به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، علی اکبر عبدالعلی زاده نویسنده، کارگردان و منتقد سینما در یادداشتی به انتقاد از طراحی پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر پرداخت.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
«والا چه عرض کنم! کیفیت طراحی پوستر فیلم فجر در ادوار مختلف آنقدر نوسان سینوسی شدید دارد که فاجعه تر از این را هم دیده ایم.
از جمله پوستری که آن کارتونیست قهار تصویر شریف زنده یاد خسرو شکیبایی را با نرم افزار به صورت مبتدی به شکل گرافیکی تبدیل کرده بود و همان موقع برایش تحلیلی جامع نوشتم. پس از رسوایی مجبور به اصلاح شد و جشنواره را دو پوستری کرد یکی مبتدی و یکی پیش رفته! بماند که بادیدن نسخه پیشرفته هم ذهن نا خوداگاه همان نسخه مبتدی را می دید
اما کمتر پیش آمده دو سال پی در پی با تم ضعف طراحی در حد قهقرا مواجه شده باشیم!
سال گدشته ضعف طراحی به ویژه رنگ زمینه آن بسیار مورد اعتراض قرار گرفت و با کمال حیرت امسال این دسته گل را پرشباهت به دسته گل قبلی به آب داده اند!
گرافیست صاحب نام کم داریم یا توصیه ها و روابط مهمتر از آبروی جشنواره ملی است؟!
اینکه نام طراح آشنا نیست شاید تا وقتی که اثر دیده نشود چندان موضوع مهمی نباشد اما محصول هنری است که نشان می دهد یا نبوغی نیست یا طراح حریف اظهار نظر های بی مایه مدیریتی نشده و یا هردو مورد!
نکته اخلاقی اول اینکه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر همینطوری مهم و حساس است و نباید با آن سهل انگارانه و بی تکلف برخورد کرد.
به ویژه اینکه به مهمترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه هنر گره خورده باشد و هر ضعفی در آن گزک در دست نااهلان است و اسباب دشمن شاد شدن.
نکته اخلاقی دوم اینکه تشابه دو پوستر در بی ربط بودن و مخنث بودن در کنار خطاهای راهبردی در طراحی برنامه های حاشیه ای و انتخاب هیات داوران و … این شبهه را ایجاد می کند که نکند آش، همان آش و کاسه همان کاسه است و تصمیم سازان نشسته در زاویه های تاریک اتاق های فکر زودتر از آنچه فکر می کردیم گریبان مدیران دوران پسا حسن روحانی را گرفته اند.
به ویژه اینکه شنیده می شود مدیری از مدیران دولت ماضی در خط مقدم! ماجرا به جای دبیر جشنواره نقش آفرینی می کند و از قضا روحیه مشوشی در سفارش پوستر دارد چنانچه می گویند به جای آنکه طرح مطلوبی را چکش کاری کند از هر کسی که دم دست است درخواست اتود و طرح می کند حتی از اجراکارها و اپراتورها. اگرنه جشنواره ای که مدیر هنری دارد چرا باید پوسترش را یک طراح دیگر اتود کند؟!
حالا تصور کنید اگر صرفا بخواهیم با عدد ۴۰ مانور گرافیکی بدهیم، کافیست عدد ۴ آن را براساس اعداد قلم نستعلیق با دوبال سیمرغ بسازیم و عدد صفر آن را با گرافیک دُم سیمرغ مزین کنیم در پس زمینه هم خطوط خمیده پراکنده حرکت باد را تداعی کند تا حس حرکت به وجود بیاید صد البته زمینه هم آسمان شب باشد! یک وقت میبینی شوخی شوخی این ایده شبیه اتود اصلی شده که آن مدیر مربوطه ردش کرده!
کسی هم البته تا امروز نپرسیده دبیر جشنواره واقعا به کرونا دچار شده یا در اثر فشارها تاحد زیادی از این شرایط مستاصل شده و ازپا درآمده؟
بعدا بیشتر خواهم گفت.
انشاءالله»
انتهای پیام/
There are no comments yet