«دِرب» سینماست و جای سینما در جشنواره است/ سینمای مستقل یعنی تصویر کردن اندیشه | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۳
گزارش صبا از نشست خبری «دِرب»؛

«دِرب» سینماست و جای سینما در جشنواره است/ سینمای مستقل یعنی تصویر کردن اندیشه

نشست رسانه‌ای فیلم «دِرب» به کارگردانی هادی محقق و تهیه‌کنندگی رضا محقق در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست رسانه‌ای فیلم «دِرب» به کارگردانی به کارگردانی هادی محقق با طرحی از بابک یادگاریان و تهیه‌کنندگی رضا محقق عصر امروز ۲۱ بهمن ماه در چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد.

رضا محقق تهیه کننده، هادی محقق کارگردان، فرشاد عباسی تدوینگر، امیرمهدی نوری صدابردار، حسین قورچیان صداگذار، عیسی خیرمنش طراح صحنه و لباس، منصور عبد رضایی مدیر فیلمبرداری و محمد اقبالی بازیگر، عوامل حاضر در نشست خبری فیلم سینمایی «دِرب» بودند.

حسین قورچیان صداگذار فیلم در ابتدای این نشست عنوان کرد: به نظر من فیلم «درب» تاکنون مستقل ترین فیلم این جشنواره بوده است. این فیلم با کم ترین هزینه و عوامل تولید شد اما روح و حس و حالی دارد که فیلم‌های میلیاردی جشنواره ندارند و بدون پیچیدگی خاص پیام‌ خود را منتقل می‌کند.

هادی محقق درباره استفاده از نابازیگر در این فیلم تشریح کرد: این جنس از آثار تلاش می‌کند در نگاه اول بگوید من را باور کن و استفاده از بازیگر حرفه‌ای در این نوع فیلم‌ لطمه می‌زند و حس همذات‌پنداری را کاهش می‌دهد زیرا مخاطب بازیگر معروف را چندین بار در شخصیت‌های مختلف دیده است. من فکر می‌کنم فیلم باید مستند به نظر برسد و ما جزئیات و لحظات را باور کنیم و نمایشگری به نوع فیلم لطمه می‌زند زیرا ما هنر می بینیم که باورش کنیم و باید از المان هایی استفاده کنیم که میزان باورپذیری ما را افزایش دهد.

او  در ادامه درباره فرم روایی فیلم توضیح داد: سال‌ها روی این مساله کار کردم که غرابت فرم و محتوا در چیست اما در نهایت من متوجه شدم که فرم همان محتواست و وقتی می خواهیم چیزی را بیان کنیم باید در ظرفی بریزیم و ناخودآگاه این ظرف شکل می‌گیرد و به نوعی تجربه زیسته ما این فرم را می‌سازد. ما وقتی به محتوای مناسب برسیم فرم هم به تبع آن تشکیل می‌شود.

این کارگردان در پاسخ به خبرنگار صبا درباره مابه‌ازای خارجی شخصیت مامور برق اظهار کرد: من دوستی در اداره برق همان شهرستان دارشتم که شخصیت مامور برق کمی شبیه به او بود اما نه صددرصد.

او در ادامه درباره اینکه آیا از بدل در این فیلم استفاده کرده‌اند یا خیر، تصریح کرد: در این فیلم بدل نداشتیم و همه صحنه‌ها را خودم بازی کردم و به ترسم غلبه کردم. وقتی روی تیر برق رفتم ابتدا ترسیدم اما نیرویی به من غلبه کرد که می دانستم باید خودم این صحنه‌ها را بازی کنم تا باورپذیرتر شوند.

