به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، صبح روز سهشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ اولین نشست خبری نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور هما جدیکار عروسک گردان و عروسک ساز پیشکسوت و با اجرای علیرضا سعیدی برگزار و فراخوان این دوره از جشنواره اعلام شد.
طی این نشست هادی حجازیفر دبیر این دوره از جشنواره و کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نکاتی را درباره ویژگیهای این جشنواره اعلام کردند.
در ابتدا کاظم نظری از حضور اصحاب رسانه در این نشست تشکر کرد و گفت: امیدوارم همفکری و حمایت اهالی رسانه تا پایان جشنواره به انعکاس اخبار هنر شریف نمایش عروسکی در این جشنواره منجر شود و به فهم اهمیت این حرکت برای تمام کسانی که عروسک را دوست دارند و با آن خاطره دارند، کمک کند.
مدیر کل هنرهای نمایشی همچنین از هادی حجازی فر برای قبول مسئولیت دبیری جشنواره تشکر کرده و ادامه داد: او با وجود وقفهای که در برپایی جشنواره به دلیل جابجاییها و انتقال مدیریتها در وزارت ارشاد با آن روبرو بودیم و با زمان کمی که تا روز ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱ یعنی زمان آغاز جشنواره در اختیار داشت، دبیرخانهای را برپا کرد تا بتواند فراخوانی حرفهای برای دعوت از تمام فعالان حوزه نمایش عروسکی تهیه کند.
نظری، دبیر جشنواره را مورد خطاب قرار داده و گفت: درخواست من از شما این است که با همفکری تمام دستاندرکاران نمایش عروسکی، این جشنواره را همچون دورههای قبل به بهترین شکل ممکن برگزار کنید.
هادی حجازیفر نیز ضمن تشکر و ابراز خوشحالی از حضور اهالی رسانه و نیز تشکر از حضور هما جدیکار در این نشست به تفاوتهای فراخوان این جشنواره نسبت به دورههای قبلی اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که با همفکری اعضای موثر تئاتر عروسکی و با بررسی و آسیبشناسی دورههای قبلی که خود به عنوان شرکتکننده در آنها حضور داشتیم جشنوارهای متفاوت برگزار کنیم.
او با اشاره به اینکه ممکن است ایرادهایی به لحاظ اجرایی در فراخوان وجود داشته باشد، بیان کرد: ما سعی کردیم ضریب خطاها را به حداقل رسانده و فراخوانی جامع و کامل ارائه دهیم و قطعا اگر در جایی از این مسیر متوجه اشتباهی شویم، اعتراف کرده و در تصحیح آن کوشا خواهیم بود چون هدفمان این است که با برگزاری این جشنواره ماشین تئاتر عروسکی را که در دوران کرونا به مدت چهارسال متوقف شده بود دوباره به حرکت درآوریم.
دبیر این دوره از جشنواره بینالمللی نمایش عروسکیخاطرنشان کرد: به واسطه هزینههای بالای اجرای تئاتر عروسکی بودجه بسیار خوبی با ۴۰۰ درصد افزایش نسبت به دورههای قبل به این جشنواره اختصاص یافته که فرصتی درجه یک برای شهر تهران است و ما از ادارات دولتی، شهرداریها، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ان جی او ها، شرکتها و موسسههای بزرگ میخواهیم در کنار ما باشند تا بتوانیم جشنوارهای باشکوه برگزار کنیم.
در همین رابطه کاظم نظری نیز گفت: این جشنواره از نظر اختصاص بودجه، خیلی ویژه دیده شده و این به دلیل ماهیت خاصی است که دارد و البته از همه صنوف میخواهیم این جشنواره را همراهی کنند.
تئاتر عروسکی میتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد
او ادامه داد: من معتقدم تئاتر عروسکی میتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و ظرفیت درآمدزایی دارد. سعی ما این است که این جشنواره درآمدزا باشد و بدون وابستگی به بودجه بتواند تمام هزینههای اختصاص یافته را دوباره به جیب تئاتر برگرداند.
حجازیفر با معرفی بخشهای مختلف جشنواره اعم از نمایشهای صحنهای برای مخاطبان بزرگسال، کودک، نوجوان و خانواده و نمایشهای فضای باز خاطرنشان کرد: از امروز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ زمان ثبت نام در جشنواره از طریق سایت جشنواره به آدرس tehranpuppet.com آغاز شده و قرار است در بخش صحنهای ۱۵ نمایش و در بخش فضای باز ۱۰ نمایش پذیرفته شود اما با توجه به سطح و کیفیت کار متقاضیان ممکن است این تعداد کمتر یا بیشتر هم باشد بنابراین باید بگویم تعداد در نظر گرفته شده وحی منزل نیستند و تاکید ما بر کیفیت است.
