چگونگی روایت کرونا از قاب مستند بررسی شد/ ورود کووید ۱۹ به «سینما حقیقت» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۷

چگونگی روایت کرونا از قاب مستند بررسی شد/ ورود کووید ۱۹ به «سینما حقیقت»

در دیدار جمعی از مسئولان سازمان نظام پزشکی با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، چگونگی روایت کرونا از قاب سینمای مستند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صبا، در دیدار جمعی از مسئولان سازمان نظام پزشکی با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، چگونگی روایت کرونا از قاب سینمای مستند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست ظهر امروز -دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه- با حضور محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش و دبیر جشنواره سینماحقیقت، مسعود حبیبی معاون اجتماعی و پارلمانی سازمان نظام پزشکی، حسین کرمان‌پور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و رئیس اورژانس بیمارستان سینا، محمد کیاسالار دبیر جشنواره کرونا روایت، مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش، اُرد عطارپور تهیه‌کننده، مستندساز و مشاور دبیر جشنواره کرونا روایت و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کیاسالار به ذکر چگونگی برگزاری جشنواره «کرونا روایت» پرداخت و تاکید کرد که جامعه پزشکی هم قدردان مستندسازانی است که جان خود را به خطر انداختند تا این واقعه را ثبت کنند.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی رویداد «کرونا روایت» را در ۱۰ بخش برگزار می‌کند که یکی از این بخش‌ها، سینما و به ویژه سینمای مستند است. ما از نزدیک شدن جامعه پزشکی و سینماگران استقبال می‌کنیم و امیدواریم این قضیه استمرار داشته باشد.

حبیبی هم در سخنانی اعلام کرد: در کنترل بحران کرونا، نتیجه کار جامعه پزشکی ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار درخشان است و البته مردم هم خیلی همکاری کردند. این یک پرونده ملی است و اتفاقات آن باید ثبت شود و امیدواریم با «کرونا روایت» به این هدف برسیم.

وی یادآور شد: ما نیاز داریم که ارتباط‌مان با جامعه هنری زیاد شود و امیدوارم این نشست، شروعی برای این هدف باشد.

کرمان‌پور نیز در این نشست عنوان کرد: باید این حقیقت را در قاب مستند به تصویر بکشیم. این که جامعه پزشکی ما خوش درخشیده و با ندانستن چیزی که هنوز هم نمی‌دانیم چیست، این بیماری مدیریت شده است.

وی تاکید کرد: سینما پس از کرونا کمک می‌کند تا پزشکان و مردم را در کنار هم نگه داریم.

اُرد عطارپور هم در این جلسه یادآور شد: با شیوع اپیدمی کرونا، می‌توان داده‌ها را مرتب و منسجم کرد و در یک آرشیوی گرد‌آوری کرد تا در دسترس پژوهشگران و فیلمسازان قرار گیرد. به نظرم «کرونا روایت» فرصتی برای رسیدن به این هدف هست که لازمه‌ آن برگزاری مستقل این جشنواره بوده تا به این هدف نزدیک شویم.

محمد حمیدی‌مقدم نیز در این نشست اظهار کرد: کرونا یک اتفاق نابهنگام بود و هر سیستمی را دچار شوک کرد و حتی حوزه فرهنگ و سینما را هم تحت‌تاثیر قرار داد. لذا از این «مرکز» انتظار واکنش می‌رفت و ما با شروع این بحران، کارگروه حمایت از مستندهای کرونایی را راه انداختیم که موجی ایجاد کرد.

وی یادآور شد: مرکز گسترش سعی کرد از این فضای هیجانی عبور کند تا با رصد کردن و حمایت از مستندسازانی که خودخواسته در این صحنه حضور یافتند، به ثبت سندی در این اتفاق بزرگ برسد.

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: ما کار را از بیمارستان کامکار قم شروع کردیم که به این معنا، بخشی از این آثار مستند در بیمارستان‌ها می‌گذرد و تلاش پزشکان و کادر درمانی را به تصویر می‌کشد. بخش دیگری از این فیلم‌ها هم با موضوع «جامعه و کرونا» است که به ابعاد اجتماعی ناشی از این بیماری می‌پردازد. یکسری از این مستندها هم بحث امیدبخشی در دوران پساکرونا را به تصویر می‌کشند. ما با ترسیم این سه هدف و پیگیری امور، زیرساخت‌های خودجوش پیدا کردیم و به حمایت از این آثار پرداختیم.

وی ادامه داد: بحث بانک اطلاعاتی جشنواره کرونا روایت، شوق بیشتری به ما داد. چون مستندسازان نسبت به این منابع تصویری دسترسی کمتری دارند و حال می‌توانند با تکیه بر این اسناد و تصاویر آرشیوی، آثار متفاوتی از کرونا بسازند.

حمیدی‌مقدم با اشاره به جشنواره سینماحقیقت اعلام کرد: امسال و در چهاردهمین دوره‌ این جشنواره، حتماً بخشی با موضوع کووید ۱۹ خواهیم داشت. البته همزمان پیگیر پلت‌فرم آنلاین برگزاری سینماحقیقت هستیم تا اگر موج دوم بیماری به آبان و آذر منتهی شد، این رویداد سینمایی مثل برخی دیگر از جشنواره‌های جهانی به صورت آنلاین برگزار شود.

وی در پایان گفت: بین «سینماحقیقت» و «کرونا روایت» می‌تواند تعامل دوسویه رخ بدهد. به ویژه در زمینه‌ مخاطب و پتانسیل رسانه‌ای حقیقت، برپایی ورک‌شاپ، حضور اساتید، پزشکان و مستندسازان و… ضمن این که می‌توانیم بحث تولید مشترک فیلم هم داشته باشیم.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