سینمای جمهوری اسلامی باید رنگ مقاومت داشته باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵
در «نقد سینما» عنوان شد؛

سینمای جمهوری اسلامی باید رنگ مقاومت داشته باشد

چهل و نهمین قسمت از برنامه «نقد سینما»، شب گذشته ۱۵ دی ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
به گزارش صبا، چهل و نهمین قسمت از برنامه «نقد سینما»، شب گذشته ۱۵ دی ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. بخش دوم «نقد سینما»، به بررسی مستندهایی با موضوع «ترور شهید حاج قاسم سلیمانی» و باحضور محمدرضا شرف الدین و محسن اسلام‌زاده اختصاص داشت.
محمدرضا شرف‌الدین ابتدا ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران و مردم عزیز کرمان، بیان کرد: حرکت‌های تروریستی خارج از سیاست‌ها آمریکا نیست. آمریکا سه رویکرد سیاست خارجی دارد؛ ترور، کودتا و جنگ که در بسیاری از موارد از هر سه مورد استفاده کرده است. ترور نسبت به دوتای دیگر بسیار برای آمریکا ارزان‌تر است و بعد کودتا و در نهایت جنگ. منظور اوباما هم از همه گزینه‌های روی میز تنها تحریم نیست؛ منظور وجه تروریستی آمریکاست. ما شکل‌های مختلف این سه رویکرد را در طول این سال‌ها دیده‌ایم.
وی ادامه داد: رسانه‌های ایران‌ستیز، جزو جبهه استکباری و دست آمریکا در کار است. زمانی که به سینماهای ماندگار که گفتمان ساخته‌اند، نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که رنگ دارند. مثلا در هالیوود وجه ترساندن کشورهای ضعیف و ایجاد رعب و وحشت می‌بینیم؛ حتی در فیلم‌هایی که نقد به آمریکاست. سینمای ما نیاز به رنگ دارد؛ سینمای جمهوری اسلامی ایران باید رنگ مقاومت داشته باشد. هر فیلمی با هر ژانری باید نشانه‌هایی از این مقاومت داشته باشد.
در ادامه محسن اسلام‌زاده ضمن عرض تسلیت به مردم شریف ایران خاطرنشان کرد: علاقه‌مندم بگویم که من توانستم چند داعشی را در زندان‌های منطقه ببینم. باید بگویم که آن‌ها نیروی ارزان قیمت هستند؛ جوانان عاشق دین و کم اطلاع. با توجه به نوع مدیریت این جوانان داعشی باید بگویم که امکان ندارد دست آمریکایی‌ها در کار نباشد. ما خبرنگاران و مستندسازان خبره‌ای در این زمینه داریم که به اصطلاح شاخک‌هایشان هم فعال و حساس است اما متاسفانه از این پتانسیل چند صدنفره درست استفاده نمی‌شود.
وی درباره مستند «پاییز پنجاه سالگی» مطرح کرد: من این مستند را درباره برگ فراموش شده‌ای از تاریخ انقلاب ساختم. ما چندین سال است که فیلم سینمایی خوب درباره جنوب شرق و اجتهاد آن منطقه نداریم. از سردار سلیمانی که بعد از دفاع مقدس به کرمان بازمی‌گردد تا حاج قاسم نیروی قدس، قصه‌های زیادی وجود دارد که کمتر روایت شده است. مستند «پاییز پنجاه سالگی» قصد دارد وارد روایت‌های مردم درباره این موضوع شود.
در ادامه بخش دوم، امیررضا مافی میزبان برنامه تاکید کرد: در کنار کسانی که به جان‌باختگان حادثه کرمان توهین کردند، بسیاری از هنرمندان با بازماندگان این فاجعه اعلام همدردی کردند. این واکنش، در این وضعیت ترور رسانه‌ای بسیار مهم است. اگر در شرایط دیگری بود، این ساده‌ترین کاری بود که یک هنرمند می‌توانست انجام دهد اما در حال حاضر آن‌ها کار بزرگی انجام دادند. خیلی عجیب است که یک خواننده لس‌آنجلسی هم با مردم ابراز همدردی می‌کند اما در این مملکت کسانی هستند که حرف‌های گزاف می‌زنند.
شرف‌الدین درباره موضوع ترور پس از انقلاب و نسبت آن با سینما گفت: انفجار دفتر حزب جمهوری در هفتم تیر سال ۶۰ هر کشور دیگری را می‌توانست از پا بیندازد. منافقین تعداد زیادی از ملت ما را به شهادت می‌رسانند و چه کسی است که نداند آن‌ها دستور مستقیم از آمریکا دریافت می‌کردند. فیلم‌‌های لو رفته از مسعود رجوی و صدام شاهد این ماجراست.
وی افزود: ما باید این قصه‌ها را به تصویر بکشیم و به دست مخاطبان برسانیم‌. همچنین بدانیم جریان ترور، جریان دائمی در کنار انقلاب اسلامی خواهد بود و هرگز از بین نخواهد رفت. تا زمانی که روحیه استکبارستیزی در فرهنگ و سیاست این کشور وجود داشته باشد، تروریسم در کشور خواهد بود. در کنار تدابیر امنیتی باید تدابیر فرهنگی هم برای توجیه مردم بیندیشیم.
اسلام‌زاده خاطرنشان کرد: سینما و مستندسازی ما هم‌سنگ با سیاست‌های جاری کشور پیش نمی‌رود و برنامه‌ریزی درست برای آن انجام نمی‌شود. مسئولان مانع نیستند اما فضای ساخت هم وجود ندارد. به عنوان مثال سیاست دولت تعامل با همسایه است، اما ما مستندی درباره این موضوع نداریم.
شرف‌الدین در پایان این بخش گفت: امنیت ملی، بالاترین خط قرمز ما و پس از آن خانواده و اقتصاد است و باید به این سه موضوع در تمام رسانه‌ها بپردازیم. عمق استراتژی ما امروز در یمن، لبنان و فلسطین است. اینکه نیروهای ما به عنوان نیروی نظامی و مشاور در آنجا حضور دارند، کافی نیست. در کنار آن باید روی تفکر و اندیشه منطبق با عملکردمان سرمایه‌گذاری کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000