او برگزاری جشنواره را از ۲۲ تا ۳۰ مهر ماه سال جاری دانست و خبر داد: بازخوانی متون را حذف کردهایم و برای حفظ انگیزه به ویژه در بچههای جوان به ۲۰ گروهی که کارشان رد شده، کمک هزینه میدهیم و زمینه را برای تولیدشان فراهم میکنیم.
حجازی فر درباره تفاوت این دوره از جشنواره با دورههای قبلی گفت: مرحله بازخوانی متن را حذف و فقط به بازبینی اکتفا کردهایم و در ضمن کمک هزینه ای نیز به ۲۰ گروهی که نتوانستهاند از مرحله بازبینی عبور کنند اختصاص میدهیم تا هزینهای که تا آن مرحله انجام دادهاند جبران شود. همچنین قرار است به گروههایی که در مرحله بازبینی بخش صحنهای پذیرفته میشوند از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و به گروههای پذیرفته شده در بخش فضای باز از ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان کمک هزینه پراخت شود و به غیر از این هر کارگردان میتواند بر خلاف دورههای قبل تا ۲ نمایش واجد ارزش و شرایط را در بخشهای مختلف روی صحنه ببرد. همینطور گروههایی که در سه دوره قبل با مخاطب کم روبرو بوده و زیاد دیده نشدهاند نیز میتوانند در این جشنواره شرکت کنند.
رقابتی هستیم
دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی افزود: این جشنواره ۱۱۰ درصد رقابتی است! و امیدواریم بتوانیم پس از پایان این جشنواره چند چهره جدید در مقام کارگردان، عروسکساز و عروسکگردان به خانواده عروسکی معرفی کرده باشیم.
حجازیفر با اشاره به نیازی که به گروههای دانش بنیان در کنار گروههای نمایشی احساس میشود، گفت: در حال مذاکره با نهادها و فعالان عرصه دانش بنیان هستیم که از کمک آنان بهرهمند شویم و جایزهای هم برای این بخش در نظر گرفتهایم. ضمن اینکه جایزه دستاورد ویژه را هم برای بخشهایی مانند بازیگری که در جشنواره لحاظ نشدهاند، تعریف کردهایم.
او درباره مشارکت و همکاری بخش خصوصی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه میکوشیم جشنوارهای باشکوه و پرشور برگزار کنیم از سالنهای خصوصی هم کمک خواهیم گرفت، البته مثل همه دوره ها از بدنه تئاتر کشور و دوستان تئاتر شهر و سالن های اینجا نیز استفاده می کنیم. همچنین تعداد کارهای پذیرفته شده به گونهای است که هر گروه بتواند به مدت یک روز سالن اجرای خود را در اختیار داشته باشد.
حجازیفر در ادامه درباره برگزاری بزرگداشت در این دوره از جشنواره تاکید کرد: حتما بزرگداشت خواهیم داشت که در این زمینه در حال بررسی و مشورت هستیم اما مهمترین بزرگداشت ما برای آقای حسن دادشکر خواهد بود که امیدواریم انرژی که به ایشان میرسد، سبب بهتر شدن حالشان شود.
در ادامه نشست نوبت به پرسش های خبرنگاران رسید که حجازی فر در پاسخ به پرسشی درباره بخش بینالملل این دوره از جشنواره توضیح داد: این بخش مهم است که میکوشیم با توجه به زمانی که داریم، کارهای خوبی دعوت شود چون هر چه یاد گرفتهایم، به واسطه دیدن کارهای خوب بوده است. ضمنا امیدواریم بتوانیم داور بینالمللی و مدرس خارجی هم برای برگزاری کارگاه آموزشی دعوت کنیم. ضمن اینکه در بخش بینالملل، اولویت با کارهای خوب است نه اینکه آن آثار متعلق به چه کشوری باشند چون بودجه برگزاری این بخش از جیب مردم هزینه میشود و لازم است آثار باکیفیتی دعوت شوند.
تلاش میکنیم یکی از سالنهای مجموعه تئاتر شهر را در اختیار آثار عروسکی بگذاریم
موضوع دیگر این نشست مساله نبود امکان اجرای صحنه برای تئاترهای عروسکی بود که نظری بیان کرد: تلاش میکنیم یکی از سالنهای مجموعه تئاتر شهر را در اختیار آثار عروسکی بگذاریم و از اجرای این نمایشها حمایتهای کافی هم انجام بدهیم. به طوری که محصول این جشنواره بتواند یک سال تولید تئاتر عروسکی تهران را تامین کند. ضمنا با دیگر مسئولان هم صحبت کردهایم تا از یاری آنان بهرهمند شویم چون این جشنواره مال همه است. همچنین یک خبر خوب دارم که قرار است آثار خوب جشنواره در استانهای دیگر هم اجرا شوند.
