معاونت صدا درتلاش پیوند نوروز و ماه رمضان | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲
گزارش صبا از نشست خبری ویژه برنامه‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان معاونت صدا

معاونت صدا درتلاش پیوند نوروز و ماه رمضان

نشست خبری ویژه برنامه‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان معاونت صدا با حضور مدیر شبکه رادیویی صبا و مدیر شبکه معارف صبح امروز شنبه ۱۹ اسفندماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری ویژه برنامه‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان معاونت صدا با حضور حمیدرضا افتخاری مدیر شبکه رادیویی صبا و  مسعود کاویانی مدیر شبکه معارف صبح امروز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود کاویانی به معرفی اهداف و سیاست برنامه‌های ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: رادیو همیشه از گذشته‌های دور بهترین برنامه‌هایش را در زمان‌های خاص ارائه می‌کند و ماه رمضان و خصوصا سحرهای ماه رمضان و شب‌های قدر برای رادیو بسیار مهم است که اکنون پای کار است.

او افزود: به دلیل اینکه امسال عید نوروز همزمان با ماه مبارک رمضان است، سعی بر این شده تا به دو مناسبت را توجه شود و به همین منظور شعار محوری رادیو «همدلی مومنانه و آیین مهربانی» است.

مدیر رادیو معارف ضمن بیان اینکه ۴ هزار و ۹۹۴ برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان در قالب ۳۲۸۸ ساعت تولید و پخش می‌شود، بیان کرد: رادیو به تلاوت قرآن تاکید دارد و به صورت کای سیزده شبکه رادیویی در مجموع  ۴۷۲ ساعت پخش تلاوت قرآن دارند.

کاویانی ادامه داد: حضور در اماکن مذهبی در چنین آیینی همواره از پویش‌های رادیو بوده‌است و امسال نیز از امامزاده صالح، شهر ری، برخی مساجد و حتی مساجد دانشگاه‌ها و… برنامه را به صورت مستقیم پخش می‌شود. رادیو جوان با برنامه سحرگاهی خود در ۳۰  شب از حرم اباعبدالله حسین (ع) در کربلا معلی مهمان شنوندگان خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: همچنین در روز قدس یکی از ایام خاصی است و با توجه به رویدادهایی که امروزه گریبان‌گیر سرزمین اشغالی ایت و از سوی دیگر دردمنشی، انشالله شبکه‌های رادیویی چه به لحاظ موضوعات تببینی و چه به صورت پوشش راهپیمایی از ساعت ۹ صبح تا پایان راه پیمایی ویژه‌برنامه‌های زنده خواهد داشت.

مدیر رادیو معارف گفت: در پایان جشن بندگی در عید فطر به سراغ برنامه‌های شاد و مفرح خواهیم رفت و هر شبکه رادیویی با توجه به ماموریت خود برنامه‌های خاصی را خواهند داشت.

او درباره سیاست و اهداف کلی رادیو بیان کرد: مواسات و همدلی مومنانه و خدمت به خلق الله، ترویج فرهنگ و آداب مهربانی و سنت‌های پرشکوه ایرانی اسلامی، فرهنگ‌سازی صلح و سازش و کمک به حل مشکلات و مناقشات خانوادگی و اجتماعی، همدلی و وحدت مسلمین از جمله اهداف کلی ما است.

کاویانی افزود: صبر راهبردی و مقاومت در برابر نظام سلطه و استکبار، ترویج سفره‌های ساده افطار در خانه‌ها، مساجد و محله‌ها، نشاط معنوی در خانواده و برپایی جلسات تلاوت‌های خانوداگی و فامیلی از دیگر اهداف رادیو است.

او بیان کرد: رادیو قران ۱۳۵ ساعت و رادیو معارف ۶۰ ساعت از زمان کنداکتور خود را به تلاوت مستقیم از مشهد مقدس اختصاص خواهد داد و ۴۷ درصد برنامه‌ها تولیدی است و ۵۳ درصد از برنامه‌ها به صورت زنده پخش خواهد شد.

کاویانی در پایان تاکید کرد: همچنین پایگاه صدای قرآن در بانک جامع تلاوت تحقیق و ترتیل کشور بیش از ۲۰ هزار قطعه دارد که توسط قاریان ماندگار و بزرگ جهان اسلام تلاوت شده‌است. پایگاه دعا و نغمه‌های مذهبی در برنامه کاربردی ایران صدا نیز قابل بهره گیری از سوی مخاطبان است. رادیو دو ماموریت زمانی نیز دارد.

در ادامه حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا اذعان داشت:امسال برنامه‌های معاونت قدا کاملا متاثر از بهار طبیعت و بهار قرآن است و امسال رادیو با سال‌های گذشته کمی متفاوت‌تر است. در سال جاری تقریبا برنامه‌ای در حوزه سفر نخواهیم داشت و مدل گردشگری در برنامه‌ها کمتر دیده می‌شود و با اینکه به شکل دیگری دیده خواهد شد.

او افزود: جنگ‌های شاد در ایام نوروز از ۲۳ اسفندماه با رگه‌های اجتماعی و فضای عید روی امواج رادیو می‌رود و از ابتدای ماه مبارک در عصر با افطار تلفیق خواهد شد. در رادیو صبا بیشترین حجم برنامه‌های نوروزی را خواهیم داشت. به صورت میانگین شبکه‌های رادیویی هرروز ۸ ساعت برنامه ویژه نوروز دارند.

