امیدوارم سینمای ایران به دوران شکوفایی بازگردد | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸
کمال تبریزی در مراسم روز ملی سینما:

امیدوارم سینمای ایران به دوران شکوفایی بازگردد

کمال تبریزی گفت: امیدوارم سینمای ایران از شرایط اسفناک بیرون آمده به دوران شکوفایی بازگردد. روابط فرهنگی میان ایران و ژاپن به قرون گذشته برمی‌گردد و در سال‌های اخیر درک متقابل به ویژه سینماگران بیشتر بوده است.
به گزارش صبا، مراسم روز ملی سینما روز گذشته با حضور تعدادی از هنرمندان و با همکاری جشنواره بین‌المللی جایزه «عکس ۵»، گالری لانژ‌دیان و مجموعه دیدنگار در خانه هنرمندان برگزار شد.
در شروع برنامه روز ملی سینما از طرف خانه موزه «خیمه شب بازی ایران» به مدیریت ستاره اسکندری بازیگر سینمای ایران و اجرای سیاوش ستاری بازیگر و عروسک‌گردان با موضوعیت اتفاقات فرهنگی جاده راه ابریشم توسط کامیونت معروف عروسکی آغاز شد و در ادامه سیامک دری بازیگر و کارگردان تئاتر اجرایی محیطی بر اساس نوستالژی سینما با رویکرد دیالوگ‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران اجرا کرد.
همچنین اجرای زنده کالیگرافی توسط حسین احصایی و علیرضا روح‌الامینی برای حاضرین انجام شد.
بعد از آن با ورود به سالن شهناز خانه هنرمندان، خانه موزه «خیمه شب بازی ایران» با اجرایی از قبل ضبط شده عروسکی بر روی پرده سینما رفت. این اجرا از دختر لر اولین فیلم تاریخ سینمای ایران و بازسازی روایتی از این فیلم مهم تاریخ سینما با شوخی‌های رایج عروسک سیاه با محوریت خیال و رویا در سینما و همراه با کل‌کل‌های رایج سنت سیاه‌بازی بود که سیاوش ستاری کارگردانی آن را برعهده داشت.
سپس ستاره اسکندری به صحنه آمد و ضمن خوشامدگویی گفت: روز ملی سینما مبارک ولی سینما روزگار خوشی ندارد. همه ما دلتنگ روزگار خوش سینما هستیم. سینما همیشه متاثر از سنت هر کشور است و در کشور ما هم به این شکل است. امیدوارم مشکلات سینما برطرف شود و سینما به اوج خود بازگردد.
سپس طیبه مونسان مجری برنامه به صحنه آمد و گفت: خانه موزه «خیمه شب بازی ایران» برای حفظ و معرفی نمایش قدیمی ایران بسیار تلاش می‌کنند و اقدامات ارزشمندی انجام می‌دهند. امیدواریم که این میراث ارزشمند بیشتر معرفی و ماندگار شود.
سپس مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره بین‌المللی جایزه «عکس ۵» به صحنه آمد و گفت: این دوره از جشنواره به تاثیر سینمای ژاپن بر سینمای ایران می‌پردازیم و در نظر داریم به طور ویژه نقد و بررسی‌های درستی صورت گیرد و در دوره‌های بعدی نیز به تاثیر سینمای ایتالیا و فرانسه بر موج نو سینمای ایران می‌پردازیم. امیدواریم شرایط سینما بهبود یابد و شاهد رشد و پیشرفت بیشتر این هنر در کشورمان باشیم.
در ادامه سفیر ژاپن به صحنه آمد و گفت: از عوامل این جشنواره بسیار تشکر می‌کنم که در این دوره به تاثیر سینمای یاسوجیرو اوزو بر موج نو سینمای ایران پرداختند.
این کارگردان مانند گنجینه‌ای است که همه را تحت تاثیر قرار داده و بیشتر زندگی عادی خانواده را بیان می‌کند. فیلم‌های ایرانی برای ژاپنی‌ها بسیار ارزشمند است و همیشه این فیلم‌ها در ژاپن پخش می‌شود.
تعاملات بین دو کشور همیشه برقرار است و امیدواریم ادامه دار باشد.
در ادامه تیزری از تعاملات فرهنگی ایران و ژاپن پخش شد. سپس گروه «تریو خانه آبی» قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کردند و در پایان این آثار را به ابراهیم گلستان تقدیم کردند.
شاهین علیخانی، یونس عزیزالدین و پرهام نیک خوی از اعضا و نوازندگان این گروه بودند.
در ادامه کمال تبریزی به صحنه رفت و ضمن تبریک روز ملی سینما گفت: امیدوارم سینمای ایران از شرایط اسفناک بیرون آمده به دوران شکوفایی بازگردد. روابط فرهنگی میان ایران و ژاپن به قرون گذشته برمی‌گردد و در سال‌های اخیر درک متقابل به ویژه سینماگران هر دو کشور بیشتر بوده است.
آثار زیادی که محصول مشترک ایران و ژاپن است تهیه و تولید شده است. هنر سینما در عصر حاضر نقش کلیدی دارد و این دو کشور اقدامات متعددی در خصوص جلوگیری از تخریب هنر و فرهنگ انجام داده‌اند. امیدواریم این روابط بیشتر شود و فعالیت‌ها گسترش یابد.
در ادامه علیرضا شجاع نوری تهیه‌کننده سینمای ایران که یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های فرهنگی سینمای ایران برای ارتباط سینمای ایران با کشور‌های دیگر جهان از جمله ژاپن و فرانسه است و نقش مهمی در معرفی سینمای اصلی ایران در بخش‌های جشنواره‌ای جهانی داشته از خاطرات خود از فیلم‌های «فرش باد» کمال تبریزی و فیلم «پنج» عباس کیارستمی و ساخت فیلم‌های مشترک ایران با کشورهای دیگر گفت.
در ادامه تیزری درباره روز ملی سینما برای حاضرین پخش شد.
سپس علی فروغی مدیر موسسه فرهنگی هنری «دیدنگار» تاکید کرد: بهتر است درباره مفهومی که سینما ایجاد می‌کند بیشتر تعمق کنیم. ما پدیده‌های فرهنگی زیادی داریم اما تاثیرات اجتماعی سینما بسیار زیاد است. سینما هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم تاثیر زیادی در ساختار اجتماعی دارد و بهتر است در توسعه این صنعت نقش داشته باشیم.
سپس بهداد نجفی اسدالهی، نقاش و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: نحوه ارتباط نقاشی و سینما با مخاطب از طریق حس بینایی، نقش و اهمیت رنگ، نور و نحوه ترکیب‌بندی عناصر در قاب تصویر و اثر نقاشی از وجوه مشترک آنها بوده و نوعی پیوند ویژه و زیر ساختی بین آنها ایجاد می‌کند. تعامل بین رشته‌ای نقاشی و سینما را در دنیای امروز از چندین جنبه از جمله نقش هنرمندان هر دو رشته هنری، محوریت نقاشی در داستان فیلم، آثار، محتوا، طراحی صحنه و …می‌توان مشاهده و مطالعه کرد.
در پایان گروه «خانه تریو آبی» به صحنه آمدند و قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کردند.
عوامل جشنواره عبارتند از: لیلی گلستان شورای سیاست‌گذاری، مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره و شورای سیاست‌گذاری، بهداد نجفی اسدالهی شورای سیاست‌گذاری، علیرضا شادی‌زاده شورای سیاست‌گذاری، زهره حسنی مشاور هنری و طراح گرافیک، محمد ارجمند عکاس، غزاله سعادتی مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000