«درخت خاموش» در ادامه فیلم‌های کوتاهم است/ هنوز دوست دارم فیلم کوتاه بسازم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۲
فایسال سویسال در گفتگو با صبا:

«درخت خاموش» در ادامه فیلم‌های کوتاهم است/ هنوز دوست دارم فیلم کوتاه بسازم

کارگردان فیلم «درخت خاموش» درباره ظرفیت و کیفیت فیلم کوتاه و فیلم خود توضیح داد.

فایسال سویسال کارگردان ترکیه‌ای فیلم سینمایی «درخت خاموش» به تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی که از چهارشنبه ۱۶ شهریور در گروه هنروتجربه مرکز گسترش به نمایش درمی‌آید، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال پیش در ایران به تحصیل سینما می‌پرداخته و از کیفیت سینمای کوتاه ایران مطلع است، گفت: خوشبختانه سینمای ایران در حوزه فیلم کوتاه خیلی قوی است و تاحدی در منطقه حرف اول را می‌زند. این نکته را از این جهت می‌گویم که من در کنار فیلمسازی دبیر جشنواره فیلم کوتاه دوستی ترکیه هستم که تاکنون پنج دوره را پشت سر گذاشته است و در تمام دوره ها، بیشترین حضور و جایزه برای فیلم های کوتاه ایرانی بوده است.

کارگردان ترکیه‌ای فیلم «درخت خاموش» با اشاره به حضور خود در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: من در ایران تحصیل می‌کردم و بالغ بر ۱۷ سال پیش زمانی که فیلمنامه پایان‌نامه تحصیل خودم را که با نام «رویایی از دست رفته» ساخته بودم، در این جشنواره بین‌المللی حضور داشت و توانست یک دیپلم افتخار هم کسب کند.

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران کیفیت بالایی دارد و ما در کشور ترکیه هم سعی داریم با برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه به سینمای کوتاه ایران که رقیب محترمی در کشورهای همسایه است، برسیم.

سویسال با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «درخت خاموش» در مسیر تولید فیلم های کوتاه اوست، توضیح داد: یکی از مسیرهای رسیدن به سینمای بلند، فعالیت در حوزه سینمای کوتاه است و معتقدم این مسیر اصولی‌ترین راه است تا یک کارگردان فرم و ساختار درست سینما را یاد بگیرد و بتواند از دیدگاه ها و باورهای خود برای تولید یک اثر سینمایی بهره بگیرد. در سینمای بین‌الملل هم اول به کارهای کوتاه کارگردان ها نگاه می‌کنند و ظرفیت های روایت سینمایی او را بررسی می‌کنند و بعد به او فرصت می‌دهند که اثر بلند خودش را بسازد.

وی افزود: البته نباید استقلال فیلم کوتاه را فراموش کرد و نباید این ساختار سینمایی را صرفا راهی برای سینمای بلند دید. من به عنوان یک کارگردان همیشه دوست دارم در فرصت هایی که پیش می‌آید یک فیلم کوتاه بسازم و به نظرم روح و ظرفیت فیلم کوتاه به تنهایی، مستقل‌تر از فیلم بلند است و به دلیل آزادی بیان بیشتری که دارد، بیشتر عرضه کننده روحیه و علایق هنری فیلمساز است.

فایسال سویسال در پایان با بیان وضعیت ژانر در سینمای ایران گفت: سینمای ایران از نظر ژانر، فضای متفاوت و متنوع‌تری از سینمای ترکیه دارد و البته ظرفیت عجیبی که ژانر در سینمای کوتاه ایجاد می‌کند، دست فیلمسازان ایرانی را در این حوزه باز کرده‌است تا آثار متنوعی در حوزه ژانر در سینمای کوتاه ایران تولید شود.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