چابک‌سازی ساختاری و تصویب زنگ سینما/ شهر زندگی آماده برپایی جشنواره است | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
گزارش صبا از نشست خبری جشنواره فیلم کودک؛

چابک‌سازی ساختاری و تصویب زنگ سینما/ شهر زندگی آماده برپایی جشنواره است

نشست خبری ‌سی‌وپنجمین جشنواره ‌بین‌المللی ‌فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز ۴ مهرماه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نخستین نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور مجید زین‌العابدین دبیر این دوره از جشنواره و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی امروز سه‌شنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۲ در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این نشست خبری عنوان کرد: از زمانی که فعالیت خود را در بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرده‌ام دوستانی نقطه نظرات خود را در قالب یادداشت ارائه کرده‌اند و بنده از این نکات بهره بردم. همچنین از دوستانی که مشفقانه مطالبی را نوشته‌اند تا جشنواره بهتری داشته باشیم تشکر می‌کنم.

او افزود: ستاد سی و پنجمین جشنواره از ابتدای مردادماه ۱۴۰۲ دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد و تلاش کردیم ستادی چابک‌تر به لحاظ ساختاری داشته باشیم. عده‌ای اعلام داشتند چابک سازی امری ضروری است و سعی کردیم این فرآیند را از تعداد نفرات شروع کنیم و با توجه به ظرفیت‌های موجود در اصفهان تلاش کردیم تفویض اختیار کنیم.

مدیر بنیاد سینمایی فارابی اذعان داشت: در این فکر هستیم که جشنواره هم به لحاظ ملی و هم در حوزه بین‌المللی دارای شان باشد. ابتدا پیشنهاد دوستان در ستاد این بود که بخش ملی و بین‌الملل یک‌جا برگزار شود اما به دلیل اهمیت تولیدات داخلی خواستیم این بخش جدا برگزار شود. اما این مساله منوط به میزان استقبال بود که خوشبختانه تعداد زیادی آثار در بخش ملی و بین‌المللی به دست ما رسید و از ابتدا قرار به تمدید زمان نبود و به همین خاطر جشنواره به صورت مجزا در بخش ملی و بین‌الملل برگزار خواهد شد.

همچنین زین‌العابدین ضمن بیان اینکه افتتاحیه این جشنواره روز ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان که شهر زندگی نام‌گذاری شده، برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه نیز در روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ خواهد بود، گفت: نمایش فیلم‌ها هم زمان با هفته جهانی کودک  از روز ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. از نویسندگان و منتقدان برای تماشای آثار دعوت می‌کنیم تا سینمای کودک به پویایی برسد.

او درباره شعار این دوره از جشنواره با عنوان «بچه‌ها به سمت قله» عنوان کرد: این شعار پیش‌برنده‌ای برای تمام سنین است و می‌تواند به سینمای کودک کمک کند.

زین‌العابدین در ادامه نیز درباره آثار ارسال شده به دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: ۵۵۹ اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه رسید که ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور بودند که شامل ۵۱ اثر بلند داستانی و ۱۱۸ اثر پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه می‌شدند.

دبیر سی ‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و موجوانان اظهار داشت: این جشنواره برای بار بیست وسوم در اصفهان برگزار می‌شود. داوران ما در دو سینمای چهارباغ و ساحل فیلم‌ها را داوری خواهند کرد و سینما سوره میزبان هنرمندان خواهد بود. همچنین همکاران ما در اصفهان در حال برنامه‌ریزی برای حضور افراد معلول جسمی در سالن هستند.

او متذکر شد: امسال همزمان با این جشنواره هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار می‌شود. فکر کردیم این المپیاد باید برای سینمای کودک ثمره مهمی داشته باشد و به آن کمک کند و به همین منظور تلاش کردیم المپیاد به صورت بسیط‌تر برگزار شود.

زین‌العابدین ادامه داد: المپیاد هفتم در کنار این جشنواره آغاز می‌شود اما پایان نمی‌گیرد و سه هفته طول می‌کشد تا بچه‌ها آموزش بیشتری ببینند و با فضای سینما بیشتر آشنا بشوند تا وارد سینمای کودک و بعدها بلند شده و در سال‌های بعد در المپیادهای بعدی بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. حوزه طراحی داستان و  ساخت فیلم کوتاه دو محور تخصصی المپیاد هستند.

او خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزشی که برخی از آنها در داخل کشور فعال هستند در طی پنج روز این کارگاه‌های فیلمسازی را برگزار می‌کنند. همچنین عناوین کارگاه‌ها قبلاً اعلام شده است.

زین‌العابدین گفت: شورایعالی سینما در دو هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس و وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش با موضوع زنگ سینما که دغدغه افراد زیادی هست لایحه‌ای را مصوب کرد که زنگ سینما برای مدارس از امسال راه اندازی شود اما آموزش و پرورش دغدغه‌ای برای ساز و کار اجرایی آن بحث داشتند که در شوراهای آموزش این ساز و کارها بررسی خواهند شد. امیدواریم هم فیلم‌های خارجی و هم فیلم‌های ایرانی متناسب با سینمای کودک و نوجوان در زنگ سینما به نمایش در آیند و این اتفاق به حوزه تولید و اقتصاد سینما کمک کند و منجر به افزایش تولید شود.

او همچنین عنوان کرد: در بخش بین‌الملل از ۴۰ کشور متقاضی، در بخش فیلم بلند داستانی ۱۲ کشور حضور پیدا کردند که شامل اندونزی، بلژیک، امارات، پرو، کانادا، ترکیه، چین، روسیه، کره جنوبی، لهستان، هلند و ایران است.

مدیر بنیاد فارابی درباره آثار بخش بین‌المللی گفت: در بخش بین‌الملل  و بخش فیلم داستانی فیلم‌های ۱۱ کشور آرژانتین، آلمان، ارمنستان، جمهوری چک، عراق، کانادا، فرانسه، کره جنوبی و در بخش کوتاه و پویانمایی بین‌المللی ۱۲ اثر هستند که ۸ اثر پویانمایی و ۴ کوتاه داستانی در این دوره روی پرده می‌روند.

او افزود: در بخش ملی، تنوع بومی و جغرافیایی از ۳۵۹ فیلم متقاضی دربخش بلند داستانی شامل ویدئویی، تله فیلم و سینمایی آثاری از آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، البرز، یزد، قم، گیلان و اصفهان حضور دارند که نشان دهنده وجود نگرش‌های متنوع و مختلف به این سینما است.

لازم به ذکر است سایر اطلاعات درنشست دوم که در هفته آینده برگزار خواهد شد، اعلام میشود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است