«شیوه کمانچه‌نوازی» متدنویسی ساز کمانچه است/ کتابی برای همه اهالی موسیقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۶
مهدی آذرسینا در گفتگو با صبا:

«شیوه کمانچه‌نوازی» متدنویسی ساز کمانچه است/ کتابی برای همه اهالی موسیقی

مهدی آذرسینا گفت که «شیوه کمانچه‌نوازی» کتاب متدنویسی مناسب تمام اهالی موسیقی است.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، چاپ هشتم دوره دوجلدی کتاب «شیوه کمانچه‌نوازی» تالیف مهدی آذرسینا از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

مهدی آذرسینا به بهانه تجدید‌چاپ کتابش در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: از زمان دانشجویی در دانشگاه هنرهای زیبا ابتدا ویولن می‌نواختم که بعد در کلاس‌های استاد علی‌اصغر بهاری به کمانچه روی آوردم و می‌توانم گفت از همان زمان رسما تحقیق و پژوهش درباره ساز کمانچه، پیشینه آن و شیوه‌های نوازندگی آن را آغاز کردم.

او ادامه داد: حدودا سال ۵۵ تنها در آذربایجان کتابی به نام «مکتب کمانچه» بود که پس از دیدن آن به فکر تالیف کتابی با همین موضوع افتادم. من سال‌ها ساز کمانچه تدریس می‌کردم و پس از حدود ۱۵ سال با بهره‌گیری از دروسی که برای شاگردانم تدریس می‌کردم و نکاتی دیگر سعی کردم کتابی به صورت متدنویسی آماده کنم. فکر می‌کنم حدود ۲۰ سال از زمان شروع ایده کتاب و روند پژوهش و نگارش آن و درنهایت چاپ طول کشید.

این مدرس کمانچه خاطرنشان کرد: این کتاب مانند چهار کتاب است که آن زمان در یک مجلد با عنوان «گنجینه موسیقی» در انتشارات سروش به چاپ‌ رسید.

او تصریح کرد: در آن زمان برای اینکه یک کتابی در انتشارات سروش به چاپ برسد باید به تایید یک شورای ۱۵ نفره می‌رسید. در این راستا پس از تایید در شورا استاد علی تجویدی مقدمه کتاب را نگارش کردند و استاد عباس اخوین خط روی کتاب را نوشت.

این مولف درباره مخاطبان کتاب «شیوه کمانچه‌نوازی» گفت: طبیعتا در درجه اول نوازندگان و معلمان و هنرجویان کمانچه مخاطب این کتاب هستند زیرا در کار تدریس، متد داشتن بسیار مهم است و اگر مدرس متد نداشته باشد، بی‌برنامه پیش می‌رود و هرروز باید مطالب پراکنده‌ای ‌برای شاگردانش ارائه کند. وقتی آموزش با متد همراه باشد معلم و هنرجو می‌دانند چه می‌خواهند یاد بگیرند. در درجه دوم این‌ کتاب می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند آهنگسازی کنند، فرم‌های موسیقی ایرانی مانند چهارمضراب، تصنیف و… را بشناسند، برای کسانی که می‌خواهند برای سازهای دیگر نیز متد بنویسند، مفید باشد. درکل فکر می‌کنم این‌کتاب می‌تواند به درد همه اهالی موسیقی بخورد.

آذرسینا در پایان تشریح کرد: نوشتن متد، مقدماتی نیاز دارد و مهم است که فرد مولف تعلیم دیده این حوزه باشد. رشته تخصصی من در دانشگاه آموزش موسیقی بود و خیلی درس‌ها درباره نوشتن متد، نثر، نشانه‌ها و… را گذراندیم. من زیرنظر دکتر سعید خدیری این رشته را گذراندم درنتیجه به این حوزه شناخت کافی داشتم. این‌ را باید مدنظر داشت که متد نوشتن آهنگسازی نیست و باید پله پله و به صورت سیستماتیک شاگردان را پیش برد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است