رضایت مخاطب برایم مهم تر از جایزه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳
حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم «ماهورا»:

رضایت مخاطب برایم مهم تر از جایزه است

دیده شدن برایم خیلی مهم است، اما رضایت مخاطب اولویت دارد.

حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم سینمایی «ماهورا» که جزو منتخبان سی و ششمین جشنواره  فیلم فجر است، درباره حس خود از انتخاب فیلمش از بین  67اثر دیگر به صبا گفت: این فیلم کاری گروهی بود و خوشحالم که انتخاب این فیلم خستگی را از تن گروه بیرون کرد. فیلم را کاملا متعلق به خودم نمی دانم و آن زحمت همه عوامل است.کسی در این فیلم نبود که بتوان گفت برای آن زحمت نکشیده است.همه عوامل تمام توان خود را برای آن گذاشتند.

وی در ادامه افزود:فیلمبرداری «ماهورا» در زیر آب و روی آب دوماه به طول انجامید،نه عوامل پشت دوربین روی زمین بودند و نه آنانی که جلوی دوربین می رفتند.

ساعد سهیلی باید در دی ماه خوزستان، برهنه به داخل آب می رفت. مهدی صبایی نیز که در آخر متوجه شدم پایش مشکل داشته و تا پایان فیلمبرداری از من مخفی می کرد در آب می دوید و تیراندازی می کرد.کامران تفتی هم با شرایط سخت در این فیلم حضور داشت.میترا حجار،بهاره کیان افشار و دوستان زحمت کش صحنه و فیلمبرداری، همه شرایط سختی را گذراندند. از گریم بسیار عالی و حرفه ای  شهرام خلج نیز نمی توان گذشت. زمانی که خبر انتخاب  فیلم دربخش سودای سیمرغ  جشنواره را شنیدیم،همه اعضا خوشحال شدند.

او  درپاسخ به این سوال که به نظر شما این فیلم چه فاکتورهایی داشت که هیات انتخاب آن را برگزید؟ توضیح داد: صداقت اولین مبحثی بود که مدنظرداشتم،یعنی فیلمی که بی واسطه با مخاطب ارتباط برقرار کند.این فیلم کاملا مردمی است و نقش مردمی که خیلی وقت است در این خطه فراموش شده اند را در روزهای اول جنگ به نمایش می گذارد. این فیلم،یک فیلم دفاع مقدسی صرف نیست و به شاعرانگی آن بها داده ایم..

زرگرنژاد اضافه کرد:مستند این فیلم را من سال ها قبل ساخته بودم و  بر اساس تحقیقات چهار ساله فیلمنامه ای نوشتم.تجربیات آقایان جلالی و آخوندی و تمام اعتبار و توانی را که برای این کار گذاشتند باعث شد، بتوانیم این لحن صادقانه و مستند بودن را بیان کنیم وبه دل مخاطب چنگ بزنیم.فکر می کنم یکی از دلایل انتخاب فیلم این بوده است.ضمن اینکه نمی شود از بخش های مهم فیلم که شامل موسیقی،فیلمبرداری، طراحی صحنه،بازی ها و گریم خوب بود غافل شد. چون این موارد در این فیلم بسیار برجسته است.

وی در ارتباط با این موضوع که آیاپیش بینی  می کرد فیلمش برای بخش مسابقه جشنواره انتخاب شود؟گفت: انتظار داشتم،چون بسیار برای آن زحمت کشیدیم.اگر برای کسی تعجب انگیز است شایدبه این دلیل باشد که در سکوت خبری کار کرده ایم، ولی خودمان و عوامل مان معتقد بودیم داریم فیلم با ارزشی را می سازیم.

زرگرنژاد در پاسخ به این سوال که چه میزان به گرفتن جایزه امیدوار است گفت:دیده شدن برایم خیلی مهم است،اما رضایت مخاطب اولویت دارد.فیلم صادقانه، مظلومیت افرادی را که دیده نشده اند را نشان می دهد.زمان جنگ من ۶سال بیشتر نداشتم و تا پایان جنگ در کنار مردم بودم. من اگر از قصه های جنگ می گویم  و چندین مستند دفاع مقدسی ساخته ام به این دلیل است. ناگفته هایی وجود دارد  که اگر دیده شود بهترین جایزه برای من است.

وی درپایان درباره فعالیت های اخیرش خاطرنشان کرد:اگر به من اجازه دهند می خواهم یک فیلم کمدی بسازم.یک سال است دنبال پروانه ساخت یک فیلم سینمایی کمدی هستم.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:در زندگی تو زنی است با چشمانی شکوهمند که لبانش خوشه های انگور و لبخندش موسیقی و گل،اما هرکس بخواهد به او نزدیک شودناپدید می شود…

از بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده اند می توان به ساعد سهیلی،میترا حجار،بهاره کیان افشار،کامران تفتی،احمدکاوری،یوسف مرادیان،محسن افشانی،مهدی صبایی،مونا فرجاد،مالک سراج و داریوش ارجمند اشاره کرد.

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از :نویسنده و کارگردان:حمید زرگرنژاد،:مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری،دستیار اول کارگردان:کاوه ایمانی ،تدوین: مژده قاجاریه،مدیر صداگذاری: آرش قاسمی، طراح چهره پردازی: شهرام خلج،مدیر صدابرداری:حسین بشاش،جلوه ها ویژه میدانی:حمید رسولیان،موسیقی:ستار اورکی،طراح صحنه:بهزاد آدینه،منشی صحنه:مرضیه آذری،تصحیح رنگ:نیما دبیر زاده،تهیه کنندگان:علیرضاجلالی و حمید آخوندی.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است