عشق سینماگران ایران به سینما این هنر را زنده نگه داشته است/ تدوین چشم‌انداز برای نجات سینما | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۲
محمدرضا مصباح در گفتگو با صبا:

عشق سینماگران ایران به سینما این هنر را زنده نگه داشته است/ تدوین چشم‌انداز برای نجات سینما

محمدرضا مصباح به مناسبت روز ملی سینما درباره وضعیت سینما و رسالت اهالی آن گفت.

 

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا به مناسبت روز ملی سینما درباره وضعیت سینما گفت: سینمای ما در حال حاضر به دلیل شرایط اکران، ورشکسته یا به مرز آن نزدیک است.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکلی که وجود دارد، نبود تنوع ژانر و زمینه سخت افزاری مناسب است. متاسفانه نسبت صندلی‌های سینما به جمعیت کشور و سرانه کشورهای دیگر بسیار پایین است. هرچند وجود و قوت نمایش خانگی جذابیت خاص خود را دارد و در برخی موارد از نظر اقتصادی نیز خوب است اما به مشکلات سینما اضافه کرده و از رونق سینما کاسته است.

مصباح با اشاره به لزوم ترسیم چشم‌انداز برای نجات سینما بیان کرد: باید نگاه جامع و کامل و توام با پژوهش دقیق برای ترسیم چشم‌انداز کوتاه مدت و بلندمدت به منظور نجات سینما داشته باشیم.

این تهیه‌کننده سینما درباره مسیری که سینما طی کرده و به دست ما رسیده است، توضیح داد: چیزی که سینما را از پس این سال‌های پر فراز و نشیب به دست ما رسانده است، عرق و تعصب عمیق هنری و شاید عاطفی عوامل و دست اندرکاران سینما بوده است. اگر نگاه‌های موجود صرفا تجاری و اقتصادی بود و فقط به عنوان یک شغل و تجارت به سینما نگاه می‌شد، قطعا ماندگار نمی‌شد و به نظر من بدون شک چیزی که باعث شده سینما زنده بماند و به دست ما برسد، تعصب و عرق اهالی آن بوده است.

تهیه‌کننده «پوست» درباره وظیفه اهالی سینما برای زنده ماندن سینما و رساندن آن به نسل بعد از خود گفت: از این به بعد هم ما به عنوان کسانی که بضاعتی در سینمای ایران داریم، باید تلاش خود را به کار ببندیم تا سینما را به نسل بعد برسانیم. نگاه تجاری باید وجود داشته باشد تا بازگشت سرمایه هم پیش بیاید اما نگاه صرفا تجاری اشتباه است و باید از این نگاه فاصله گرفت تا سینما بماند. باید این نگاه اصلاح شود تا این تریبون تاثیرگذار بتواند تاثیرگذار باقی بماند.

وی ادامه داد: هرچند شاید از نظر کمیت سینما نسبت به تلویزیون مخاطب کمتری داشته باشد اما نوع مخاطب سینما خاص است و عموما در بطن جامعه تاثیرگذار هستند. اگر بتوانیم کاری کنیم تا این قشر خاص و تاثیرگذار در کنار سینما بمانند، رسالت خود را به انجام رسانده‌ایم.

این تهیه کننده فیلم های هنری در پایان گفت: در تمام این سال‌ها فیلم‌ها و سریال‌هایی در ذهن مخاطب ماندگار مانده است که با عرق و آرمان‌گرایی تولید شده‌اند و هرچند موفقیت‌های تجاری هم داشته‌اند اما صرفا تجاری نبودند. با این نگاه بوده است که میراث سینما به دست ما رسیده و ما نیز باید با اصلاح نگاه موجود و برطرف کردن نقاط ضعف آن را به نسل‌های بعد از خود برسانیم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است