«پایان خوش» | نمایش‌نامه‌ای در ساحت مرگ

کتاب «پایان خوش» اثر محمد الخطیب است.

محمد الخطیب( متولد 14 مه 1980) نمایشنامه نویس، کارگردان و کارگردان فرانسوی است.محمد الخطیب که از مادری خانه دار و پدری کارگر ریخته گری به دنیا آمد، از خانواده ای مراکشی متشکل از پنج فرزند می آید. پس از یک حرفه برق آسا به عنوان فوتبالیست، او به جامعه شناسی روی آورد. در همان زمان، او سردبیر گزارش های فرهنگی نسخه مکزیکی لوموند دیپلماتیک شد. او سپس پایان نامه ای را در مورد نقد نمایشی در مطبوعات ملی آغاز کرد.
در دانشگاه آرتوآ در لیوین، او دستیار هنرمند در آزمایشگاه جامعه‌شناسی SHERPA1 است. در همین دوره، او به عنوان مدیر پروژه تئاتر در بخش فرهنگی شورای منطقه ای باس-نرماندی در کان کار کرد. در این زمینه، او اردوهای تئاتری برای جوانان محروم در جشنواره آوینیون برگزار می کند.

رویا خلاصی این کتاب را ترجمه و نشر «قطره» آن را منتشر کرده‌است. نشره «قطره» درباره‌ی این کتاب که امسال چاپ شده است، آورده است که:

«… این قصۀ مستند اینجا به‌دلخواه به‌شکل کتاب درآمده و دارای روند زمانی تقریباً خطی است. هیچ تعلیقی وجود ندارد، در آخر می‌دانیم که او می‌میرد و پسرش بسیار بسیار غمگین است. این هم بدیهی است که، اگر قصد بازنویسی آن را داشتم، احتمالاً به‌گونۀ دیگری عمل می‌کردم. پسر بی‌نقصی می‌شدم. پدر و مادرها همیشه از خودشان می‌پرسند آیا پدرومادر خوبی بودند. ولی آیا ما هم فرزندان خوبی بودیم؟ آیا شایستگی آن‌ها را داشتیم؟ و ما چطور؟ آیا فرزندان نمونه­‌ای داریم؟» محمد الخطیب در نمایشنامۀ پایان خوش روایتی واقع­‌بینانه از مرگ مادرش ارائه می‌دهد. وی نه‌تنها در این نمایشنامه بلکه در برخی آثار دیگرش نیز به مضمون مرگ و سوگ توجه خاصی نشان می­‌دهد و آن را به‌شیوه‌ای تلخ و طنزآلود به تصویر می‌­کشد.