانی پخش این مستند با بحث‌ها درباره طرح مجلس برای حمایت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک، اظهار کرد: این همزمانی به هیچ وجه آگاهانه نبوده و ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. تیم پژوهش این مستند به صورت کاملا مستقل عمل کرد و آنچه که ما در پژوهش به دست می‌آوردیم، به تدریج حلقه‌های پژوهش را تکمیل می‌کرد.

او تصریح کرد: مستند «دومینو» چیزی نبود که به فرموده باشد. این مستند کاملا مستقل است و ما در خلال پژوهش با تمام این مباحث روبه‌رو شده‌ایم. وقتی سر ضبط بودیم، خبر این طرح آمد و حتی من تا چند روز فرصت نداشتم که طرح را مطالعه کنم. خودم با تاخیری چند روزه متوجه شدم که این طرح چیست.

محمدرضا عبدالحمیدی در پایان گفت: این ما بودیم که برای محتوای علمی که تولید کردیم، تعیین تکلیف می‌کردیم و این مساله را تماما با جزییاتش برای صداوسیما ترسیم کردیم. اینگونه نبود که صداوسیما چیزی را به ما تحمیل کند. گزاره‌هایی که در مستند طرح می‌شود، گزاره‌های علمی و پژوهش‌شده‌ای است که یا صاحبنظران تایید می‌کنند یا تحقیقاتی است که در فضای علمی قابل دسترسی است.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است