ایجاد صندوق اعتباری برای انیمیشن کمال مطلوب ماست/ زمین را به انیمیشن‌های شرق آسیا واگذار کرده‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۴
رییس مرکز انیمیشن سوره در گفتگو با صبا:

ایجاد صندوق اعتباری برای انیمیشن کمال مطلوب ماست/ زمین را به انیمیشن‌های شرق آسیا واگذار کرده‌ایم

رییس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره اهداف این مرکز در تولید آثار پویانمایی و اهمیت پرداختن به این حوزه توضیح داد.

امیررضا مافی رییس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در پاسخ به این پرسش که مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره چه اهدافی را در سال جدید برای خود متصور شده است، اظهار کرد: ما سه راهبرد کلان در مرکز انیمیشن داریم که عبارتند از مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن البته اقتصاد نه به معنای پول بلکه به معنای چرخه اقتصادی آکادمیک، مشارکت در ساختار صنعت انیمیشن و مشارکت در محتوای صنعت انیمیشن.

وی با اشاره به اینکه مشارکت در اقتصاد صنعت انیمیشن یعنی توزیع عادلانه سرمایه که منجر به کمتر شدن فاصله میان استودیوها و صاحبان سرمایه می‌شود، گفت: یکی از اهداف یا بهتر است بگویم راهبرد کلان ما در «رویازی» همین مساله است. متاسفانه ما با اقتصاد سالمی در صنعت انیمیشن مواجه نیستیم و بسیاری از انیمیشن‌سازان ما یعنی نیروهای فنی عرصه انیمیشن به واسطه اختلاف زیاد میان ارزش ارز و ریال برای خارج از ایران کار می‌کنند و بسیار درآمدشان بالاست.

رییس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره ادامه داد: از طرفی صنعت انیمیشن به شدت مبتنی بر دورکاری است و کرونا هم این فرهنگ را جا انداخت، پس انیماتورها دیگر رغبتی برای همکاری با استودیو‌های داخلی ندارند. البته من به آن‌ها حق می‌دهم، محکومشان نمی‌کنم و معتقدم ما باید سرمایه‌گذاران دولتی را قانع کنیم که برای انیمیشن پول بیشتری خرج کنند. ناگفته نماند که از ابتدا به دلیل اینکه کپی رایت در حوزه انیمیشن رعایت نمی‌شود، ما دسترسی بی چون و چرا به همه آثار تولید شده درجه یک در سراسر جهان داریم و انیمیشن به محصول در دسترس تبدیل شده است و کسی باور نمی‌کند که باید برای آن هزینه کند.

انیمیشن سازنده آینده معنایی یک کشور است

مافی با بیان اینکه ما مدیران محصول انیمیشن‌هایی هستیم که در کودکی دیده‌ایم، تصریح کرد: اگر ما در دوره خود با آثار کلاسیک بزرگ جهان مواجه بودیم، نسل بعد ما با انیمیشن‌های دیگری بزرگ شد که مفاهیم جدیدی را خلق کردند. متاسفانه هیچ کس به این تاثیر نسلی و به ساخته شدن جهان آدم‌ها بر اساس انیمیشن‌ها توجه نمی‌کند در حالی که اگر سینما ویترین فرهنگ کشور در زمان حال است، انیمیشن سازنده آینده معنایی آن کشور است پس باید به اندازه اهمیت آینده‌سازی برای این حوزه تصمیم بگیریم و هزینه کنیم.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که لازم می‌دانم درباره اقتصاد انیمیشن بگویم این است که باید صندوق و خط اعتباری تولید ایجاد کنیم وه اگر این اتفاق رخ بدهد، ادبیات بومی برای آن مشخص و سازوکار درستی تعریف می‌شود و اتفاق مهمی است. همچنین باید فاصله بین دستمرد ریالی و ارزی را کم کنیم.

