چرخه تولید فیلم مستند با اکران عمومی کامل می‌شود/ ایجاد یک فرصت توسط حوزه هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳
محسن اسلام‌زاده در گفتگو با صبا:

چرخه تولید فیلم مستند با اکران عمومی کامل می‌شود/ ایجاد یک فرصت توسط حوزه هنری

کارگردان فیلم مستند «هیچکس منتظرت نیست» که هنوز فرصت اکران پیدا نکرده است درباره ضرورت اکران این دست آثار به شکل منظم صحبت کرد.

محسن اسلام‌زاده کارگردان فیلم مستند «هیچکس منتظرت نیست» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت ولی هنوز فرصتی برای اکران پیدا نکرده است درباره اکران فیلم‌های مستند در سینمای ایران به خبرنگار سینمایی صبا عنوان کرد: با این که توزیع، بخش مهمی از چرخه تولید فیلم به ویژه فیلم مستند است، سال‌ها این پرسش وجود داشت که سرنوشت این همه فیلم ساخته شده چه می شود که اگر شرایط پخش تلویزیونی نداشته باشند عملا غیر از مراکزی خاص دیده نمی شوند.

او افزود: از طرفی چون گونه مستند، دغدغه‌مند و به دنبال کشف حقیقت موضوعات روز است و همچنین چون کارهای خوبی هم از این دست تولید می شود باید در سطح جامعه نمایش داده شوند.

کارگردان مستند «تنها میان طالبان» با اشاره به ظرفیت «هنروتجربه» در سال های گذشته و نقش آن در اکران مستندها توضیح داد: طی این چند سال اخیر یکی از این ظرفیت ها «هنر و تجربه» بود که با وجود محدودیت هایی که داشت اما اقدام پسندیده ای بود که امیدوارم ادامه داشته باشد، تقویت شود و پس از اکران عمومی با وارد شدن به اجتماعات دانشگاه ها جریان‌سازی کند که نکته اصلی که فیلم بر اساس آن ساخته شده به نقطه درست خود برسد.

اسلام زاده خود را مستندسازی دانست که اکران برایش مهم است و گفت: دغدغه همیشگی خود من هم این بوده و است که فیلم هایم اکران شوند، به ویژه فیلم «هیچ کس منتظرت نیست» که از همان ابتدا برای پخش تلویزیونی ساخته نشد و هدف ما اکران سینمایی بود و به همین دلیل در حال مذاکره با حوزه هنری هستیم.

این مستندساز با اشاره به سوژه فیلم مستند «هیچکس منتظرت نیست» که درباره فعالیت ها و شخصیت سپیده علیزاده روانشناس و فعال اجتماعی است که حدود ۱۰ سال در زمینه آسیب های اجتماعی کار کرده و مدیر گرمخانه ای در شوش است، بیان کرد: براین باورم که این فیلم می تواند بر فرهنگ اجتماع در تعامل با بی‌خانمان ها و معتادها تاثیر داشته باشد به همین منظور در نظر داریم چند اکران در تهران و شهرهای مختلف داشته باشیم و بعد از آن هم اکران در دانشگاه‌ها برنامه ریزی کنیم. البته هنوز بابت جزئیات کار صحبت نشده اما حوزه هنری هم درباره اکران فیلم های مستند بستری تعریف کرده است که با توجه به زیاد بودن ظرفیت نمایش در آن و اعتماد دوطرفه‌ای که با آنها به عنوان سرمایه‌گذار فیلم وجود دارد از این راه برای اکران این فیلم پیش خواهیم رفت.

او درباره بدیهی است که نسبت به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم درخواست و هم تولید کمتری داشته باشد بنابراین زودتر به نتیجه خواهیم رسید تا با توجه به شرایط روز فیلم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

محسن اسلام زاده در پایان گفت: اگر فیلم مستند چند اکران در چند شهر داشته باشد این کفایت می کند تا فیلم بر سر زبان ها بیاید و بعد در مراکز تخصصی هم به نمایش گذاشته شود. این چنین می توان گفت توزیع مناسبی صورت گرفته است که متاسفانه در مورد بعضی فیلم ها با مشکلاتی که سرمایه گذار ایجاد می کند، این جریان پیش نمی آید و در حق فیلم ها بی انصافی می شود که امیدوارم این بلا بر سر هیچ فیلم و کارگردانی روا نشود.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