باید حالم خوب باشد تا فیلم جدید بسازم/ فیلم خارجی هم دیگر گیشه را نجات نمی‌دهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۳
محمدرضا لطفی در گفتگو با صبا:

باید حالم خوب باشد تا فیلم جدید بسازم/ فیلم خارجی هم دیگر گیشه را نجات نمی‌دهد

کارگردان «ریست» درباره تاثیر اکران فیلم‌های خارجی بر وضعیت کنونی سینما و موضع‌گیری و صحبت‌های رییس سازمان سینمایی صحبت کرد.

محمدرضا لطفی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره وضعیت فیلم سینمایی «ریست» گفت: فیلم «ریست» همچنان مشغول اکران بین‌المللی است و مسیر خودش را طی می‌کند.

اکران «ریست» در ایران

وی درباره اکران این فیلم در ایران بیان کرد: بعد از اتمام اکران بین‌المللی به دنبال زمان مناسب‌ برای اکران فیلم در داخل کشور خواهیم بود. قطعا ایده‌آل همه فیلمسازان و صاحبان فیلم این است که در شرایط خوب فیلم خود را به نمایش بگذارند اما بحران مخاطب در سینمای ایران روز به روز بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود، اما در نهایت هر فیلمی باید اکران شود تا پرونده خود را ببندد.

این کارگردان سینما درباره وضعیت کنونی سینما و تاثیر جو حاکم بر تولیدات توضیح داد: طبیعی است که برخی از عوامل به ویژه عوامل پشت صحنه مانند فیلمبرداران، طراحان گریم، تدوینگران و… برای ارتزاق مجبور به پذیرفتن شرایط و ادامه فعالیت باشند. در حقیقت تولید متوقف نمی‌شود و نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید اما خود من زمانی کار می‌کنم که حال خودم با شرایط خوب باشد و از نظر روحی اثرگذاری داشته باشم، اما همانطور که پیش‌تر نیز گفتم این نسخه برای من کارساز است و طبیعی است که عده‌ای دیگر به تولید مشغول هستند.

اکران فیلم‌های خارجی و تاثیر بر وضعیت کنونی سینما

کارگردان فیلم سینمایی «ریست» درباره اکران فیلم‌های خارجی و تاثیر آن بر وضعیت کنونی سینما بیان کرد: اکران فیلم‌های خارجی موضوع گسترده‌ای است که نمی‌توان برای آن نسخه واحدی پیچید. شما ببینید نزدیک ۴۰ سال است که اکران چنین فیلم‌هایی صورت نگرفته است و به یکباره نیز اتفاقی نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مانند تمام دنیا فیلم‌های به‌روز را اکران کنیم، قطعا بحث سانسور پیش می‌آید و مسلما از نظر عرف اجتماعی و قوانین حاکم بر جامعه و کشور هر فیلمی را نمی‌توان اکران کرد. سانسور کردن هم به فیلم لطمه بزرگی وارد خواهد کرد. از طرف دیگر نیز این مساله وجود دارد که کمپانی‌ها باید داخل کشور نمایندگی داشته باشند که این خود نیز بحثی دیگر است. همچنین تمام فیلم‌های روز دنیا بدون سانسور در فضای مجازی وجود دارد و مخاطب با فیلم‌های روز دنیا سر و کار دارد و به راحتی آن‌ها را می‌بیند. تمام این موارد و نکته‌های دیگری که وجود دارد باعث می‌شود تا اکران فیلم‌های خارجی به یک موضوع پیچیده تبدیل شود که نیاز به توجه دقیقی دارد.

بیش از نصف مخاطبان سینمارو ریزش کرده‌اند

لطفی درباره ریزش مخاطبان سینما نیز گفت: تا قبل از کرونا در کل جمعیت هشتاد و پنج میلیون نفری کشور چیزی نزدیک به ۲ میلیون مخاطب سینمارو داشتیم که بلیت تهیه می‌کردند و در سینماها به تماشای فیلم‌های موردنظر خود می‌نشستند. در طول دوره کرونا بارها به این نکته اشاره کردم که در این برهه از زمان نهادهای سینمایی باید تمام تلاش خود را به کار ببندند تا آن ۲ میلیون مخاطب سینمارو یا اصطلاحا مشتری خود را حفظ کنند و این عادت به سینما رفتن و فیلم دیدن در سالن‌های سینما را در آن‌ها نگه دارند، اما واقعیت این است که در حال حاضر نزدیک به نصف این تعداد از مخاطبان ریزش کرده‌اند و مردم دیگر به سالن‌های سینما نمی‌روند. در چنین وضعیتی حتی اگر فیلم‌های خارجی نیز به اکران دربیایند فایده‌ای ندارد چون مخاطب عادت سینما رفتن را از دست داده است. شاید یک شوک کوتاه مدت ایجاد شود اما قطعا دوامی نخواهد داشت.

این نویسنده و کارگردان درباره رابطه سازمان سینمایی با اهالی سینما مطرح کردذهنیت آقای خراعی با توجه به اینکه خودشان از اهالی سینما هستند، خیر است و هدف و نیتشان این است که سینما را بر مدار قانون ریل گذاری و قانون را با دقت اجرا کنند، اما ذکر این نکته مهم است که تجربه این ۴۰ سال مدیران سازمان سینمایی، چه زمانی که تبدیل به سازمان شد و چه قبل از آن که معاونت سینمایی بود، نشان می‌دهد که مدیران هر دوره‌ای، زمانی که به سینماگران نزدیک شدند و با آنها از در دوستی و رفاقت و احترام و نزدیکی وارد شدند، حتی اگر سخت‌ترین قوانین را هم اجرا کردند، در نهایت نام نیک از آنها برجای ماند.

وی ادامه داد: نمونه بارز این صحبت مطرح شده آقای شمقدری است که یک سری کارهای مثبت انجام دادند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. مثلا زمانی که حوزه هنری جلوی اکران فیلم‌ها را گرفت، پای پروانه نمایش ایستادند و فیلم‌ها را اکران کردند اما باز هم فاصله بین اهالی سینما و مدیران شکل گرفت. بعد از ایشان هم که آقای ایوبی آمد. درست است که اصلا آدم سینمایی نبودند و می‌توان این گونه گفت که آدم فرهنگی بودند اما با آمدن خود از در دوستی و رفاقت و احترام با اهالی سینما وارد شدند تا درنتیجه اهالی سینما نیز به سمت ایشان جذب شدند، هرچند که شاید در نهایت کارنامه کاملا خوبی از خود به جا نگذاشتند.

محمدرضا لطفی در پایان درباره کارهای آینده خود نیز گفت: دو فیلمنامه نوشته‌ام و قصد تولید دارم و اتفاقا یک سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده در ایران و یک تهیه‌کننده اروپایی که در یکی از جشنواره‌هایی که فیلم «تعارض» (ریست) حضور داشت، آن فیلم را دیده و به من لطف دارد و پای کار برای فیلم بعدی‌ام است، اما واقعیت امر این است که در حال حاضر نتوانسته‌ام خودم را برای شروع تولید قانع کنم چون هیچ چیز بیشتر از حال خوب چه در خودم و چه در جامعه برایم انگیزه و دلیل شروع تولید فیلم جدید نیست.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است