تلاش می‌کنیم در انیمیشن‌های بیشتری مشارکت کنیم

رییس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در پاسخ به این پرسش که منظورش از مشارکت در محتوای صنعت انیمیشن چیست؟ عنوان کرد: به واسطه حساسیت تولیدات انیمیشن برای مخاطب کودک و نوجوان تلاش می‌کنیم به جای تولید انیمیشن به صورت تک به تک در انیمیشن‌های بیشتری مشارکت کنیم و در محتوای بیشتری دخیل باشیم یعنی به جای آنکه ۱۵ میلیارد تومان خرج یک انیمیشن سینمایی کنیم، ترجیح می‌دهیم ۷ انیمیشن با مشارکت ۲۰ تا ۳۰ درصدی بسازیم یعنی فیلمنامه را بخوانیم، در محتوا مشارکت کنیم و مشاوره بدهیم. این مساله به معنای دخالت با ابعاد منفی نیست بلکه به معنای مدیریت محتوایی است که قرار است به فرزندانمان ارائه دهیم.

انیمیشن باید از تهران خارج شود

مافی با اشاره به اینکه در بحث مشارکت در ساختار انیمیشن ۲ وظیفه متصور شده است، مطرح کرد: اول آنکه قصد داریم استودیوهای جوان را کشف کنیم. همچنین باید همه نقاط ایران را مدنظر قرار بدهیم چراکه در همه جای کشورمان افراد مستعد حضور دارند. برخلاف دیگران معتقدم سینمای ایران باید در تهران متمرکز باشد و اقلیم‌های مختلف را بازنمایی کند اما درباره انیمیشن معتقدم باید از تهران خارج شود چراکه در صورت صنعتی شدن، پولساز و ارزآور است. به تعبیر دیگر انیمیشن چاه نفتی‌ست که درِ آن را بسته‌ایم و به جای کسب درآمد از آن تنها به بیرون از مرزها سرویس می‌دهیم که این مساله خطرناک است.

وی با بیان اینکه چرخه سازمانی انیمیشن در ایران حرفه‌ای نشده است، گفت: انیمیشن بسیار مبتنی بر سازمان و ساختار است اما اگر چرخه نداشته باشد و سیستماتیک نباشد، تولید مقرون به صرفه ندارد. ما در ایران با درختی در صنعت انیمیشن مواجه هستیم که بُعد فنی‌اش رشد کرده اما سازمانش رشد نکرده است که من ساماندهی این مساله را وظیفه حوزه هنری می‌دانم.

حوزه هنری به دنبال رقابت با استودیوهای خصوصی نیست

رییس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره با تاکید بر این موضوع که حوزه هنری یک استودیو به ویژه استودیو تولیدکننده در رقابت با استودیوهای خصوصی نیست، توضیح داد: اساسا وظیفه نهاد حاکمیتی که بودجه دولتی دارد، این نیست که تبدیل به استودیو شود. ما یکسری تولیدات استراتژیک و تکلیفی خواهیم داشت که کسی در بخش خصوصی به سراغ آن نمی‌رود. همچنین با مشارکت در محتوا، اقتصاد و ساختار تولیداتی را به استودیوهای دیگر می‌سپاریم و در حقیقت ما کمتر طرح می‌گیریم و بیشتر نظام مسائل و دغدغه‌هایمان را در اختیار استودیوها قرار می‌دهیم تا درباره آن اثری بسازند.

