احتمال تمدید بخش مجازی نمایشگاه کتاب/ مجوز ارشاد ملاک عرضه کتاب‌ها است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۰
در نشست خبری مطرح شد:

احتمال تمدید بخش مجازی نمایشگاه کتاب/ مجوز ارشاد ملاک عرضه کتاب‌ها است

نشست خبری سخنگوی نمایشگاه کتاب و مدیر کمیته ناشران داخلی عصر امروز ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در کمیته ناشران داخلی برگزار شد.

او در ابتدای این نشست درباره احتمال تمدید نمایشگاه کتاب عنوان کرد: موضوع تمدید نمایشگاه کتاب اقدامی پیچیده و نیازمند هماهنگی دستگاه‌های مختلف است، در نتیجه بعید است که بخش حضوری نمایشگاه تمدید شود اما امکان تمدید بخش مجازی وجود دارد.

رمضانی درباره مجموعه فروش کتاب‌ها تا شب گذشته ۲۸ اردیبهشت ماه توضیح داد: دو بخش مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب تا شب گذشته فروش ۱۱۵ میلیارد تومانی را تجربه کرد که از این‌ مبلغ نزدیک به ۵۴ میلیارد تومان به فروش بخش مجازی و ۶۱ میلیارد تومان به فروش بخش حضوری اختصاص دارد.

قائم مقام‌‌ نمایشگاه کتاب اظهار کرد: ساعت فعالیت نمایشگاه کتاب در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه تا ساعت ۲۱ تمدید شد. همچنین فردا عصر ساعت ۱۶ در سالن شبستان سرود «سلام فرمانده» اجرا خواهد شد.

رمضانی در پایان تصریح کرد: سومین جلسه سوم کمیته رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب شب گذشته برگزار و بر این‌ اساس برای ۴۵ پرونده رای صادر شد.

در ادامه این نشست محمد اله‌یاری مدیر کمیته ناشران داخلی درباره حضور پررنگ کتاب‌های کپی در نمایشگاه کتاب توضیح داد: این بحث به قدمت نمایشگاه کتاب سابقه دارد. مادامی که قوانین نمایشگاه بر اساس تعداد عناوین کتاب‌هاب تولیدی است، نمی‌توان مانع حضور ناشران کتابساز شد. براین اساس امسال نیز تعداد زیادی از ناشران عنوان‌های مشترک داشتند و این موارد در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب مورد بررسی قرار گرفت.

او درباره جانمایی ناشران اظهار کرد: جانمایی غرفه‌ها به صورت الفبایی صورت گرفت.

مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب درباره وجود غرفه‌های خالی تا هشتمین روز توضیح داد: امسال ناشران در موعد مقرر ثبت نام و وجه واریز کردند اما هنگام تحویل غرفه حاضر نشدند. ما در نمایشگاه کتاب لیست انتظاری از ناشران مختلف داریم و براساس آن به ناشران‌ غرفه دادیم اما همچنان برخی غرفه‌ها خالی هستند زیرا ناشران شرایط کمی و کیفی حضور را نداشتند.

او در ادامه درباره حواشی چاپ و رونمایی از کتاب بلاگر معروف اینستاگرام در نمایشگاه کتاب توضیح داد: وظیفه ما این است که در نمایشگاه کتاب به صورت عمومی شرایطی ایجاد کنیم تا ارتباطی میان مردم و نویسندگان ایجاد شود و ملاک هم برای این کار مجوزهای وزارت ارشاد است. طبیعی‌ست که در برخی ساعات و روزها پیک بازدید زیاد است اما با ناشران صحبت کردیم که رونمایی و جشن امضایی در این ساعات برگزار نکنند.

اله‌یاری در پایان درباره عرضه اسباب‌بازی در غرفه‌های کودک و نوجوان توضیح داد: طبق آیین‌نامه در بخش کودک و نوجوان فقط باید کتاب ارائه شود و اگر محصولی غیر از کتاب عرضه کره باشند برخورد می‌شود. ما هم با این مورد برخورد کردیم که برخی اسباب‌بازی‌ها شابک داشتند و قطعا شورای سیاست‌گذاری تدبیر خواهد کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است