سرپا ‌و‌محکم در اجرا، کم توان در قصه/ دسته دختران» فیلمی با ساختار چند قهرمانی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۸
یادداشت‌های فیلم فجر به قلم جعفر گودرزی -10

سرپا ‌و‌محکم در اجرا، کم توان در قصه/ دسته دختران» فیلمی با ساختار چند قهرمانی است

جعفر گودرزی منتقد سینما اعتقاد دارد فیلم «دسته دختران» فیلمی قابل احترام و سرپا است اما قصه و فیلمنامه قدرت و پتانسیل لازم را ندارد و نیکی کریمی نیز بر خلاف دیگر بازیگران بر کلیت فیلم سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، پس از نمایش فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی در برج میلاد به عنوان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان و منتقد سینما در یادداشتی به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.

متن یادداشت گودرزی را درباره این اثر می‌خوانید:
««دسته دختران» روایتگر قصه چند زن است که در روزهای آغازین جنگ در خرمشهر اسلحه به دست می‌گیرند و به خط مقدم می‌روند.
فیلم به لحاظ اجرا، کارگردانی مسلط، باهوش و قدرتمندی دارد و فیلمی قابل احترام و سرپاست.
تسلط منیر قیدی به عنوان کارگردان بر اجزای فیلم کاملا مشهود است.
یگانه، وجیهه، سیمین، آذر و فرشته پنج کاراکتری هستند که در دسته دختران حضور دارند که هر کدام نماد و نماینده یک بینش و تفکرند. و ناهمگونی و یکدست نبودنشان از لحاظ شخصیتی، عقیدتی، اخلاقی و… خود یکی از نکات قابل توجه فیلم است.
در نمایش باشکوه دفاع و پایداری، هر کدامشان گمشده‌ای دارند به نام عشق و به همین دلیل پای در معرکه و سفر به هزارتوی خویشتن خود گذاشته‌اند و در نهایت هم عشق ناجی‌شان می‌شود.
همه کاراکترهای «دسته دختران» برای حضور در خط مقدم در تقابل با خانواده‌هایشان قرار می‌گیرند؛ یکی در مقابل پدر، دیگری در تقابل با همسر فعلی و دیگری با همسر سابق.
در «دسته دختران» هر کدام از زنان قهرمانند و کارگردان  ساختار چند قهرمانی برای روایت انتخاب کرده است.
تراژدی جنگ در دسته دختران و در نمایش دفاع، استقامت، پایداری، فضاسازی، صحنه‌پردازی میزانسن، نمایش جنگ و قهرمان‌پردازی چیزی کم نگذاشته و قدرتمند، درخشان و متفاوت ظاهر شده و تلخی و خشونت جنگ را به تاثیرگذارترین شکل به تصویر کشیده اما متاسفانه قصه و فیلمنامه، قدرت و تاب و توان همراهی با این اجرا را نداشته و فاصله زیادی با اجرا و ساخت دارد.
و اگر در کنار این اجرای توانمند و حساب شده و قوی، قصه و فیلمنامه هم قدرت و پتانسیل لازم را داشت قطعا اتفاق‌های بهتری برای فیلم رقم می‌خورد.
فرشته حسینی در بطن اتفاقات و حوادث و انفجارات، نوع دیگری از زندگی با نقش را به منصه ظهور رسانده است.
هدی زین العابدین هم از حس و بازی با نگاه و میمیک صورتش در جهت باورپذیر بودن نقشش بهره درستی برده است.
پانته‌آ پناهی‌ها هم با بازی حسی و زیرپوستی‌اش مخاطب را با خود همراه می‌کند.
اما نیکی کریمی وصله دسته دختران نیست. نه چهره‌اش و نه جنس بازی‌اش و کلا حضورش چیزی به فیلم اضافه نکرده  و بر کلیت فیلم سنگینی هم می‌کند.»

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