سازمان سینمایی پیگیری لو رفتن لیست دقیق نامزدها و سیمرغی‌ها را رها نکند/ نقدی بر بیانیه متناقض سینماتیکت | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۲
نگاهی به یک اتفاق و بیانیه؛

سازمان سینمایی پیگیری لو رفتن لیست دقیق نامزدها و سیمرغی‌ها را رها نکند/ نقدی بر بیانیه متناقض سینماتیکت

بیانیه ای که امروز سایت سینماتیکت منتشر کرد نه تنها سوال ها درباره منبع لو رفتن اطلاعات کامل و دقیق نامزدها و برندگان چهلمین جشنواره فیلم فجر را برطرف نکرد بلکه به ابهامات اضافه کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، عصر ۲۲ بهمن زمانی مانده تا اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر، سایت سینماتیکت که بلیت فروشی سینماهای مردمی جشنواره را برعهده داشت، اسامی همه نامزدها و برندگان این رویداد مهم سینمایی را در سایت خود منتشر کرد؛ لیستی که نه فهرست نامزدهای آن نه برندگانش حتی یک خطا هم نداشت و حتی اسامی جوایز ویژه را نیز به درستی اعلام کرده بود. این اتفاق نه فقط اعتراض و انتقاد رسانه ها و اهالی سینما و دست اندرکاران جشنواره را به دنبال داشت، باعث شد همان شب اختتامیه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با حضور در تلویزیون از پیگیری موضوع از طریق حراست سازمان سینمایی خبر داد.

این موضوع با اظهارنظر مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ادامه یافت. ارجاع دادن موضوع به حراست سازمان سینمایی موضوعی بود که انتقادهایی را به دنبال داشت و این کار را غیر قانونی می دانستند و راه قانونی را این می دانستند که بخش حقوقی سازمان سینمایی موضوع را قانونی پیش برد و موضوع جنبه حراستی پیدا نکند.

پس از چند روز از این اتفاق مهم در جشنواره فیلم فجر خبری از سرنوشت این موضوع نشد تا اینکه پیگیری های خبرنگار صبا حاکی از آن شد که حراست سازمان سینمایی جلسه ای با مدیر سایتی که خبر برندگان را منتشر کرده است، داشته و از او خواسته در این زمینه همکاری کند. همچنین گفته شد، مدیران سازمان سینمایی اصرار دارند منبع درز اطلاعات در داخل سیستم خود را پیدا کنند و امکان شکایت قضایی نیز وجود دارد.

اما امروز ۵ اسفند و پس از ۱۳ روز گذشتن از این اتفاق سایت سینماتیکت در بیانیه ای درباره این اتفاق توضیح داده است؛ توضیحی که ابهام و تناقضاتی دارد.

آنها در پاسخ به این پرسش که «چگونه این اطلاعات چند ساعت زودتر به دست تیم اجرایی سینماتیکت رسیده است؟» نوشته اند: «اگر برای چندین و چند سال مرجع اول فروش بلیت سینمای کشور _با سهم ۹۰ درصدی از بازار_ باشید به دلیل حجم بالای ارتباط با اهالی فرهنگ و خبرنگاران، خواسته و ناخواسته در یک شاهراه پرترافیک اطلاعات قرار می‌گیرید. اطلاعاتی که بخشی از هنرمندان از جوایز خود و همکارانشان ساعت‌ها قبل از اختتامیه در اختیار داشتند تا خبرنگاران و فعالان کنجکاوی که به ما -مثل هر سال- کمک کردند تا فهرست برندگان را با درصد دقت بسیار بالا برای انتشار پس از اختتامیه آماده کنیم.»

اما بخش دیگر بیانیه نکته مهمی دارد و آن این است که آرا و نامزدها یک ساعت زوتر از سوی این سایت منتشر شده است. البته سینماتیکت به دیگر سایت ها و پیج ها ارجاع داده است که باید تاکید کرد که هیچ سایت و پیج اینستاگرامی حتی دقیقه ای زودتر دسترسی به آرا نداشت و مطلبی نیز منتشر نکرد.

در این بخش بیانیه می خوانیم: «همانند همه پیج‌ها و سایت‌های معتبر ایجاد فرصت کافی برای طراحی گرافیکی و تولید محتوا بلافاصله بعد از اعلام برندگان در فضای رسانه‌ای، عامل سهل‌انگاری و انتشار این فهرست، یک ساعت زودتر از موعد شد.»

این بیانیه تعمدا یا سهوا «دقیق و عین به عین بودن» لیستی که هم از نامزدها و برندگان منتشر کرده با آنچه روی سن اختتامیه خوانده شد، نادیده گرفته و اطلاعات را به آنچه از سوی هنرمندان! به آنها رسیده است منسوب کرده است. اما این سوال باقی است آیا همه هنرمندان حاضر در جشنواره به طور دقیق می دانسته اند در چه بخش هایی نامزد شده اند و تک به تک بدون هیچ خطایی این اطلاعات را در اختیار سینماتیکت گذاشته اند؟ سپس همه آنهایی که سیمرغ و تقدیرهای ویژه به آنها اختصاص یافته است هم دقیقا می دانسته اند حایز رتبه شده اند و دقیقا و بدون هیچ خطایی این اطلاعات را در اختیار سینماتیکت گذاشته اند؟

اما اینکه گفته می شود این اطلاعات از ساعت ها قبل در اختیار هنرمندان و همکارانشان بوده است، سمت و سوی لو رفتن آرا را به سمت دبیرخانه جشنواره می برد که در پیگیری از بخش های مختلف جشنواره، اعلام شد که حتی نامزدهای جشنواره هم مطلع نبودند که آیا برنده سیمرغ شده اند یا خیر. همچنین لیست گسترده تری از لیست نامزدها برای اختتامیه دعوت شده بوده است و به هیچ یک از افراد مشخصا گفته نشده است که نامزد چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند. همچنین برای طرح چند پرسش درباره این بیانیه و روشن شدن این ابهامات با مدیر سایت سینماتیکت تماس هایی داشتیم که فعلا بی پاسخ مانده اند. گرچه در هر زمانی امکان انتشار توضیحات این سایت محفوظ است.

حال سوال اینجاست آیا پلیس فتا و حراست سازمان سینمایی با این بیانیه قانع شده اند؟ آیا افکار عمومی در قبال این توضیح قانع می شود؟

جشنواره فیلم فجر با همه حاشیه هایش و فراز و فرودهایش و نقدها و نظرهایی که درباره آن وجود دارد، هنوز مهمترین رویداد سینمایی کشور است و حفاظت از آن یک دین به مردم است و مهم ترین اطلاعات آن هم لیست نامزدها و برندگان آن است، لذا به نظر می رسد لو رفتن آرا و نامزدهای آن همچنان باید با جدیت پیگیری شود تا مسئول دادن اطلاعات دقیق و بدون هرگونه خطای آن به یک رسانه مشخص و معرفی شود.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است