مصائب تولید در فیلم کوتاه و پاسخ به پرسش «ایده ساخت برای کجا؟» | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد؛ 

مصائب تولید در فیلم کوتاه و پاسخ به پرسش «ایده ساخت برای کجا؟»

امیر افچنگی می‌گوید: اگر کارگردان مسیرش را برای فیلمسازی مشخص کرده باشد دیگر «ایده ساخت برای کجا؟» و یا ساخت برای جشنواره‌های بین‌الملل براش معنایی ندارد، فقط برای خودشناسی بهتر ایده‌اش را خلق کرده و خود این موضوع باعث دیده‌شدن فیلم کوتاهش چه در سینمای کوتاه داخل و چه در سینمای کوتاه بین‌الملل می‌شود. پس لازم نیست از ابتدا برای جای مشخص و جشنواره مشخص فیلم ساخت!

 

امیر افچنگی مدیر تولید آثار کوتاهی همچون «سزارین» و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم کوتاه «آژاکس» و همچنین مدیر تولید فیلم کوتاه «زنده به گور» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره مسائل پیش‌روی تولید در حوزه فیلم کوتاه صحبت کرد.

افچنگی با اشاره به فضای سرمایه‌گذاری در مدیوم فیلم کوتاه تصریح کرد: متاسفانه از نظر من در ایران، فیلم کوتاه هیچ بستری برای سرمایه گذاری ندارد، در نتیجه جهان‌بینی فیلم‌ساز قطعا تحت‌الشعاع اقتصاد و شخص سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت. اما کارگردان باید توانایی جنگیدن و مبارزه با چنگ و دندان (!) برای نشان دادن علاقه خود، هنر خود و جهان‌بینی شخصی خود را در مقابل سرمایه‌گذار داشته باشد. به طور کل فیلم‌ساز باید تا جایی که در توانش هست برای نشان دادن علاقه و جهان شخصی خود با سرمایه گذار در فیلم کوتاهش بجنگد!

وی افزود: فیلم کوتاه هنوز یک هنر بسیار جوان، چه در جامعه بین‌الملل و چه در جامعه داخلی محسوب می‌شود. همچنین فیلم کوتاه همزمان یکی از فرم‌های هنری هم به شمار می‌آید، از این رو ایده «ساخت برای کجا؟» در فیلم کوتاه، به خاطر شرایط و مسائل اجتماعی با سرعتی سرسام‌آوری در حال تغییر است و سبک‌های جدید داستان‌پردازی در سراسر جهان شکل گرفته‌اند که به طور مداوم چیز‌های جدیدی را وارد عرصه فیلم کوتاه می‌‌کند.

امیر افچنگی در ادامه خاطرنشان کرد: من باب این مسائل فیلم کوتاه برای کارگردانانی که در آینده به دنبال کار در سینمای بلند هستند، فقط و فقط تمرینی برای خودشناسی، پیدا کردن دید شخصی و جهان بینی خود نسبت به سینما و اجتماع است و بس. در نتیجه اگر کارگردان مسیرش را برای فیلمسازی مشخص کرده باشد دیگر «ایده ساخت برای کجا؟» و یا ساخت برای جشنواره‌های بین‌الملل براش معنایی ندارد، فقط برای خودشناسی بهتر ایده‌اش را خلق کرده و خود این موضوع باعث دیده‌شدن فیلم کوتاهش چه در سینمای کوتاه داخل و چه در سینمای کوتاه بین‌الملل می‌شود. پس لازم نیست از ابتدا برای جای مشخص و جشنواره مشخص فیلم ساخت!

او در پایان به فعالیت‌های کنونی‌اش اشاره کرد و گفت: این روزها مشغول چند پروژه سینمایی بین‌المللی هستم. به تازگی در پروژه‌ای از سینمای تالییود هند به عنوان مدیر تولید در بخش جلوه‌های ویژه فعالیت داشتم و که اتمام رسیده است. همچنین درحال حاضر مشغول ضبط موشن‌کپچرهای یک پروژه کویتی هستم. از چند روز پیش هم یک پروژه دیگر هندی پیش تولیدش شروع شده که اونجا هم به عنوان مدیر تولید در بخش جلوه‌های ویژه مشغول هستم. تمام پروژه‌های بین‌الملل گفته شده در استودیو الزهرا درحال انجام است که حدودا ۱۰۰ الی ۱۵۰ آرتیست ایرانی در این استودیو فعالیت دارند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است