به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «فیلم جستار» نوشته تیموتی کوریگان با ترجمه نغمه یزدانپناه به همت نشر بیدگل به چاپ رسید.
در توضیح این کتاب آمده است: «چرا انواع خاصی از فیلمهای مستند و غیرداستانی، ظرف بیستسی سال گذشته، در قامت جذابترین، مهیجترین و برانگیزندهترین فیلمها ظاهر شدهاند؟ فیلمهای کارگردانانی مانند عباس کیارستمی (کلوزآپ)، آری فولمن (والس با بشیر) و آنیس واردا (خوشهچینان و من) بینندگان را مجذوب خود کرده و همزمان آنان را در طبقهبندی و تعیین ژانر این فیلمها به دردسر انداخته است.
بهترین راه برای فهم این فیلمهای التقاطی، که گاه از آنها با تعابیری مانند مستندهای شخصی یا فیلمهای روزنگار یاد شده، آن است که آنها را نسخههای سینماییِ جُستار (essay) در نظر بگیریم. این استدلال جانمایۀ کتاب جدید تیموتی کورگان است. بهرغم تلاشهای پیشگامانی مانند کریس مارکر، تصور کلی از جستار بهعنوان مقولهای صرفا ادبی بوده و بهندرت بهعنوان سنتی سینمایی شناخته شده است.
روایت عمیق کتاب «فیلمجستار» از رابطۀ تنگاتنگ ادبیات و فیلم، و اندیشهها و تفاسیر و الگوهای نظری بدیعی که به دست میدهد، این تصور کلی را تغییر خواهد داد، بهویژه آنکه کوریگان در نگارش کتاب حاضر دقیقا همان الگوها و شیوههای بیانیای را به کار بسته که خود آنها را بهعنوان وجوه مشخصۀ جستار ادبی/ فیلمجستار برشمرده است، امری که ضمن بخشیدن ظاهری متفاوت به کتاب، خواندن آن را به تجربهای زنده تبدیل کرده که همزمان نیازمند اهتمام و تمرکز بیشتر است.»
تیموتی کوریگان در مقدمه این کتاب چنین نوشته است: «زمانی که کار این کتاب را آغاز کردم، شالوده و بنیان اصلی مطالعههایم درباره فیلمجشتار، تاحدی ، اروپایی و آمریکایی بود. همان طور که عنوان کتاب اشاره دارد، در چهارچوب نقد من، تاکید مشخصی بر ادبیات و سینمای فرانسه هست و اگرچه این چهارچوب خود را بسط میدهد تا طیف وسیع تری از فیلم ها را در بر بگیرد، بخش عمده آن غربی میماند. در این میان، بحث من درباره فیلم کلوزآپ کیارستمی، در فصل آخر، از استثناهای بسیار مهم این جغرافیای انتقادی است.»
کتاب «فیلم جستار» با عنوان فرعی «از مونتنی تا مارکر و بعد» در ۳۷۰ صفحه با قیمت با قیمت ۱۴۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.
انتهای پیام/
There are no comments yet