وقت زیادی برای فیلمنامه «خوشنام» گذاشتیم/ صداوسیما با زمانی که رضا عطاران کار می‌کرد فرق کرده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۰
احمد زالی در گفتگو با صبا:

وقت زیادی برای فیلمنامه «خوشنام» گذاشتیم/ صداوسیما با زمانی که رضا عطاران کار می‌کرد فرق کرده است

تهیه‌کننده سریال «خوشنام» درباره روند پیش‌تولید و ساخت این سریال با کارگردانی علیرضا نجف‌زاده توضیح داد.

احمد زالی تهیه‌کننده سریال «خوشنام» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره سریال «خوشنام» که این شب‌ها به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده از شبکه یک سیما پخش می‌شود، بیان کرد: اولین عامل برای موفقیت این مجموعه به فیلمنامه آن مربوط می‌شود. رح قصه این کار از طریق محسن کیایی به من پیشنهاد شد و برای فیلمنامه «خوشنام» زمان کافی صرف شد.

به گفته وی، طرح اولیه روایتگر جوانی خلافکار بود که به واسطه اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد از کارهای گذشته نادم می‌شود و راهی دیگر را برای زندگی پیش می‌گیرد و درواقع معنا و مفهوم اصلی این سریال «توبه» است.

زالی با اشاره به اینکه درباره توبه آثار بسیاری ساخته شده است که عموم این کارها به شکل مستقیم به مفهوم توبه می‌پردازند، گفت: اما ما سعی کردیم این مضمون به نوعی بیان شود که تا به امروز شاهد آن نبوده‌ایم.

وی افزود: آنچه در زمان نگارش فیلمنامه برای ما اهمیت داشت، واقع‌نگری بود. تمام تلاش ما این بود مفاهیم مندرج در سریال به شکلی واقع‌گرایانه به بیننده منتقل شود و برهمین اساس برای نگارش فیلمنامه از فهمیه سلیمانی دعوت به عمل آوردیم تا باگ هایی که در متن وجود دارد، برطرف کند. باید تاکید کنم مراحل تکمیل شدن فیلمنامه سه سال زمان به خود اختصاص داد و این میزان زمانی که برای کار صرف شد یکی از دلایل موفقیت «خوشنام» است. درباره انتخاب کارگردان هم چند گزینه درنظر داشتیم که بعد از سنجش ظرفیت‌ها به علیرضا نجف‌زاده رسیدیم که پیش‌تر سابقه ساخت کارهای طنز را داشت و در این حوزه مسلط بود.

تهیه‌کننده «بلوگا» اظهار کرد: این کار در ظاهر شاید کارگردانی خاص و پیچیده‌ای نداشته باشد اما در‌آوردن لحظه‌های طنزی که در مجموعه وجود دارد، یکی از امتیازهای کارگردانی آن است.

زالی تاکید کرد: نکته دیگری که موفقیت این سریال را رقم زد گروه بازیگران خبره‌ای بود که برای کار انتخاب شدند. اکثر بازیگران این سریال از هنرمندان طنز کشور هستند و آنچه ما از آنها می خواستیم، به خوبی ارائه می‌کردند. درباره انتخاب هومن حاج عبدالهی باید بگویم او تا به حال سابقه ایفای چنین نقشی را نداشته است، پس وقتی کارگردان او را پیشنهاد داد، من موافق نبودم اما با صحبت‌های نجف‌زاده راضی به این کار شدم اما از زمان دورخوانی فیلمنامه متوجه شدم که حاج عبدالهی تا چه اندازه روی کارش مسلط است.

سریال ماه رمضانی نباید شعاری باشد

وی متذکر شد: انتخاب خوب تنها به بازیگران سریال ختم نمی‌شد، بلکه در پشت دوربین هم تلاش کردیم از بهترین‌ها بهره‌مند شویم. درباره کارگردانی این اثر این نکته را باید اضافه کنم که هماهنگی بین عوامل کاملا حرفه‌ای این سریال، کار سختی بود که علیرضا نجف‌زاده به خوبی از عهده آن برآمد.

به گفته این تهیه کننده، سریال «خوشنام» در ابتدا قرار نبود ماه رمضان روی آنتن برود اما وقتی مسئولان سیما به معنا و مفهوم سریال واقف شدند، گفتند که چنین موضوعی می‌تواند برای ماه رمضان مناسب باشد.

تهیه‌کننده مجموعه «روزهای بهتر» در پاسخ به این پرسش که یک سریال رمضانی باید چه ویژگی‌های داشته باشد، تصریح کرد: فیلم یا سریال رمضانی اگر قرار باشد تنها به ظواهر خلاصه شود، تاثیر لازم را نخواهد داشت. به نظرم اولین و مهمترین شرط چنین کاری، داشتن یک قصه جذاب و گیراست که در آن مفاهیم به شکلی مستتر در قصه بیان شده باشند. در ضمن یک کار دینی حتما باید آموزه‌های مورد نظرش را از خطابه‌گویی دور کند تا نکات اخلاقی در قالب سخنرانی به بیننده منتقل نشود.

وی در بخش دیگری از گفتگو تاکید کرد: «خوشنام» از دیدگاه من یک اثر صرفا طنز نیست بلکه کاری اجتماعی است که در آن موقعیت طنز نیز وجود دارد. پرهیز از اغراق‌گویی تنها به فیلمنامه مختص نشده است بلکه در طنزپردازی کار هم تلاش کردیم تنها در صورت نیاز از طنز بهره ببریم.

شرایط ساخت سریال مانند زمان رضا عطاران نیست

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر کارهای موفق نظیر آنچه رضا عطاران می‌ساخت در تلویزیون تولید نمی‌شود، بیان کرد: فضا در سازمان صداوسیما بسیار با آن زمانی که رضا عطاران کار می‌کرد، فرق کرده است. متاسفانه امروز امکان شوخی کردن با مشاغل و افراد از بین رفته است. برای رسیدن به کارهای موفق گذشته، باید خشکی و غیرقابل انعطاف بودنی که در فضای موجود وجود دارد از بین برود تا بتوانیم با فضای بازتر کارهای مورد پسند مردم را تولید کنیم.

زالی در پایان تاکید کرد: فضای غیرقابل انعطافی که وجود دارد، توجیهی برای تولید کارهای غیرجذاب نیست چون رسالت هنرمند است تا در شرایط سخت کارهای خوب تولید کند به عنوان مثال ما به واسطه اهرم‌هایی چون رنگ‌آمیزی و ایجاد فضاهای شاد تلاش کردیم برخی از محدودیت‌ها را کم‌رنگ کنیم. یکی دیگر از تاکیدات «خوشنام» به بحث امید مربوط می‌شد و این امر در تیتراژ پایانی مجموعه هم به خوبی قابل مشاهده است.

سریال رمضانی «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی احمد زالی و با طرح و فیلمنامه محسن کیایی و با بازنویسی فهمیه سلیمانی از ابتدای ماه رمضان مصادف با ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

در این سریال هومن حاجی عبداللهی، حمید لولایی، شهره لرستانی، فریده سپاه منصور، سحر ولد بیگی و نیلوفر رجایی فر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۴۶/۹۵۶/۵۷۴/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۲/۶۷۲/۲۱۷/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۴۱/۲۵۷/۱۲۶/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۰۲۶/۳۸۸/۰۰۰
  • استاد
    ۸۲۳/۸۰۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۳/۸۹۷/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۱۷۱/۸۵۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۰۵/۰۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۰۳/۱۵۵/۰۰۰