حذف جایزه‌های فنی و هنری جشنواره سینماحقیقت عوامل مستند را بی‌انگیزه می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۳
حسین جمشیدی‌گوهری در گفتگو با صبا:

حذف جایزه‌های فنی و هنری جشنواره سینماحقیقت عوامل مستند را بی‌انگیزه می‌کند

حسین جمشیدی‌گوهری با انتقاد از حذف جوایز بخش‌های فنی و هنری جشنواره «سینماحقیقت» گفت که این تصمیم باعث بی‌انگیزگی عوامل مستند می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در فراخوان شانزدهمین جشنواره‌ «سینماحقیقت» جوایز بخش فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، صدابرداری و صداگذاری حذف شده است و فقط در بخش‌های بلند، نیمه‌بلند و کوتاه یک جایزه‌ دستاورد فنی و هنری اضافه شده که تا به حال وجود نداشته است.

حسین جمشیدی‌گوهری تدوینگر سینما در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: می‌توان در نظر گرفت که برگزارکنندگان این دوره‌ جشنواره برای این تصمیم، توجیهاتی داشته‌اند؛ شاید یکی از اهداف‌ این بوده است که مثلا در داوری بخش‌های تخصصی، مشکلاتی را برطرف کنند. اگر چنین باشد، اولین سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که برای دادن جایزه «دستاورد فنی و هنری» در بخش‌های فیلمبرداری، تدوین،‌ موسیقی و صدا، قرار است داوران با چه متر و معیاری فیلم‌های مستند را ارزیابی کنند؟ آیا این تصمیم درباره مستندهایی که در فضاهای متفاوت ساخته می‌شوند، چالش‌‌های داوری را برای قضاوت افزایش نمی‌دهد؟

او ادامه داد: بدون شک بسیاری از عوامل سینمای مستند عاشق این حرفه هستند و جایزه گرفتن دلیل اصلی پرداختن آن‌ها به این حرفه نیست اما در دوره‌های گذشته شاهد بودیم که جایزه دادن در بخش‌های یاد شده، فضای رقابتی در جشنواره را افزایش می‌داد. واقعیت این است که بسیاری از فیلمبرداران، تدوینگران، آهنگسازان، صدابرداران و صداگذاران حرفه‌ای امروز سینمای ایران، جزو منتخبان «سینماحقیقت» در سال‌های گذشته بوده‌اند. «سینماحقیقت» درواقع فرصتی را برای دیده شدن آنان، شناسایی استعدادهای جدید و آشنایی اهالی سینمای مستند با یکدیگر فراهم کرده و بسیاری از مستندسازان، عوامل اصلی فیلم‌های خود را از میان کسانی انتخاب می‌‌کنند که هر ساله در این رویداد می‌درخشند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که حذف این جایزه‌ها در کاهش انگیزه عوامل یک فیلم مستند بی‌تاثیر است؛ آن هم با بودجه‌هایی پایینی که این فیلم‌ها دارند!

این تدوینگر تصریح کرد: نکته دیگر این که هر جشنواره‌ای یک تاریخچه‌ دارد. برگزیدگان جشنواره «سینماحقیقت»، جزیی از تاریخ این جشنواره هستند. این احساس که یک فیلمبردار یا تدوینگر یا آهنگساز و … که منتخب ادوار گذشته بوده است، ببیند که برنده جایزه‌ای از جشنواره‌ای است که امروز دیگر وجود ندارد، حس ناخوشایندی در او ایجاد می‌کند.

او اضافه کرد: کافی است نگاهی به تاریخچه جشنواره‌های دیگری که در کشور برگزار می‌کنیم، بیندازیم و ببینیم تصمیمات متعدد و مختلفی که در طول این چند دهه درباره نحوه برگزاری این رویدادها گرفته شده چه دستاوردهایی داشته است. متاسفانه ما دیگر به این موضوع عادت کرده‌ایم که در دوره‌ای ناگهان یک تصمیم خلق‌الساعه گرفته می‌شود که به ناچار در دوره بعدی لغو می‌شود و شرایط به حالت قبلی برمی‌گردد یا حالت دیگری پیدا می‌کند!

جمشیدی‌گوهر اظهار کرد: کاهش یا افزایش کیفیت آثار مستند به عوامل مختلفی وابسته است. فستیوال‌های دیگری در دنیا هستند که در بخش‌های تخصصی جایزه نمی‌دهند، اما آیا واقعا با این تصمیم، جشنواره سینما حقیقت به لحاظ استاندارد برگزاری، به جشنواره‌های معتبر بین‌المللی، نزدیک می‌شود؟

او خاطرنشان کرد: حدود پانزده سال از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» گذشته است و این رویداد با همه آزمون و خطاها و نقدهایی که به آن وارد بوده، مهمترین جشنواره فیلم مستند در ایران بوده است. تعداد مستندهایی که هر سال به این جشنواره ارائه می‌شوند بسیار زیادند و در بسیاری از دوره‌ها رقابت سختی بین مستندسازان برای حضور در این جشنواره وجود داشته است.‌ حتی می‌شود این طور بگوییم که جشنواره سینما حقیقت در مقایسه با سایر رویدادهای سینمایی، اعم از داستانی و مستند، باکیفیت‌ترین جشنواره فیلم در ایران بوده است. شما به عنوان مخاطب می‌توانستید در اکثر دوره‌های این جشنواره، بین ده، دوازده فیلم خوب تماشا کنید در حالیکه می‌دانیم در سایر رویدادها چنین نیست.

جمشیدی‌گوهری در پایان بیان کرد: این سابقه به هرحال ایجاب می‌کند تا برگزار کنندگان برای برطرف کردن ضعف‌ها و افزایش قوت‌ها کمی همه‌جانبه‌تر نگاه کنند و به این پرسش اساسی فکر کنند که: آیا واقعا حذف جوایز تخصصی، گامی رو به جلو در سینمای مستند ما محسوب می‌شود؟ زمان همه چیز را نشان خواهد داد.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

حذف جوایز بخش فنی از «سینماحقیقت» موجب دلسردی است/ به صنف نیاز داریم

با حذف جوایز فنی دیگر سینمای مستند جدی گرفته نمی‌شود/ مسئولان «سینماحقیقت» پاسخگو باشند

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است