منتظر عذرخواهی عوامل «ساخت ایران ۳» هستیم/ از تخریب واقعیت‌های فرهنگی خسته نمی‌شوید؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، صبح امروز سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌احترامی به لباس زن بلوچ به عنوان زیباترین مولفه فرهنگی بلوچ و نماد پاکدامنی و حیای زنان این منطقه، از عوامل سریال «ساخت ایران 3» و مسئولان ناظر بر سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی انتقاد کرد. انتقاد وی به حمل مواد مخدر در قالب لباس محلی بلوچی بود.

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در گفتگو با خبرنگار صبا درباره صحبت‌های امروز خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسی و بیانات رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) مشخص کرده‌اند که احترام به اقوام و شاخصه‌های فرهنگی قومیت‌ها از جمله اصول تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه در این شرایط شاهد هستیم که در دوره‌های مختلف و در حوزه‌های متفاوت سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به جای پایبندی به اصول اخلاقی و حمایت از شاخصه‌های فرهنگی اقوام ایرانی، به فرهنگ، پوشش، گویش و دیگر مسائل فرهنگی اقوام ایرانی بی‌احترامی می‌شود به گونه‌ای که در ذهن عموم جامعه براساس تولیدات سینمای، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی ثبت شده است که هر زنی که لباس سنتی بلوچستان را بر تن دارد، یا تروریست است و یا حامل مواد مخدر.

نماینده مردم چابهار عنوان کرد: تصاویری که زن و لباس بلوچی نشان داده‌اند، واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم سیستان و بلوچستان نیست و بارها درباره این نمادسازی‌ها به مسئولان و سینماگران تذکر داده‌ایم تا از این نوع نگاه‌ها پرهیز و از ایجاد التهاب در جامعه خودداری کنند.

سعیدی با اشاره به سکانس‌هایی از سریال «ساخت ایران 3» ساخته بهمن گودرزی گفت: متاسفانه در سریال «ساخت ایران 3» بار دیگر لباس زن بلوچ که نماد وقار قوم بلوچ است به عنوان اهرمی برای جابه‌جایی راحت‌تر مواد مخدر نشان داده‌ شده که این مساله باعث ناراحتی مردم بلوچستان شده است. از متولیان حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما و تلویزیون خواهش می‌کنم که ملاحظات این چنینی را رعایت کنند و اجازه ندهند شاخصه‌های فرهنگی اقوام مورد هجمه قرار بگیرد. به مسئولان بی‌ملاحظه باید گفت که آیا از تخریب واقعیت‌های فرهنگی خسته نمی‌شوید؟ این کم‌لطفی شما فراموش شدنی نیست و غیرقابل بخشش است.

وی در پایان بااشاره به اعتراض یکی دیگر از نماینده‌های مجلس به سریال «ساخت ایران 3» توضیح داد: روز یکشنبه 18 اردیبهشت هم عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر به سریال «ساخت ایران 3» اعتراض کرده بود ولی مسئولان مربوطه و عوامل این سریال هیچ عذرخواهی یا توضیحی درباره این اتفاق ارائه ندادند و برای مردم شریف بلوچ هیچ احترامی قائل نشدند و ما منتظر عذرخواهی عوامل سریال «ساخت ایران 3» و مسئولان مربوطه هستیم.

«ساخت ایران ۳» به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین حسینی تولید شده است و احسان لطفیان و شهاب مهربانیار  فیلمنامه این سریال را به نگارش درآورده‌اند.

امین حیایی، مجید صالحی، آناهیتا درگاهی، هومن برق نورد، مینا وحید، الهام کردا، حسین امیدی، بهرنگ علوی، محمدرضا صولتی، نوشین تبریزی، عزالدین توفیق، سعید امیرسلیمانی، غلامرضا نیکخواه، نادر سلیمانی، زنده‌یاد عزت الله مهرآوران، عایشه گل جوشکن، ماهان کشفی و بردیا گودرزی بازیگران این سریال کمدی هستند.

فصل سوم «ساخت ایران» از ۲۵ اسفند 1400 چهارشنبه‌ها ساعت 20 از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/