همزمانی در استان ها؛ آری یا نه!
هادی حجازیفر در همین رابطه تاکید کرد: آقای نظری تاکید کردند جشنواره همزمان با تهران در چند استان دیگر هم برگزار شود ولی شاید سخت باشد به همین دلیل قول دادهایم گروههای استانها یک مشاور در اختیار داشته باشند که یک ماه به آنان مشاوره بدهد. ضمنا بالا رفتن کمک هزینه گروههای شرکتکننده در جشنواره، برای حمایت از اجرای عمومی است.
امیدوارم به انگیزه برگزاری شادپیمایی جشنواره، تکلیف حریم تئاتر شهر مشخص شود
دبیر جشنواره نمایش عروسکی درباره احتمال برگزاری شادپیمایی در این دوره از جشنواره مثل دوره های قبل که یکی از بخش های پرطرفدار بود، گفت: یکی از مهمترین بخشهای جشنواره ما افتتاحیه و اختتامیه است تا به کمک آنها بتوانیم عموم مردم را با جشنواره مرتبط کنیم اما طبعا ملاحظاتی مانند تامین امنیت خانوادهها به ویژه در اطراف تئاتر شهر برایمان در اولویت است و هرگز دوست ندارم به دلیل برگزاری باشکوه جشنواره، امنیت خانوادهای به خطر بیفتد و مثلا گوشی آنان در فضایی ناامن به سرقت برود. امیدوارم به انگیزه برگزاری شادپیمایی جشنواره، تکلیف حریم تئاتر شهر مشخص شود.
او سپس درباره دوریاش از حوزه نمایش عروسکی و تمرکزش بر آثار تصویری در سالهای اخیر توضیح داد: ما هر جا برویم، به خانه اول خود برمیگردیم. ضمن اینکه در این سالها از نمایش عروسکی دور نبودهام و آخرین نمایشی که به صحنه بردم، «رومئو ژولیت» بود که پیش از کرونا اجرا شد. همچنان هم با بچههای عروسکی در ارتباط بودهام.
حجازیفر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره امکان تولید نمایش عروسکی فاخر در این جشنواره تاکید کرد: در همه حوزههای جشنواره عروسکی کار کردهام و اطمینان دارم تئاتر عروسکی به راحتی میتواند خودگردان باشد. نتیجه این جشنواره را در سالهای بعد خواهیم دید. در دورههای قبل خیلی از آثار جشنواره از بین رفت و امکان اجرا نیافتند و روح خانواده عروسکی را از بین بردند اما امیدوارم در این جشنواره بتوانیم انگیزه و امید را به هنرمندان برگردانیم.
این هنرمند که سالها پیش نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده است، یادآوری کرد: یکی از رویاهایم بود که در تالار اصلی اجرا داشته باشم، امیدوارم خروجی جشنواره به گونهای باشد که سالنها ترغیب شوند برای دعوت از عروسکیها و در اختتامیه جشنواره، این خبر خوش را بدهند که یکی از سالنهای تئاتر شهر را به اجرای نمایش عروسکی بزرگسال اختصاص میدهند.
امیدوارم برای تحقق خواستههایمان مجبور نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم
او ادامه داد: همچنین از شهرداری میخواهم به نمایش عروسکی توجه بیشتری داشته باشد. هرچند وظیفه شهرداری است که از نمایش عروسکی حمایت کند و عناوینی که در بیلبوردها درباره شهر تهران میآیند، در عمل هم اتفاق بیفتد. خانواده عروسکی نجیب است و امیدواریم با توجه به اینکه صداسازی هم بلدیم، برای تحقق خواستههایمان مجبور نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم و در همان فرکانس پایین به خواستههای خود برسیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی درباره مساله حریم تئاتر شهر که سال هاست مورد انتقاد هنرمندان تئاتری است نیز عنوان کرد: مساله حریم تئاتر شهر و اجراهای آن بسیار مهم است و امیدواریم زودتر تکلیف این ماجرا معلوم شود.
در این نشست اعضای دبیرخانه جشنواره نمایش عروسکی همچون هما جدیکار، مرضیه سرمشقی، نازیلا نوریشاد، آرش مصطفایی، فریبا دلیری و … حضور داشتند و روی بعضی از صندلیها عروسکهای نمایشی قرار داده شده بود. عروسک های داخل سالن مورد توجه عکاسان قرار گرفت و بخشی از عکس های آنها را به خود اختصاص داد. همچنین فراخوان این دوره از جشنواره نیز در همین نشست رونمایی شد.
انتهای پیام/
There are no comments yet