«علف‌زار» ۱۴ بار بازنویسی شده است/ اگر سیمرغ بدهند می‌گیریم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۹
در نشست خبری «علف زار» مطرح شد؛

«علف‌زار» ۱۴ بار بازنویسی شده است/ اگر سیمرغ بدهند می‌گیریم!

نشست خبری فیلم سینمایی «علف زار» ساعت 15 در سالن اصلی خانه جشنواره با حضور عوامل این فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست خبری فیلم «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی که امروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه در دومین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این اثر برگزار شد.

کاظم دانشی ضمن قدردانی از تماشاگران و حضار گفت: اول نشست نکته ای را یادآوری کنم که سال گذشته علی انصاریان و مهرداد میناوند را از دست دادیم و اگر بودند درخشش دوستشان پژمان جمشیدی را در این فیلم می‌دیدند.

بهرام رادان در پاسخ به این پرسش که با توجه به حاشیه های حقوقی فیلمنامه امکان توقیف فیلم وجود دارد؟ عنوان کرد: کاسه داغ تر از آش نشوید! دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد در کنار ما ایستادند و جامعه ما نیازمند آثار این چنینی است و سعه صدر همکاران در دادگستری و وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل تحسین است.

انتخاب این فیلم شجاعانه بود

دانشی در ادامه عنوان کرد: از قوه قضاییه و سازمان سینمایی تشکر می‌کنم و به نظرم حضور این فیلم در جشنواره شجاعتی در انتخاب اثر و ارایه پروانه نمایش به آن بود.

او ادامه داد: فیلم «علفزار» اقتباسی از یک پرونده که نعل به نعل نوشته شود، نیست و من تحقیقات زیادی درباره آثار متفاوت داشتم و علی زرنگار به عنوان مشاور فیلمنامه و بهرام رادان نیز در نگارش متن من را همراهی کردند.

رادان تهیه کننده این فیلم درباره انتخاب نام آن توضیح داد: نام «علفزار» را انتخاب کردیم چون که نام بدی نیست و برای توضیح اسم به نظرم خود مخاطب باید درباره‌اش فکر کند.

پژمان جمشیدی درباره بازی در این فیلم تشریح کرد: برای بازی در این نقش خیلی وقت نگذاشتم و دوبار با کاظم دانشی به دادسرا رفتم تا با محیط آشنا شوم و یکبار یکی از محکومان را کمک کردم که البته از آنجا بیرونم کردند.

سارا بهرانی درباره ایفای نقش زنان قربانی تجاوز در این فیلم گفت: تا به حال به این فکر نکرده بودم چنین نقشی را بازی کنم اما این نقش بیشتر شبیه هدیه بود. ما این شانس را داشتیم در جلسات بازپرسی شرکت کنیم اما متاسفانه زنانی که چنین اتفاقی برایشان رخ داده است، زیاد درباره اش حرف نمی‌زدند.

او خاطرنشان کرد: اینکه لایق دریافت سیمرغ باشم یا نه را نمی‌دانم ولی این نقش برای من ارزش زیادی دارد نه به دلیل اینکه به او تجاوز شده بلکه به دلیل شخصیت‌اش.

این بازیگر درباره یکنواختی در انتخاب نقش هایش بیان کرد: من نقش هایی مثل قاتل و خلافکار بازی کرده‌ام و هم کمدی. اگر شما چنین نگاهی به بازی های من دارید، متاسفم.

مائده طهماسبی درباره انتخاب نقش و همراهی با این پروژه اظهار کرد: نقشی که در اثر خواندم جزو موردهای واقعی بود و تصور اینکه مادری چهار بچه متجاوز محکوم به اعدام داشته باشد را واقعا نمیدانستم چطور باید کار کنم. نمیتوانستم به جلسات بازپرسی بروم اما جزییات را کاظم دانشی برای من شرح داد و از مونا جعفری گریمور تشکر ویژه دارم که با طراحی گریم فوق العاده اش به من در ارایه نقش کمک کرد و از لذت بخش ترین نقش هایی بود که با عشق بازی کردم.

دانشی به عنوان جوان ترین کارگردان جشنواره درباره پیش بینی برنده شدن سیمرغ این دوره بیان کرد:اگر سبمرغ بدهند، می‌گیریم.

بهرام رادان درباره داوری‌ها تصریح کرد: اینکه کار دیده شود خوب است ولی داوری را به روز آخر می سپاریم و قطعا زحمت بچه ها فارغ از نتیجه ماندنی است.

گناه پسران چیزی از ساحت مادر کم نمی‌کند

دانشی درباره شخصیتهای چادری این فیلم بیان کرد: مادر و خواهرم چادری هستند و قصد جسارت به خانم های چادری را ندارم و باید بگویم در این فیلم خلاف کردن پسران از چیزی از ساحت مادر کم نمی‌کند.

