فرشته عالمشاه عضو هیات داوران بخش رسانههای هنری جدید چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره توضیح داد: به نظر من بیشتر کارهای ارسال شده در بخش هنرهای جدید در سطح کیفی متوسط رو به بالا بودند اما میان آنها چند اثر خیلی خوب هم داشتیم، اما در کل اگر بخواهیم یک نمره کلی به تمام آثار بدهیم، نمره متوسطی است و از سطح توقعی که نسبت به تعداد آثار داشتیم، پایینتر بودند.
او درباره تنوع موضوعی آثار این دوره بیان کرد: اکثر آثاری که برای جشنواره ارسال شد در بحث محیط زیست، کرونا، اقتصاد و حتی سیاست حرفی برای گفتن داشتند به طور مثال سیاست هایی که هنرمندان موافق یا مخالف آن بودند، زندگی اجتماعی، باورهای اعتقادی و ارتباط هنرمند با جامعه و محیط زیست خود و حتی بیماری کرونا و مساله کمبود آب و خشکسالی در این آثار نمود پیدا کرده بود. البته این خصوصیت مهم هنرمندان ایرانی است که بیشتر مواقع در رسانههای نوین تحت تاثیر محیط اطراف و اجتماع خود هستند و این دغدغه در آثارشان نیز جریان دارد.
عضو هیات داوران جشنواره تجسمی فجر با بیان اینکه در چیدمان آثار نمایشگاه برخی آثار هنر جدید گم شدهاند، خاطرنشان کرد: من در چیدمان آثار نمایشگاه با این موافقم که معاصریت آثار در تمام بخشها دیده شود. در این نمایشگاه نیز هنرهایی مانند نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و… بخشهای جداگانه داشتند اما بخش رسانههای هنری جدید اینگونه نبود. پیشنهاد من این است که ما باید در چیدمان آثار یک رویکرد واحد داشته باشیم و رویکرد کلی ما هنر معاصر باشد، آن وقت است که مرز میان هنرها به نوعی برداشته می شود. همان طور که ما در حوزه سرامیک و دیگر بخشها، شاهد چیدمانهای خوبی بودیم در این صورت نیازی به این خط کشیهای میان رشتههای هنری نخواهد بود.
او ادامه داد: در چیدمان نمایشگاه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نظر من برخی آثار رسانههای هنری جدید کمی گم شدهاند. این پیشنهاد را هم به مسئولان برگزاری نمایشگاه دادیم که وقتی باقی دستههای هنری فضای مشخصی دارند و هنرهای جدید میان کارهای منتخب پخش شده است، در این صورت نیاز به یک نقشه منتخب است تا به مخاطبانی که برای بازدید آمدهاند، برای پیدا کردن آثار کمک کند.
عالمشاه در بخش دیگری از گفتگو درباره اینکه درحال حاضر هنرهای جدید در کشور ما در چه جایگاهی قرار دارد، اظهار کرد: درباره این بخش از هنرهای تجسمی نمیشود به طور قطعی در سطح کل کشور صحبت کرد زیرا فاکتورهایی که ما میتوانیم با کمک آن آثار را دستهبندی کنیم و امتیاز دهیم، متفاوت است. به طور مثال در بحث ایده و مفهوم، تکنیک، اجرا، اقتصاد هنر و ورود به بازار هنر، نقد هنر و مستندات آن، همه اینها در کنار هم یک مجموعه کلی را تشکیل میدهد که ما اکنون در کشورمان به طور کامل و یکدست تمام این فاکتورها را کنار هم نداریم و در بخش هنرهای جدید، اقتصاد هنری ما بسیار ضعیف است.
این هنرمند خاطرنشان کرد: در بخش کانسپت و ایده هنرمندان ما در زیرمجموعههای مختلف رسانههای هنری نوین بسیار غنی هستند و من این موضوع را در لایههای مفهومی آثار بسیار زیاد دیدهام و دلایل مختلفی هم دارد که شاید یکی از دلایل آن این باشد که ما در بحث نوع زندگی و فلسفه زندگی جهانبینی عمیقی داریم اما در بحث تکنیک اجرا و جریان هایی که اقتصاد هنرمند در آن نقش دارد، وضعیت خوبی نداریم زیرا اکنون شرایط اقتصادی هنرمندان مناسب نیست و این آثار نیاز به هزینهکرد زیادی دارند البته برخی از آثار هم با هزینه اندک میتوانند به خوبی اجرا شوند اما من به طور کلی میگویم که اگر بحث اقتصاد هنر در بخش هنرهای جدید فعال باشد، هنرمندان خلاق ما کارهای بزرگی ارایه می کنند و نه تنها در داخل کشور، بلکه در بیرون از ایران هم میتوانند آثار باکیفیتی اجرا کنند.
