خنداندن؛ اما نه به هر قیمتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۶
«تمساح خونی» و رکوردهایی که خیلی هم بی‌دلیل نیست

خنداندن؛ اما نه به هر قیمتی

«تمساح خونی» اثری‌ست که سادگی‌اش در فرم و محتوا باعث دلنشینی‌اش شده است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، در این روزها که خیلی از نخستین روز اکران عمومی تمساح خونی اولین ساخته‌ی سینمایی «جواد عزتی» نمی‌گذرد،خالی از لطف نیست که نیم نگاهی به اثر این بازیگر محبوب که حالا در قامت یک کارگردان ظاهر شده داشته باشیم.

«تمساح خونی» اثری‌ است که بر مبنای «کمدی موقعیت» نوشته و ساخته شده است و همین موضوع نیز یاری رسان این فیلم در گیشه‌ی امروز سینمای ایران است.

فیلم بر محوریت دو کاراکتر اصلی که «جواد عزتی» و «عباس جمشیدی‌فر» به ایفای آن پرداختند می‌گذرد، کمدیِ اکشنی که برخلاف بسیاری از به اصطلاح کمدی‌های اخیر سینمای ایران قصد خنداندن به هر قیمتی را ندارد،خنده‌هایی که ناشی از به‌کارگیری شوخی های مبتذل و سخیف نیست و سیر روایی فیلم بر مبنای موقعیت هایی است که کاملاً انسانی می‌باشد و همین امر باعث می‌شود که فیلم با اقبال عمومی و جشنواره‌ای نیز رو‌به‌رو شود.

در فیلمنامه سیر خطی را شاهد هستیم،فیلمنامه‌ای که تکلیفش با خودش مشخص است و حرف ثقیلی نمی‌زند، از فیلمنامه که بگذریم به کارگردانی اثر می‌رسیم که در این مورد بدین‌گونه به نظر می‌رسد که تجربه‌ی چندین و چند ساله‌ی عزتی از سینما سبب شده است که شناخت مطلوبی از کمدی و ریتم به دست بیاورد و این نوید آینده‌ی روشنی در کارگردانی برای عزتی است؛کارگردانی اثر نیز ساده است و پیچیدگی خاصی را در برندارد.

ترکیب «جواد عزتی» و «عباس جمشیدی‌فر» به نوعی برگ برنده‌ی این اثر است. ترکیبی که هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ رفتاری،بینهایت بر جانِ اثر نشسته است و شاید اگر هر ترکیب دیگری اتخاذ می‌شد نتیجه‌ی حاصل به این کیفیت فعلی نمی‌رسید بازیگران مکمل نیز در این اثر موفق عمل کردند از جمله: «بهزاد خلج»،«الناز حبیبی»،«سعید آقاخانی‌‌»و… که تکمیل کننده‌ی این درامی بودند که شکل گرفته بود و ثمره‌اش خروج انبوهی از مخاطبانی است که از آمدن به سالن‌سینما و تماشای «تمساح‌ خونی» پشیمان نمی‌شوند

کمبود حضور و نیاز به این نوع از کمدی های انسانی مانند «تمساح خونی» که مخاطب را سالم می‌خنداند در سینمای ایران به شدت حس می‌شود. تماشاگری که این روزها به خندیدن نیاز دارد و دنبال آن در سالن های سینما می‌گردد و از کمدی‌های مبتذل نیز آزرده است «تمساح خونی» او بر سر ذوق می‌آورد.

علی حیدری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000