این کارگردان با اشاره سوالی درباره توجه به رعایت نشدن زمان طلایی مراجعه قربانیان تجاوز به پلیس اظهار کرد: ۹۰ درصد پرونده های تجاوز به دلیل حفظ آبرو به شکایت نمیرسد و خانواده ها اجازه نمی‌دهند روند قضایی شکل بگیرد و این موضوع از معضلات دستگاه قضا به شمار می آید و البته از بعد روانی قربانی در ساعات اولیه و هفته ها تحت فشار عصبی است که حتی نمیداند باید چه کاری انجام دهد و این موضوع مشکلی است که رسیدگی به اینجور پرونده ها را دچار اختلال می کند.

بهرام رادان در ادامه با توجه به حمایت از آثار سینمایی به عنوان تهیه کننده و برنامه آینده خود عنوان کرد: برای آینده فعلا نمی توانم حرفی بزنم ولی برای انتخاب اثر سالمند یا جوان بودن کارگردان برای من اهمیتی ندارد بلکه موضوع پروژه است که اگر کار خوب باشد قطعا همکاری می کنم.

مهدی زمین پرداز بازیگر نقش محسن درباره همکاری با این پروژه بیان کرد: با دانشی در فضای تئاتر آشنا بودیم و درباره کار زیاد حرف زدیم و خوشبختانه در دل کار بهرام رادان کمک زیادی کرد تا با توجه به اینکه در فیلم «مرد بازنده» هم بازی داشتم در استایل، راه رفتن و ایفای نقش متفاوتی ایفا کنم.

رادان درباره همکاری با کاظم دانشی گفت: اوایل تابستان سال قبل کاظم دانشی سناریویی را به دفتر من آورد که بحث هایی روی آن انجام شد و متن ۱۴ نسخه بازنویسی شد و آخرین نسخه تابستان ۱۴۰۰ در اوج کرونا در دوران و زمانی که شرایط پرتنش بودبا همکاری ارزشمند تیم جلوی دوربین رفت.

تهیه کننده فیلم سینمایی «علفزار» بیان کرد: ما لیست عوامل کار را چندین بار به وزارت بهداشت دادیم و آنها قول واکسیناسیون را به ما دادند اما از جایی به بعد حتی تلفن هایمان را جواب ندادند البته که خدا را شکر با رعایت پروتکل ها و حضور تیم پزشکی در پشت صحنه مشکلی برای هیچکس پیش نیامد.

کاظم دانشی درباره محتوای اثر عنوان کرد: خصلت فیلم جنایی چیزی جز جنایت نیست و قطعا موضوع تلخ است و نمی‌شود به دلیل تلخی این آثار به آنها نپرداخت شخصا می‌خواهم ژانر جنایی را در سینما ادامه دهم ولی در مقابل تیرگی و تلخی فیلم حجم مادرانگی فیلم «علفزار» زیاد است پس این فیلم لحظات انسانی هم دارد و بستگی دارد که آنرا چگونه ببینید.

عرفان ناصری یکی دیگر از بازیگران این فیلم سینمایی با تشکر از بهرام رادان و کاظم دانشی بابت فرصتی که برای ارایه نقش به او داده شده است، مطرح کرد: حضور من در نقش مهران افتخار زیادی برای من بود و امروز که فیلم را دیدم بیشتر به گروه بالیدم و به نظرم فیلم خیلی خوب از آب درآمده است و امیدوارم این نظر مخاطبان هم همینطور باشد.

پس از این یسنا میرطهماسب جوان ترین عضو گروه از همه عوامل برای کمک به او در ارتقا نقشش تشکر کرد.

شب ها کابوس اعدام می‌دیدم

متین حیدری نیا بیان کرد: حدودا هشت ماه درگیر نقش بودم و شب هایی کابوس اعدام را میدیدم هرچه از من در این فیلم می بینید تلاش کار عوامل است که باید با تشکر از آنها بگویم به دلیل وجودشان در کار آرامش داشتیم.

کاظم دانشی با تشکر از عوامل کار عنوان کرد: نکته ای درباره صحنه دادسرا قابل ذکر است که این صحنه کاملا توسط دوستان و عوامل صحنه طی ۸۵ روز ساخته شده است.

کارگردن فیلم «علفزار» در پایان اظهار کرد: از بهرام رادان بابت اعتمادش به من ممنونم، من اگر خودم بودم به خودم اعتماد نمی کردم حالا به هر دلیلی حتی اگر فریب چهره مظلوم مرا خورد باز هم جای تشکر دارد.

بهرام رادان در پایان نشست گفت: ذهن من هنوز درگیر سوال اول خبرنگاران مبنی بر توقیف و سخت شدن مجوز پخش اثر است و خواهش می کنم اصلیت فیلم که ارجحیت حقیقت بر مصلحت است را به جای حواشی در نظر بگیرید.

عکس از سمیرا اسدیان است.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000