سیاست‌مان این است که سالی یک انیمیشن سینمایی را اکران کنیم

مافی درباره پروژه سینمایی آماده پخش و در دست تولید این مرکز بیان کرد: تاکید ما در سینمای انیمیشن تولید کارهای وطنی‌ست که جهان ایرانی دارد و منحصر به فرد است. از سوی دیگر سیاست‌مان این است که سالی یک انیمیشن سینمایی را اکران کنیم. هم‌اکنون انیمیشن سینمایی «لوپتو» را آماده اکران داریم که امسال روی پرده سینماها می‌رود. سال ۱۴۰۲ انیمیشن «مسافری از دایتیا» را روی پرده سینماها می‌بریم که از اولین رویداد «رویازی» آمده است و صندوق سپهر، صندوق دانشگاه تهران و مرکز انیمیشن حوزه هنری در تولید این اثر مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: انیمیشن «رویاشهر» را که از سومین رویداد «رویازی» آمده است، در سال ۱۴۰۳ و انیمیشن «یوز» را که تولیدش آغاز شده است، در سال ۱۴۰۴ اکران می‌کنیم. همچنین «شهر موشکی» عنوان موقت یک انیمیشن سینمایی است و تجربه‌ای در زمینه تولید انیمیشن کات‌اوت دو بعدی‌ست که امیدوارم امسال بتوانیم تولید آن را تمام کنیم. در تمام این پروژه‌ها ما مشارکت کردیم و امیدوارم امسال یک اثر دیگر را برای اکران در سال ۱۴۰۵ آغاز کنیم.

سه انیمیشن سریالی در دست تولید

رییس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در پاسخ به این پرسش که آیا این مرکز برای تولید انیمیشن سریالی هم اقدام کرده است یا نه، اظهار کرد: بله. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ما فرصت این را نداریم، مدام تجربه‌های جدید در زمینه تولید سریال داشته باشیم و از طرفی ماهیت سریال با سینما به لحاظ تاثیرگذاری متفاوت است. سریال‌های «چهل پله زیرزمین» که از رویداد «رویازی» آمده و اثری علم‌افزا و دانش‌افزا برای بچه‌هاست، «گروه فریاد» و «موتورها» را در مرحله تولید داریم که تقریبا هر سه مبتنی بر فرمول‌های جهانی جذابیت با ادبیات و جهان ایرانی است.

مافی افزود: امیدواریم امسال نیز ۵ تا ۶ سریال جدید را که طرح‌های اولیه آن نوشته شده است و مشغول مذاکرات نهایی برای بستر پخش آن هستیم، کلید بزنیم. همچنین یک سریال انیمیشن بزرگسال ۲۶ قسمتی با نام «قاف آباد» داریم که فیلمنامه‌اش تمام شده است و امسال کلید خواهیم زد.

انیمیشن تمامِ جهانِ کودکان و نوجوانان است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نگاه مدیران فرهنگی به انیمیشن گفت: بسیاری از مسئولان ما زمانی که صحبت از انیمیشن می‌شود، تصور می‌کنند درباره کارتون حرف می‌زنیم و به این مساله واقف نیستند که جهان بچه‌های ما را انیمیشن‌ها می‌سازند. متاسفانه متولدان قبل از دهه ۶۰ به دلیل آنکه خودشان در راس امور فرهنگی قرار دارند، خیلی به این مساله آگاه نیستند و تصور می‌کنند انیمیشن، نقش سرگرمی دارد اما انیمیشن تمامِ جهانِ کودکان و نوجوانان است.

رییس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره تاکید کرد: اگر از پلتفرم‌های خصوصی هم آمار بگیریم، معتقدند مصرف انیمیشن بیشتر از سایر آثاری‌ست که به نمایش گذاشته می‌شود. از سوی دیگر جای تاسف دارد که ما جایگزینی برای انیمیشن‌هایی که از شرق آسیا وارد شده، نوجوانان را درنوردیده و هیچکس بدان توجه نمی‌کند و ما زمین را واگذار کرده‌ایم، البته تمام این محصولات خارجی بد نیستند اما به ما تعلق ندارند.

مافی در پایان خاطرنشان کرد: ای کاش مدیران فرهنگی بفهمند که انیمیشن چه قدر می‌تواند مهم باشد. ما باید تمام تلاشمان انجام دهیم که هم اهمیت استراتژیک تولید انیمیشن را جا بیندازیم و هم در جهان بومی خودمان آثاری در خور توجه تولید کنیم.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است