مدیر رادیو صبا درباره برنامه‌های تحویل سال اظهار کرد: شاخص‌ترین برنامه‌ها، برنامه تحویل سال شبکه‌های رادیویی است. رادیو ایران و رادیو جوان دارای برنامه‌های متفاوتی خواهند بود.

او خاطرنشان کرد: رادیو اقتصاد با برنامه «پیشکش بهار» با اجرای ژاله اکبری و علیرضا بختیاری از ساعت ۵ صبح در خدمت مخاطبان خواهد بود. همچنین رادیو ایران نیز با برنامه «سال شیرین» مهمانی بزرگی را با حضور چهره های رادیویی با اجرای علیرضا جاویدنیا پخش می‌کند که از ساعت ۱۹ به مدت ۷ ساعت روی آنتن خواهد بود.

افتخاری اظهار کرد: رادیو پیام و آوا تحت پیام نوروز و آوای نوروز روانه آنتن می‌شوند و رادیو تهران با «اینک بهار» از ساعت ۵ صبح به مدت ۴ ساعت با حضور وزیر علوم و امیر تاجیک بر امواج رادیو می‌روند.

او ادامه داد: رادیو جوان نیز با برنامه «سحر سال سه» با اجرای فرزاد حسنی، آرزو جعفرپور، پیمان طالبی از ساعت ۲۲ تا ۱۰:۳۰ روی امواج رادیو خواهند بود. همچنین رادیو صبا با برنامه «یک دو سه بهار» با اجرای محمد قریبیناه، لاله جلال آبادی و مهدی پر میزبان هنرمندان خواهد بود.

افتخاری ضمن بیان اینکه رادیو فرهنگ «سال نو و حال نو» را با اجرای دانیال معنوی و سکینه آران پخش خواهد کرد، گفت: رادیو نمایش با «ننه سرما» کار خود را در سال جدید آغاز خواهد کرد و رادیو ورزش «توپ تحویل سال» را با اجرای اختر زورقچیان، محمدرضا منصوریان و غلامعلی پیرایرانی روی امواج رادیو خواهد برد.

او تصریح کرد: «صبح عید با شما» و «دور هم باشیم» در رادیو ایران، «لاله سیاه»، «کلارا و خورشید» و «شب رویایی» در رادیو ایرانصدا پخش خواهد شد. رادیو پیام پیام گردشگری پیام تغذیه و پیام سلامت در قالب بسته‌های کوتاه در میان موسیقی‌ها پخش‌ خواهند شد. شهر زیبا سنگلج و تالار وحدت در رادیو تهران پخش خواهد شد.

افتخاری ادامه داد: رادیو جوان «نوروز خان»، «جوانماه» و «پرچمدار» را برای مخاطبان تدارک دیده‌است و رادیو سلامت «به رسم بهار»، مسابقه «هرم طلایی» و برنامه «جاده‌ای برای زندگی» را پخش خواهد کرد.

او بیان کرد: رادیو صبا نیز برنامه‌های «دوقاف»، «کاشیا» و «مسافرخونه» را روی امواج رادیو خواهد برد. رادیو فرهنگ نیز «گلستانه»، «سرزمین نوروز» و «ایل بانک» را خواهد داشت. همچنین رادیو قرآن با توجه به ماموریت خود «بوستان تلاوت»، «صدای نیایش» و مسابقه «بهار قرآن» را روی امواج خواهد برد.

مدیر رادیو صبا ضمن بیان اینکه رادیو گفت‌وگو «گفتگوی بهاری» و «ایوان بهار» با نگاه محوری بر شعار سال و سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش خواهد شد، گفت: همچنین «در آیینه اقوام» از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش خواهد شد.

او در پایان عنوان کرد: رادیو معارف «سلام بهار» و «عطر صبح» پیوند نوروز و رمضان را نمایان خواهد کرد. همچنین رادیو نمایش سه ویژه نمایش برای نوروز دارد که بدین شرح است؛ «خانواده بایرامی»، «تحفه یزد»، «دوشاب الملک». شبکه ورزش نیز «بهار ورزش»، «عصر بهاری» و «ورزش در سالی که گذشت» را پخش خواهد کرد.

افتخاری درباره بهره‌گیری از تولیدکنندگان پادکست در معاونت صدا، تصریح کرد: جشنواره پادکست فارسی را برگزار کرده‌است و استقبال خوبی شده‌است و اجازه دهیم هرکدام در زیست بوم خود فعال باشند و به نظر من نمی‌توان محصول رسانه شخصی را در رسانه جمعی استفاده کنیم.

او ضمن بیان اینکه رادیو همواره از افراد چهره و پیشکسوت بهره‌برده است، گفت: افرادی نظیر محمد صالح علا خودشان برخی برنامه‌ها را نمی‌پسندند و البته که تا جایی که می‌دانم وضعیت جسمی مناسبی ندارند.

افتخاری بیان کرد: مخاطب رادیو محصول خود را معمولا از یک یا دو شبکه رادیویی بر می‌دارد، برخلاف سیما که مخاطب از برنامه‌ای به برنامه دیگر بدون توجه به شبکه مهاجرت می‌کند، در رادیو مخاطبان یک یا دو شبکه را انتخاب می‌کنند و با آن اخت می‌شوند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است