کپی‌کارهای خوبی نیستیم/ فاصله بین برنامه‌سازان و مدیران کمتر شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۲
مسعود صنم در گفتگو با صبا:

کپی‌کارهای خوبی نیستیم/ فاصله بین برنامه‌سازان و مدیران کمتر شود

یک کارگردان برنامه های تلویزیونی درباره کارهایی که در دست تولید دارد گفت و راهکارهایی را برای خروج از چالش های برنامه سازی عنوان کرد.

مسعود صنم کارگردان و تهیه کننده تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون صبا درباره کارها و طرح هایش گفت: اکنون برنامه «هفت ترانه» به تهیه کنندگی محمود محمودی را کارگردانی می کنم که از برنامه های پرمخاطب شبکه شما بود اما در راستای انتقال برنامه‌های مطرح این شبکه به شبکه‌های پرمخاطب سیما و تعطیل شدن شبکه شما، این روزها از آنتن شبکه نسیم پخش می شود. همچنین طرح یک مسابقه در حوزه موسیقی را به شبکه نسیم ارائه کرده‌ایم که منتظریم تصویب شود. طرح دیگری را هم به پلتفرم داده ایم که تایید شده است و در مرحله پیش‌تولید آن هستیم.

او ادامه داد: تلویزیون به سمت این که ژانرهای بیشتری را وارد بازی کند، رفته است مثلا شبکه سه قرار است کاری به اسم «قهرمان» شروع کند که نمونه خارجی دارد. به نظرم هر چه تنوع برنامه ها بیشتر شود بالاخره تلویزیون مخاطب خاص خودش را پیدا می کند. باید در نظر داشت که ما در این سال ها برنامه های ترکیبی ای ساخته ایم که تقریبا همه آن ها شبیه به هم هستند زیرا سلبریتی محورند و موضوعات آن ها هم عامیانه است. همین تولید برنامه هایی که برای قشرهای مختلف مخاطبان است، می‌تواند با دربرگیری بیشتری از مخاطبان مواجه شود.

این کارگردان درباره الگوبرداری از مسابقه های تلویزیونی خارجی گفت: تولیدکنندگان، نمونه های خارجی را ببینند، مدیران هم کمک کنند تا تولیدکنندگان طرح خود را ایرانیزه و برای ذائقه مردم ایران جذابش کنند. ما کپی کار خوبی نیستیم مثلا از «عصر جدید» بگیر که حتی جای دوربین هایش مثل نمونه خارجی اش است تا «سیم آخر» رشیدپور و حتی «دورهمی» که با آن ربات شکل گرفت و خریداری شد، نمونه خارجی دارند اما ما برای کپی کردن و پیاده کردن آن نمونه های خارجی امکاناتی را نیاز داریم که در اختیار ما قرار نخواهد گرفت، همچنین یک سری خط قرمز هم وجود دارد.

صنم افزود: نمونه های خارجی را که ببینید، متوجه می شوید که از لحاظ تکنیک، محتوا، ایده و حتی تصویربرداری برای مخاطب بسیار جذاب است پس ما هم می توانیم آن را ایرانیزه کنیم و با تولیدات خارج از مرزها به رقابت بپردازیم اما مشکل این است که به لحاظ برآوردی و اسپانسری هزینه ها به گونه ای نیست که کار شبیه نمونه خارجی شود. بالاخره همکارانم ناگزیرند تحت هر شرایطی برای مخاطب برنامه تولید کنند و فقط چند نمونه اش تولیدی خود تلویزیون ایران است مثل برنامه «خندوانه» که شکل گیری آن از خود عوامل آن برنامه بوده و نمونه خارجی نداشته است.

او درباره چالش هایی که همواره در مسیر برنامه سازی در کنارش بوده است، اظهار کرد: چالش ها زیاد است اما مهمترین بحثش همان بخش مالی است. تولید مسابقه چند پارامتر دارد که شامل تجهیزات و امکانات و فضای مسابقه است که باید آن ها را در دست داشته باشیم. ما دوست داریم تنه به تنه نمونه های خارجی بزنیم اما محدودیم. خط قرمز ها که در تلویزیون است نیز باید رعایت شود که یک سری از آن ها باعث می شود زیبایی های تصویر از بین برود. تکنیک، تجربه و امکانات به نسبت خوبی در میان تولیدکنندگان تلویزیون وجود دارد اما این تهیه کننده است که تعیین می کند در چه سطحی این برنامه ساخته شود، برای تهیه کننده هم سازمان و آن شبکه ای که برآورد برنامه را تقبل می کند، تعیین می کند برای همین به صورت زنجیروار چالش های مالی و بحث بوجه به بچه های تولید می رسد که کارگردان و عوامل دیگر هم بسته به آن هزینه باید برنامه ای را تدارک ببینند. همین می شود که حتی در سینما هم سه پلان اکشن، نزدیک هالیود که نه شبیه بالیود هم نداریم چون نمی شود و امکانات نیست.

صنم راهکاری درباره خروج از این چالش ها داد و گفت: مدیران بیشتر به جوانان اهمیت و بها دهند، جلسه بگذارند، حرف بزنند و از تکنیک ها و دانش های برنامه سازان خبردار شوند تا بتوانند در راستای برنامه سازی از آن ها به خوبی استفاده کنند. ما همیشه مشکل بزرگمان این است که بین عوامل و مدیران فاصله ای وجود دارد که خیلی راحت نمی شود با آن ها صحبت کرد و قانعشان کرد که می شود با یک سری ابزارها هم خط قرمزها را نگه داشت.

کارگردان مسابقه تلویزیونی «دست فرمون» در پایان عنوان کرد: ما همچنان کمی سنتی فکر می کنیم در صورتی که می توان این قالب را عوض کرد. خوب است جلسات و کارگروه های مختلفی برگزار شود که همه عوامل تولید در آن دخیل شوند نه که صرفا تهیه کننده با مدیران صحبت کند البته درست است که این قانون است و از ابتدا اینگونه جلو رفته که فقط تهیه کنندگان با مدیران جلسه می گذارند اما فکر می کنم که برنامه سازی نیاز به جلسات تولید دارد، مدیرها باید در جلسات پیش تولید برنامه ها حضور داشته باشند تا ایرادها و جذابیت ها را همان موقع ببینند، آن وقت است که می توانند نمک و فلفل را همان موقع اضافه کنند نه وقتی که ضبط کامل شود و بعد ایراد بگیرند یا تشویق کنند. البته این که مدیرهای شبکه ها جوانتر شده اند، تلویزیون پوست اندازی کرده و مدیران جدید آورده است برای برنامه سازان بسیار کمک‌کننده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است