فیلم باید باورپذیر باشد

هادی محقق درباره رویکرد خود به بازیگری و نظر عباس کیارستمی درباره این نوع از بازیگری تشریح کرد: ما حق نداریم‌ که بگوییم نظرمان درست است بلکه فقط باید نظرمان را ارائه کنیم. من که کل زندگی‌ام در اشتباه گذشت اما ای کاش ترجمه درستی از عباس کیارستمی در کشور ما می شد و دقیق تر به او نگاه می کردیم و با احتیاط درباره او صحبت کنیم. بازیگر ویترین کار است و مگر می‌شود در فیلم های او که انقدر عمیق و زیبا بیان می شود ما با بازیگران ارتباط نگیریم؟

او در پاسخ به اینکه چرا بازیگر زن کمی در فیلم «درب» حضور دارد، بیان کرد: من برای جنس زن احترام زیادی قائلم زیرا نمی‌شود زن را جدی نگرفت و من تا همیشه همین جنس سینما را ادامه می‌دهم. به طور مثال وقتی پیرمردی سوزن نخ می‌کند که جوراب زنش را بدوزد، هم زن است و هم عشق و احساسات و این امر در جاهای دیگر هم دیده می‌شود.

سامان مجدوفایی صدابردار «درب» خاطرنشان کرد: ما در جشنواره های مختلف در دنیا فیلم هایی با رویکردهای مختلف داریم اما ما در جشنواره فجر مشغول حذف کردن بخش‌های مختلف هستیم. مثلا فیلم کوتاه، مستتد یا فیلم‌ با رویکرد کودک در این جشنواره بسیار کم بودند.

رضا محقق درباره اینکه چرا در جشنواره فیلم فجر شرکت کردند؟ عنوان کرد: فیلم «درب» سینماست و جای سینما در جشنواره است و جشنواره بهترین جایی‌ست که منتقدان و دوستداران سینما حالشان با سینما خوب خواهد بود.

او ادامه داد: از سال ۹۱ که با هادی محقق کار می‌کنم و مولفه های ذهنی او به خودش تعلق دارد.

هادی محقق درباره همکاری با مجید برزگر در آثار قبلی بیان کرد: من با مجید برزگر نزدیک ۲ سال رفت و آمد داشتم. بودن با او برای من مثل حضور در یک ورکشاپ بود. درباره فیلم‌ها با هم صحبت می‌کردیم و ما بدون اینکه متوجه شویم از هم تاثیر پذیرفتیم. این موضوع در همه برای من صدق می‌کند و دوست دارم از دیگران بیاموزم. از مجید برزگر بابت تمام راهنمایی هایی که به من کرد سپاسگزارم و از رضا محقق متشکرم که با من همراه بوده است.

سینمای مستقل یعنی چه؟

هادی محقق در تعریف سینمای مستقل تضریح کرد: اکران عمومی و حضور در جشنواره ۲ امر متفاوت است و من اعتراف می‌کنم شاید این فیلم مناسب اکران عمومی نباشد اما جشنواره اکران عمومی نیست و محفل سینمای ایران است. مخاطب این فیلم مانند خود فیلم باید خلوت باشد و اگر این صندلی ها پر بود من شک می‌کردم. در تعریف سینمای مستقل باید بگویم یعنی در ساخت فیلم فقط خود فیلم و نیازهای فیلم را درنظر گرفتن.

فرشاد عباسی تدوینگر فلیم درباره سینمای مستق گفت: در سینمای ایران تعریف اشتباهی از فیلم مستقل ارائه شده است مبنی بر اینکه هر فیلمی که با هزینه شخصی ساخته شده باشد، مستقل است و این اشتباه است. به نظز من اصلی ترین مولفه سینمای مستقل در کنار کم هزیته بودن این است که فیلمساز اندیشه خود را تصویر کند بدون توجه به اینکه چه چیزی سانسور شود و چه چیزی نشود و تنها مسیر فکری خود را بدون عوامل بازدارنده به تصویر بکشد.

محمد اقبالی دیگر بازیگر فیلم در پایان عنوان کرد: من از رضا و هادی محقق تشکر می‌کنم که من را به اینجا رساندند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است