جزییات سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران اعلام شد/ کمبود پژوهشگر حرفه‌ای | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۵

جزییات سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران اعلام شد/ کمبود پژوهشگر حرفه‌ای

نشست رسانه‌ای سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در پژوهشکده موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، صبح امروز ۱۸ آبان نشست رسانه‌ای سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در پژوهشکده موزه سینما با حضور اعظم راودراد دبیر سومین دوره و محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی برگزار شد.

اعظم راودراد دبیر سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در ایتدای نشست گفت: امسال سومین سال برپایی این جایزه است که مسئولیت دبیری آن را من برعهده دارم و دو سال گذشته این مسئولیت با اسماعیل بنی اردلان و سال گذشته با احمد ضابطی جهرمی بوده است.

وی افزود: در سال اول تقریبا پنج سال گذشته آن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و تعداد بیشتری آثار شرکت داشتند ولی سال گذشته تعداد آثار  یک سال شرکت کردند. نکته مهمی که در این دو سال وجود داشت این بود که جایزه‌های اصلی کاندیدایی نداشتند و در نهایت همان جایزه‌ها بین دوستان دیگر تقسیم شد.

راودراد درباره حوزه‌های امسال جایزه پژوهش مطرح کرد: پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکترا در حوزه سینمای ایران، مقاله‌های علمی پژوهشی، پژوهش‌های مستقل استادان و حوزه جدیدی که امسال اضافه شده است پژوهش‌های بصری است چیزی شبیه فیلم‌های مستند تبلیغاتی سی دقیقه‌ای با موضوع سینمای ایران حوزه‌های امسال جایزه پژوهش سینمای ایران خواهد بود.

دبیر سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران درباره تعداد آثار امسال توضیح داد: امسال هشتاد و هشت اثر به دبیرخانه رسیده و از هفته آینده داوری آثار شروع می‌شود.

در ادامه نشست محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به برگزاری دو دوره گذشته مسئله پژوهش در سینما یک شکل و شمایل مطلوب‌تری گرفته است. با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم در مورد سینما مطلب بسیار نوشته می‌شود اما نگاه آن‌ها علمی و پژوهشی و نسبت به سینمای کشور نیست که خوشبختانه در این سال‌ها روند بهتری به خود گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این گونه مراسم ها در ابتدای فعالیت متولی ندارد، ادامه داد: امیدواریم جایزه چهارم را خانه سینما به عنوان مجموعه ای که برآیند اصناف سینمایی است، برگزار کند و امیدوارم این حرکت بتواند اتفاق خوبی باشد.

در ادامه نشست دبیر سومین دوره جایزه پژوهش ادامه داد: در حاشیه این مراسم سلسله نشست‌های تخصصی خواهیم داشت و در هر نشست از علوم اجتماعی و انسانی و حوزه سینما استادانی حضور خواهند داشت و در آن بحث‌های هنری و اجتماعی و انسانی مطرح می‌شود.

وی درباره جهت گیری امسال این مراسم توضیح داد: جهت گیری امسال جایزه پژوهش به گونه ای است که استادان رشته‌های مختلف از نقد ادبی تا روانشناسی و… در نظر گرفته شده‌اند که بررسی کنند رشته‌های دیگر چگونه می‌توانند در این راستا نقش داشته باشند.

اعظم راودراد درباره آمار دقیق آثار ارسال شده ، گفت: در قالب پایان نامه پنجاه و چهار اثر دریافت کردیم که بیشتر آنها مربوط به کارشناسی ارشد است و فقط سه رساله دکترا وجود دارد.

محمود اربابی نیز درباره آثار ارسال شده بیان کرد: پنجاه و چهار پایان نامه در خصوص سینمای ایران تعداد قابل توجهی است. ضمن اینکه همه حقوق این پایان نامه‌ها و رساله‌ها برای دانشگاه است و مورد حمایت جایزه پژوهش سال قرار دارند که این حمایت برای دکترا تا پنج میلیون تومان و کارشناسی ارشد تا سه میلیون تومان است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این آثار راه یافته هیچ کدام برای این امر مراجعه نکرده‌اند تا از این امکان بهره مند شوند و امیدوارم پژوهشگران بدانند آثاری که در رابطه با مسائل کاربردی و بنیادین سینما باشد می‌توانند از این حمایت استفاده کنند.

دبیر سومین دوره جایزه پژوهش درباره هدف این مراسم مطرح کرد: هدف اصلی و کلی این مراسم ارتقا و رشد سینمای ایران است و اینکه محافل علمی به سینما کمک کنند. امسال با ورود مباحث میان رشته‌ای خواستیم این مسئله را یادآور شویم که فقط به علم سینمایی تکیه نکنند و باید به علوم دیگر هم آگاهی داشته باشند.

اربابی درباره تاثیر این مراسم پژوهشی در سینمای کشور بیان کرد: پژوهش‌ها چون کاربردی و بنیادین درباره مسئله سینمایی است، تاثیر آن دانشی است که در بطن قرار می‌گیرد و در یک نوع فیلم تاثیرش نمایان نخواهد شد.

همچنین اعظم راودراد در این باره گفت: متن های برگزیده این جایزه، در سایت قرار می‌گیرد و سه پایان نامه‌ای که سال گذشته جایزه گرفتند امسال در مجموعه نشست‌ها قرار است عرضه شوند. اما باید توجه داشت که این جایزه جوان است و دو سال بیشتر از آن نگذشته و هنوز شناخته شده نیست در نتیجه زود است که تاثیر آن را ببینیم اما توجه پژوهشگران به آن می‌توانداز  توجه بیش از اندازه به سینمای خارج از ایران کاسته و به سمت سینمای ایران منتقل کند.

در ادامه محمود اربابی درباره کمبود پژوهشگر حرفه‌ای توضیح داد: نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که متاسفانه پژوهشگر حرفه‌ای کم داریم. پژوهشگر کارهای دیگری هم می‌کند و درکنار آن پژوهش هم می‌کند و این باعث آسیب می‌شود. البته باید این را هم در نظر گرفت که پژوهشگر با صرف پژوهش نمی‌تواند زندگی خود را بگذراند.

اربابی درباره هزینه و بودجه مراسم پژوهش سینما اظهار کرد: جایزه پژوهش مثل خودش هزینه خیلی زیادی ندارد. پیش بینی انجام شده چیزی حدود ٢۵٠ میلیون تومان است که بیشتر آن مربوط به جوایز است.

در پایان مراسم، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی بیان کرد: فارغ از توقعات مالی که باید درباره آن بحث و گفتگو کرد هیچ مانعی برای پژوهش در حوزه سینما وجود ندارد.

در انتهای مراسم از پوستر سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است