«ماهان» از طرف خدا به من سفارش شده بود/ راکورد از دستمان در رفت/ به نقدهای مخاطب اهمیت نمی‌دهم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۸
در نشست خبری فیلم «ماهان» مطرح شد؛

«ماهان» از طرف خدا به من سفارش شده بود/ راکورد از دستمان در رفت/ به نقدهای مخاطب اهمیت نمی‌دهم

نشست خبری فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی عصر امروز 14 بهمن ماه در خانه چهلمین جشواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ماهان» عصر سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه در چهارمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم و با اجرای پدرام کریمی برگزار شد.

حمید شاه‌حاتمی کارگردان، علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده، مهدی ایل‌بیگی فیلمبردار، هامون قاپچی نویسنده، وحید رحیمیان و امیررضا نظری بازیگران در این نشست حضور داشتند.

امیررضا نظری بازیگر فیلم درباره حضور در «ماهان» عنوان کرد: من به دفتر حمید شاه‌حاتمی معرفی شدم و شروع به دورخوانی فیلمنامه و تمرین کردیم.

علی شاه‌حاتمی درباره قضاوت و دیدن این فیلم بیان کرد: به نظر من برای قضاوت باید تمام زوایای آن را در نظر گرفت. این اثر براساس قصه‌ای واقعی است و ما تلاش کردیم به قصه وفادار بمانیم، نگاه ما به فیلم مستند داستانی باشد و فکر می‌کنم موفق شده باشیم.

نگار جوکار بازیگر فیلم سینمایی «ماهان» ضمن بیان اینکه صددرصد از تماشای این فیلم بر پرده لذت برده است، گفت: من تازه وارد سینما شدم و بودن در این اثر برایم تجربه‌ای بزرگ بود و درس‌های زیادی آموختم.

علی شاه حاتمی تهیه کننده فیلم درباره هزینه ساخت «ماهان» بیان کرد: هزینه ساخت این فیلم چیزی در حدود ۳ میلیارد تومان بود. این فیلم که با لنز آنامورفیک فیلمبرداری شده حاصل چند ماه کار و طی کردن مسیری حدودا ۲۵هزار کیلومتری بود.

هامون قابچی، نویسنده فیلمنامه «هامون» درباره به تصویر کشیدن عارضه سرطان اظهار کرد: تلاش ما این بود که چهره زشت سرطان را نشان ندهیم تا اگر بیماری مبتلا به سرطان به تماشای فیلم نشست احساس بدی بر او مستولی نشود.

حمید شاه‌حاتمی در ادامه گفت: من الزاما فکر نمی‌کنم که فیلمم بهتر از دیگر آثاری است که بیرون مانده‌اند. تنها سلیقه هیات انتخاب به کار من نزدیک بود.

خیلی بد است که خبرنگاری این فیلم سراسر امید را سفارشی بداند

علی شاه‌حاتمی درباره سفارشی بودن فیلم «ماهان» بیان کرد: این کار از طرف خدا به من سفارش شده بود و من آن را ساختم. خیلی بد است که خبرنگاری این فیلم که سراسر امیدبخش است را سفارشی بداند.

هامون قابچی نویسنده فیلم درباره عوامل فیلم گفت: در انتخاب کار سعی کردیم از بازیگران تازه‌نفس استفاده کنیم و امیررضا نظری باتوجه به سابقه در تئاتر یکی از انتخاب‌های اصلی ما بود.

حمید شاه‌حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب با فیلمش ارتباط برقرار می‌کند یا خیر، بیان کرد: جدا از شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت‌وآمد و بودجه روند ساخت و تولید این اثر بسیار سخت بود. اگر فیلم من با مخاطب ارتباط برقرار کرده یعنی کارم را درست انجام داده‌ام و اگر نه که نیاز به توضیح اضافه‌ای نمی‌بینم.

وحید رحیمیان گفت: حضور در کار جدی یا کمدی برای بازیگر تفاوتی ندارد چراکه ذات بازیگری همان است و تغییر نمی‌کند. البته من در ابتدا فکر می‌کردم که نقشی کمدی دارم و بعدها فهمیدم که نقشم جدی است.

حمید شاه‌حاتمی درباره اینکه چرا میلی به حضور در جشنواره نداشته، عنوان کرد: حضور در جشنواره انتخاب من نیست و به تصمیم تهیه‌کننده بازمی‌گردد. فیلمبرداری کار را من نقطه قوت اثر می‌دانم.

هادی لطفی طراح گریم درباره علت تغییر رنگ موی بازیگر نقش اول بیان کرد: چون می‌خواستیم فیلم امیدبخش باشد، نخواستیم موی بازیگر را بتراشیم. اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن روند فیلمبرداری راکورد رنگ مو از دستمان خارج شد.

