وزارت ارشاد جلوی توزیع کتاب قاچاق را بگیرد/ نیاز به بودجه برای تولید فیلم و سریال درباره موضوعات حقوقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۹
معاون اجتماعی قوه قضائیه در گفتگو با صبا:

وزارت ارشاد جلوی توزیع کتاب قاچاق را بگیرد/ نیاز به بودجه برای تولید فیلم و سریال درباره موضوعات حقوقی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه وزارت ارشاد باید جلوی چاپ و توزیع کتاب‌های قاچاق را بگیرد درباره تاثیر گسترش کتاب‌خوانی در جلوگری از وقوع جرم صحبت کرد.

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بازدید از سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره کتاب‌های قاچاق و غیرقانونی که در بازار نشر وجود دارد، گفت: درباره کتاب‌های قاجاق و غیرقانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت مستقیم داشته باشد، از نظر قانونی اگر کتابی از شاخصه‌های قانونی برخوردار نباشد، این وزارتخانه به عنوان مسئول نظارت ویژه بر این بازار می‌تواند ورود پیدا کند و این کتاب‌ها را از بازار جمع آوری کرده و جلوی نشر آن‌ها را بگیرد.

او درباره تاثیر کتاب بر جامعه و جلوگیری از رفتارهای جرم‌انگارانه بیان کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی، تمام گروه‌ها و نهادها باید به صورت خاص و براساس فضای مدیریتی خود ورود پیدا کنند‌‌ و همه موظف هستند بر اساس ظرفیت‌های خودشان برای مقابله با این تهاجم اقدام کنند. یکی از این ظرفیت‌ها ترویج کتاب‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد و آگاهی‌های اجتماعی مردم را افزایش دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: شناسایی کتاب‌های مناسب و حمایت و معرفی آن‌ها توسط جراید و رسانه‌های عمومی، باعث می‌شود که جایگاه آن‌ها در جامعه تثبیت شود و سواد حقوقی و اجتماعی مردم بالا برود. امروزه ما وظیفه داریم تفاوت میان عطار و یک پزشک متخصص را به مردم آموزش دهیم تا به عنوان مثال از فعالیت کسانی که در حوزه‌های تخصصی پزشکی دخالت می‌کنند و به مردم آسیب می‌رسانند، جلوگیری کرد.

او خاطرنشان کرد: بعضی افراد در جامعه هستند که با آموزش‌های غیرکارشناسی مردم را مجاب می‌کنند که می‌توان با ترفندهایی سودهای بادآورده‌ای جمع آوری کرد و درنتیجه مردم از این مسیر بسیار ضرر می‌بینند و مال‌باخته می‌شوند اما با استفاده از ظرفیت کتاب و افزایش سواد عمومی این مشکلات و ناآگاهی‌ها قابل جلوگیری و جبران است.

جهانگیری در پایان در پاسخ این پرسش که آیا قوه قضائیه قصد دارد از تولید برنامه‌ها و سریال‌هایی با مضامین حقوقی و اجتماعی حمایت کند، گفت: ما در این زمینه هم تلاش می‌کنیم و هم قصد تولید چنین محتواهایی را داریم. ازطرفی تولید این محتواهای نمایشی را مفید می‌دانیم اما بحث مهمی که وجود دارد تخصیص بودجه مورد نیاز برای ساخت برنامه است که امیدواریم با حمایت دولت و اختصاص بودجه بیشتر به حوزه‌های فرهنگی، تولید آثار با موضوعات حقوقی و قضایی برای آموزش بیشتر مردم افزایش پیدا کند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برقرار است.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است