انتشار فراگیر کتاب‌های الکترونیک مشکل‌ساز است/ هیچ نظارتی بر پرداخت حق‌التالیف نویسنده نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۲
طاهره ایبد در گفتگو با صبا:

انتشار فراگیر کتاب‌های الکترونیک مشکل‌ساز است/ هیچ نظارتی بر پرداخت حق‌التالیف نویسنده نیست

طاهره ایبد درباره کتاب‌های تازه منتشر شده خود و مشکل فراگیری انتشار کتاب‌ها یالکترونیک بدون نظارت بر آن‌ها توضیح داد.
طاهره ایبد نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره مجموعه کتاب جدید خود به نام «بیزبیزپشه» که به همت نشر سوره مهر به چاپ رسیده است، توضیح داد: این مجموعه کتاب سه جلدی و در گروه کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر منتشر شده است. در این مجموعه طنز فلسفی برای کودکان، پنج پشه به عنوان شخصیت‌های اصلی حضور دارند که با هم‌ متولد می‌شوند و پرسش هایی برایشان مطرح می شود، پشه ها به دنبال یافتن پاسخ این پرسش ها، ماجراهایی را رقم می زنند و در نهایت پاسخ پرسش خود را پیدا می‌کنند.
او ادامه داد: همچنین مجموعه هفت جلدی «متل‌واره‌ها» به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار کتاب شده است. این مجموعه با الهام از متل‌ها خلق شده اند با این تفاوت که با ساختار داستان امروزی طرح ریزی و روایت شده‌اند. در این داستان‌ها تلاش شده است که ویژگی هیچانه‌ها مانند آهنگین بودن، قافیه داشتن و تخیل حفظ شود.
نویسنده «خانه‌ پغورقاطی» درباره کتاب‌های مجموعه «متل‌واره‌ها» عنوان کرد: «اتل و متل و کوتوله»، «عر عر عره، تره یا کره؟»، «آن، مان، گاوهای ابری نباران!»، «هاجستم و واجستم، یک‌دسته‌گل، تو دستم»، «بارون میاد شرشر، گوشه‌به‌گوشه‌ی شهر»، «تاپ‌تاپ خمیر من کو؟ تشت پنیر من کو؟» و «عمو رنجیرباف و دزدهای کوه قاف» عنوان‌های این مجموعه‌ هستند.
این نویسنده در ادامه درباره اثر جدید خود در کانون گفت: در مجموعه «آهای مواظب ما باشید» که به قلم ۱۱ نویسنده در کانون منتشر شده، کتاب من با عنوان «چه‌کسی نامه را به شیشه چسبانده بود؟» یکی از این عنوان هاست که برای نوجوانان نوشته شده است.
نویسنده رمان «پریانه های لیاسندماریس» درباره کتاب‌هایی که در نوبت چاپ قرار دارند، اظهار کرد: دو اثر از من در انتشارات طلایی در نوبت چاپ قرار دارد، عنوان کلی این مجموعه داستان‌های «یک، دو، سه خطی» و برای بچه‌های نوخوان (بچه‌های دوم و سوم ابتدایی) است. این داستان‌ها بسیار کوتاه و با رعایت دایره واژگانی این کودکان نوشته شده است تا بتوانند به راحتی آن‌ها را بخوانند. عنوان این دو جلد «کله کثیف» و «من و سایه ام» است.
او افزود: یک مجموعه دو جلدی طنز هم با عنوان «چگونه بچه‌های بی‌تربیت را تربیت کنیم» در نشر پرتقال زیر چاپ است؛ جلد اول آن تصویرگری شده و آماده چاپ است و جلد دوم آماده تصویرگری است.
این نویسنده در پاسخ به چرایی معضل تاخیر در چاپ کتاب، بیان کرد: مساله تاخیر در چاپ کتاب‌ همواره وجود داشته است و مشکل تازه ای نیست، اما در چند سال اخیر این تاخیر شدت زیادی گرفته است.
او درباره علت این امر توضیح داد: این مساله دلایل مختلفی دارد؛ یکی از آن‌ها به شیوه مدیریت غیرکارشناسانه نشر برمی‌گردد، به ویژه ناشران دولتی که اهمیتی به بازگشت سرمایه نمی دهند، در یک مورد کتاب من پنج سال در دست یک ناشر بود و پس از نامه فسخ قرارداد و پیگیری زیاد درنهایت کتاب چاپ شد. عامل دیگر تاخیر در چاپ، کمبود کاغذ در نتیجه تحریم ها و سهل‌انگاری و ناکارآمدی مدیران است.
این نویسنده در ادامه با اشاره به مشکلات چاپ کتاب‌ها به صورت الکترونیک تصریح کرد: چاپ کتاب ها به شکل الکترونیک در حال تبدیل به یک رویه است بی این که آیین نامه و شیوه نامه مشخصی برای پرداخت حق‌التالیف نویسندگان تدوین شده باشد. این وضعیت مشکلاتی برای پدیدآورندگان به وجود آورده و می آورد. درست است که ما مشکل کاغذ داریم اما خواننده کودک و نوجوان و حتی منِ بزرگسال، لمس کتاب کاغذی و خواندن این نوع کتاب را به کتاب های ایبوک و الکترونیک ترجیح می دهیم. متاسفانه عده ای از ناشران برای کم کردن هزینه ها و سود بیشتر، بسیاری از کتاب ها را صرفا یک یا دو نوبت، کاغذی چاپ می‌کنند و بعد از آن به صورت الکترونیک. این در حالی است که هیچ نظارتی بر فروش کتاب های ایبوک و پرداخت حق‌التحریر نویسنده وجود ندارد و لازم است این مساله به طور جدی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان کشور بررسی و پیگیری شود.
ایبد در پایان خاطرنشان کرد: امروزه قیمت کتاب نسبت به درآمد مردم بسیار بالاست. من نمی‌گویم قیمت کتاب زیاد است، می‌گویم درآمد مردم بسیار پایین است. وقتی مردم نمی توانند نیازهای اولیه زندگی خود را تامین کنند، طبیعی است که کتاب را از سبد خانوار حذف کنند. اگر مردم کناب نمی خرند یا کم می خرند، مقصر اصلی سیاستگذارانی هستند که اقتصاد کشور را با مشکل روبه رو کرده اند. ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی امروز، بحران اقتصادی است و مسئولان برای حل این مسائل، باید برنامه و راهکار ارائه دهند.
ندا زنگینه
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است