او درباره لزوم فعال شدن ارتباطات بینالمللی در عرصه هنر خاطرنشان کرد: ارتباطات بینالمللی در دیده شدن و اجرای آثار هنری بسیار مهم است و توجه به این موضوع یک نیاز اساسی است. هنرمندان ما باید در این دست رویدادهای هنری جهان امکان حضور داشته باشند و همچنین هنرمندان قوی دنیا، کیوریتورها و مجموعهدارها امکان حضور در ایران را داشته باشند درنتیجه این رایزنیها هرچه بیشتر شوند، رویدادهای داخلی ما هم قویتر میشوند.
این هنرمند اظهار کرد: این اولین تجربه و حضور من در یک جریان دولتی و جشنواره فجر بود به همین دلیل توانستم به عنوان یک مخاطب که از دورتر وارد این جریان میشود به این رویداد نگاه کنم؛ یکی از اتفاقاتی که بسیار موجب خوشحالی من شد، این بود که بیشتر شرکتکنندگان در این دوره از جشنواره جوان بودند و در میانگین سنی ۲۲-۳۰ سال قرار داشتند. کارهایی که انتخاب شدند و اتفاقا آثار قوی هم بودند به همین هنرمندان جوان تعلق داشت، درنتیجه میتوان گفت هنر معاصر ما پتانسیلهای زیادی دارد که باید به آنها به عنوان سرمایه نگاه کرد و حمایتشان کرد تا بالندهتر شوند. پیشنهاد من این است که به یک جشنواره در سطح ملی نباید به عنوان یک رویداد کوتاه مدت نگاه کرد یعنی باید نوعی پروسه بذرافشانی و نگهداری و مراقب از این استعدادها داشته باشیم تا این در این رویدادها به برداشت برسیم. به طور مثال آثار این هنرمدان منتخب میتواند بعد از جشنواره در استانهای منتخب یا کشورهای دیگر به نمایش دربیاید و این پروژهها باید همچنان ادامه داشته باشند و هنرمندان رها نشوند.
او اضافه کرد: دولت باید برای چنین جشنوارههایی بودجه اساسیتری درنظر بگیرد تا بتواند از هنرمندان حمایت کند و همچنین اقتصاد هنر حتما باید به این رویدادها ورود پیدا کند. همینکه امسال جشنواره تجسمی فجر در سطح دیگر استانها نیز برگزار شد یک جرقه و اتفاق خوب است تا استانها هم هنرمندان خود را شناسایی کنند و آنها را پرورش دهند. همچنین مساله تمرکززدایی از تهران باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد تا این رقابت در سطح کل استانها و کشور فراگیر شود.
عالمشاه در پایان با تاکید بر اینکه هنر را از سیاست جدا کنید، تصریح کرد: یک مساله که میتواند یک جشنواره ملی را موفق کند، این است که کلا از سیاست جدا شود یعنی سیاست کار خود را کند و هنر کار خود را. اگر این اتفاق رخ دهد این رویدادهای هنری بسیار مورد اقبال هنرمدان قرار میگیرد و با فراگیری بیشتر به جایگاه اصلی خود میرسد.
چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی تا ۳۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی-هنری صبا در معرض تماشا قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
جنبه مسابقهای همیشه در جشنواره تجسمی فجر پررنگ بوده است
رویکردِ انتخاب آثار نگارگری توجه به سنت در عین خلاقیت بود/ لزوم همکاری بیشتر با گالریها
«ریتم ده به توان صفر» اقتباسی از پرفورمنس آبراموویچ/ چاقویی که شاید بر دست فرود آید!
کارتونیستها حضور باکیفیتی در جشنواره تجسمی فجر نداشتند/ دوسالانه کاریکاتور را احیا کنید
جشنواره تجسمی فجر باید بداند در حوزه عکاسی دنبال چیست/ همه شاخههای عکاسی را با هم داوری میکنیم
ندا زنگینه
انتهای پیام/