تلخ‌ترین صحنه «هیچکس منتظرت نیست» جدا کردن فرزندی از مادر معتادش بود تا او را نفروشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸
با فیلم‌های مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر-3

تلخ‌ترین صحنه «هیچکس منتظرت نیست» جدا کردن فرزندی از مادر معتادش بود تا او را نفروشد

محسن اسلام زاده کارگردان مستند «هیچکس منتظرت نیست» درباره موضوع مستند و مراحل تولید آن توضیح داد.

محسن اسلام زاده کارگردان مستند «هیچکس منتظرت نیست» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره موضوع این فیلم عنوان کرد: مستند «هیچکس منتظرت نیست» درباره فعالیت ها و شخصیت سپیده علیزاده روانشناس و فعال اجتماعی است که حدود ۱۰ سال در زمینه آسیب های اجتماعی کار کرده و مدیر گرمخانه ای در شوش است.

او افزود: «هیچکس منتظرت نیست» حول شخصیت سپیده علیزاده و یکی از مددجویان سابقش به نام منا است.

این مستندساز اظهار کرد: «هیچکس منتظرت نیست» در کنار موضوع اصلی و پرداختن به شخصیت سپیده علیزاده، وارد قصه هایی از زنان کارتن خواب و ترک کرده های اعتیاد که به او پناه آورده اند، می شود.

کارگردان مستند «آقای دادستان» بیان کرد: یکی از شخصیت های دیگری که می توان گفت شخصیت دوم مستند است، زنی است به نام منا که حدود بیست و چهار سال کارتن خواب، خلافکار و معتاد بوده و اکنون چهار سال است که ترک کرده و در گرمخانه به عنوان معاون سپیده علیزاده فعالیت دارد و به دنبال پیدا کردن خانواده اش است.

کارگردان مستند «تنها میان طالبان» با اشاره به ایده این مستند توضیح داد: به سفارش شهرداری تهران برای ساخت مجموعه تلویزیونی در مناطق جنوبی و حاشیه ای شهر بودم که با علیزاده آشنا شدم و احساس کردم که این شخصیت حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد و می توان از زاویه دید او مستند ساخت.

کارگردان «اهل سنت در ایران» توضیح داد: سپیده علیزاده در دل اتفاقات بدی است ولی با انرژی و انگیزه ای که دارد به دنبال نجات آدم هاست و با توجه به اینکه روانشناس است به صورت آکادمیک روی آسیب های اجتماعی کار کرده است.

کارگردان مستند «به دنبال صلح» درباره پیش تولید و مراحل تولید مستند مطرح کرد: مدت زمانی بود که بحث آسیب های اجتماعی مطرح شده بود ولی به سوژه اصلی نرسیده بودیم از آنجا که من بیشتر به عنوان مستندساز بحران آثار سیاسی و اقتصادی کار کرده بوذم نیازمند تغییر ژانر بودم.

کارگردان مستند «شیخ صباح» ادامه داد: پیش تولید این اثر را براساس آشنا شدن با علیزاده و در زمانی که برای ساخت مستندی به سفارش شهرداری تهران به نام «فراموش شدگان خولازین» کار می کردم، آغاز کردم.

او بیان کرد: حدود ۲ ماه مراحل پیش تولید و تحقیق زمان برد و تولید فیلم از ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹ شروع شد و تا تیرماه ۱۴۰۰ به صورت متناوب برای حدود ۳۰ جلسه طی ۳۰ روز ضبط داشتیم.

کارگردان مستند «روز ناتمام من و فرمانده» درباره مشکلاتی که برای ساخت این اثر وجود داشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه وارد یک فضای زنانه در مرکز نگهداری زنان شده بودیم هر روز یک معضل و مشکل جدید اتفاق می افتاد و فضا خیلی سنگین بود.

اسلام زاده اظهار کرد: گاهی اوقات در پارک شوش به دوربین حمله می شد، ساعات زیادی در پاتوق های مواد مخدر بودیم که ضمانتی نبود تجهیزات مان را از دست ندهیم، شب و روزهای بسیاری را از کانال های فاضلاب تهران و زیر پل هایی که کارتن خواب ها در آنجا زندگی می کنند، برای تصویربرداری حضور داشتیم.

کارگردان مستند «مدافعان آمرلی» بیان کرد: سخت ترین لحظه هایی که در این مستند به تصویر کشیدیم جدا کردن کودکی از مادر معتادش برای جلوگیری از فروش کودک و بی تابی های مادر بود و در مورد دیگر نگرانی برای نجات دختری که فروخته شده بود و منتظر بودیم تا پلیس او را پیدا کند و نجات دهد.

او ادامه داد: بخشی از تولید «هیچکس منتظرت نیست» در ماه رمضان بود و بچه های تیم کارگردانی در هوای گرم در حالیکه روزه بودند پای کار ایستادند و با وجود روزهای سخت سعی کردیم تولید خوبی داشته باشیم.

جشنواره فیلم فجر فرصتی برای سنجیدن عملکرد کارگردان

کارگردان مستند «پیمان های بلند» با اشاره به حضور موفق این اثر در جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد: حضور «هیچکس منتظرت نیست» در جشنواره فیلم فجر اهمیت ویژه دارد چون اصحاب رسانه و منتقدان بیشتری آن را خواهند دید و  زیر ذره بین می رود و در این روند کارگردان فرصت پیدا می کند تا عملکرد خود را بسنجد.

کارگردان مستند «قیام صحرا» خاطرنشان کرد: فضای جشنواره فیلم فجر با توجه به محدود بودن آثار حاضر در آن فضای جدی تری است و به لحاظ فنی و محتوایی فیلم دقیق تر سنجیده می شود.

بخش مستند کلاس درس کارگردانان

کارگردان مستند «قربانیان شیمیایی» بیان کرد: بخش فیلم مستند جشنواره فیلم فجر کلاس درسی برای کارگردان است که ببیند کار چه بازخوردی دارد و بتواند برای ادامه فیلمسازی اش تصمیم بگیرد.

کارگردان مستند «دژبان شرق» توضیح داد: در جشنواره فیلم فجر تنها به یک فیلم مستند جایزه تعلق می گیرد و شاید من شانس زیادی برای دریافت جایزه نداشته باشم ولی اکران فیلم و حضور مردم، منتقدان و اصحاب رسانه برای تماشای کار در این رویداد هنری دغدغه من است که خوشبختانه قرار شده تا ۳ اکران به کار داده شود.

محسن اسلام زاده در پایان گفت: وقتی در جشنواره فیلم فجر کار، درست دیده و نقد شود خستگی کار و سختی‌ای که کشیدیم از تنمان در می رود و امیدوارم اکران آثار مستند موفق باشد و تماشاگران از فیلم خوششان بیاید.

نگار امیری

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

«تفنگ برادرم» حس غرور را به مخاطب منتقل می‌کند/ قهرمانی به نام خواهر نصرت

حضور مستندها در فجر بدون اکران مناسب آورده خاصی برای فیلمساز ندارد/ غریب هستیم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است