هامون قابچی نویسنده فیلم در مورد روند تغییر شخصیت بیان کرد: روند تغییر شخصیت در درام ایجادگر جذابیت قصه است. این روند تغییر در بیمار سرطانی و کاراکتر «ماهان» بیشتر هم به چشم می‌آید و می‌بینیم که در این سفر مکاشفه‌گر شخصیت کاراکتر دستخوش تغییر می‌شود.

حمید شاه‌حاتمی درباره دلیل طولانی شدن فیلمش گفت: به‌دلیل طولانی شدن فیلم ما مجبور به حذف بسیاری از پلان‌ها شدیم و به کار آقای بهزادپور که تدوینگر ما بودند اعتماد کردیم و تلاش کردیم دیگر به تدوین او دست نزنیم.

قرار بود بچه‌های سرطانی در فیلم بازی کنند

علی شاه‌حاتمی درباره کم شدن حضور کودکان سرطانی در فیلم گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات ما این بود که کار در زمان شیوع ویروس کرونا فیلمبرداری شد. قرار بود بچه‌های سرطانی در فیلم ما بازی کنند که به دلیل شرایط کرونایی میسر نشد و در نتیجه بخشی از فیلم به‌دلیل فضای بیماری حاکم بر کشور لطمه خورد.

مهدی ایل‌بیگی فیلمبردار «ماهان» درباره نحوه فیلمبرداری عنوان کرد: مدتی از فیلمبرداری کار گذشته بود که من به گروه پیوستم. به جز چند لوکیشن خاص باقی لوکیشن‌ها همه در اینترنت قابل مشاهده است و ما از پیش به تصویری که می‌خواستیم فیلم بگیریم فکر می‌کردیم. این اولین بار برای من بود که از لنز عریض آنانورفیک استفاده می‌کردم و برایم جدید و جذاب بود. ما مسحور طبیعت جذاب کشور شدیم و خوشحالم توانستم برای معرفی جاذبه‌های طبیعی کشور قدمی بردارم.

حمید شاه‌حاتمی با بیان اینکه به ایرادهای فیلم خودم واقفم، گفت: ما تصمیم گرفتیم فیلم را به جشنواره ارائه دهیم و توقع پذیرفته شدن نداشتم. با دستمزد یک بازیگر فیلم جاده‌ای ساختن کار راحتی نیست. من دخالتی در حضور فیلمم در جشنواره نداشتم اما می‌دانم که هیات انتخاب با اتفاق آرا به حضور «ماهان» در جشنواره رای دادند.

بعد از جشنواره جلسه محاکمه‌ای برای هیات انتخاب برگزار شود

علی‌شاه‌حاتمی در ادامه تصریح کرد: شاید باید بعد از جشنواره جلسه محاکمه‌ای برای هیات انتخاب برگزار کرد و پرسید برای چه این فیلم در جشنواره حضور دارد. هر سال از این قبیل چالش‌ها در جشنواره وجود دارد اما باید بدانیم که ما قاضی نیستیم و نباید خودمان را جای هیات انتخاب یا هیات داوری بگذاریم.

شاه‌حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به انتقادات پاسخ می‌دهد یا خیر بیان کرد: من به نقدهای مخاطب اهمیتی نمی‌دهم چون خودم به ایرادهای فیلم خودم واقفم. قرار گرفتن در شرایط سخت باعث می‌شود که به کمتر از چیزی که در ذهن داریم رضایت دهیم.

رونیکا بهرام‌زاده بازیگر خردسال نقش کبوتر درباره حضور در «ماهان» اظهار کرد: خوشحالم که افتخار همکاری با این گروه را داشتم. بچه‌هایی که در بیمارستان بستری می‌شوند روزهای سختی را می‌گذرانند و وقتی خودم بستری شدم این را حس کردم. امیدوارم هیچ انسانی مریض نشود.

همه فیلم‌ها نکات مثبتی دارند

وحید رحیمیان بازیگر این فیلم در پایان صحبت‌هایش گفت: من در همه آثار نکته‌ای برای دوست داشتن فیلم پیدا می‌کردم. من نه دوست دارم انتقاد کنم و نه مورد انتقاد قرار بگیرم. برای آثار زحمت کشیده می‌شود و همه فیلم‌ها نکات مثبتی دارند که باید آن‌ها را کشف کرد.

هامون قابچی نویسنده «ماهان» در پایان نشست گفت: من از همه عوامل تشکر می‌کنم و دوست دارم بگویم که ۲ روز مانده به شروع فیلمبرداری مادر وحید رحیمیان فوت کرد اما او خود را به جلسات فیلمبرداری رساند و دوست دارم بگویم که هیچگاه لطف او را فراموش نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