کمترین سالن و سانس‌های مرده را به «لاله» داده‌اند/ انقدر نامردانه برخورد نکنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶
اسدالله نیک‌نژاد در گفتگو با صبا:

کمترین سالن و سانس‌های مرده را به «لاله» داده‌اند/ انقدر نامردانه برخورد نکنید

اسدالله نیک‌نژاد از اکران نشدن «لاله» در روز اعلامی سایت سمفا یعنی بیست و هفتم اسفندماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد که پس از هشت سال توقیف، نوروز امسال روی پرده سینماهای کشور رفته است که به گزارش سمفا تا لحظه تنظیم این گفتگو با کمترین تعداد سالن نسبت به دیگر فیلم های اکران نوروز، ۲۸۳ نفر به تماشای آن نشسته‌اند. این در حالی است که «خورشید» مجید مجیدی که قبلا یک بار روی پرده رفته بود بیشتر تعداد سالن های سینما را در اختیار دارد.

«لاله» از ۲۷ اسفند روی پرده نرفت

پس از پیگیری‌های صبا و در گفتگو با اسدالله نیک‌نژاد جویای علت این مساله و تعداد کم مخاطبان «لاله» شدیم. نیک‌نژاد با اشاره به اکران نشدن این فیلم در زمان اعلامی سمفا یعنی بیست و هفتم اسفندماه، گفت: اولا نمی‌دانم چرا در سمفا چنین اطلاعات غلطی را درباره فیلم نوشته‌اند؛ این فیلم در تاریخ ۲۷ اسفند اکران نشده است. دوما فیلم «لاله» قرار نبود در ایام عید نوروز اکران شود بنابراین تمام تلاش مسئولان مرکز گسترس سینمای مستند و تجربی و خود من بر این استوار بود که فیلم را برای عید فطر آماده کنیم چون معتقدم نه برای این فیلم بلکه برای هر فیلمی، مقدمات پخش فیلم یعنی تبلیغات و آگاهی و اطلاع رسانی محور اصلی صنعت سینما است.

وی ادامه داد: در صنعت سینما ساختن و خلاقیت، بخشی از روند است و ۵۰ درصد دیگرِ صنعت سینما، پخش آن فیلم سینمایی است. درباره «لاله» بنده ۱۰ سال از وقت، پول، سرمایه، انرژی گذاشتم و این اواخر نیز که روز اول فیلمبرداری برای نسخه نهایی بر اثر اصابت بریده یکی از ماشین‌ها چشم راستم زخمی شد که بعد از ۲ بار جراحی بینایی کامل آن از بین رفته است. من این‌ها را گذاشته و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز پول خود را گذاشته است که البته باید گفت پول مردم کشور عزیزم است و در ادامه با ۱۰ها مساله و موانع روبرو شدیم ولی فیلم را به اتمام رساندیم.

این تهیه کننده تاکید کرد: از خودگذشتگی کردم که پول مردم به دلیل خودخواهی‌‌های چند مدیر سینمایی و بی تدبیری آن‌ها به هدر نرود، حالا نیز که نوبت پخش شده است همه چیز به صورت غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی عمل می‌شود و در سایت سمفا و یا دیگر سایت‌ها گفته می‌شود این فیلم از ۲۷ اسفند اکران شده که این یک دروغ آگاهانه است.

نیک‌نژاد درباره غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای بودن که از آن انتقاد دارد، توضیح داد: یعنی وقتی که جمعه ۲۹ اسفندماه ساعت ۹ شب دستور اکران فیلم «لاله» بدون هیچ نوع آمادگی داده می‌شود! قرار بود این فیلم بین یک هفته تا ۱۰ روز تبلیغات شهری، رسانه‌ای، آگاهی، اطلاع‌رسانی داشته باشد و بعد اکران شود، اما زیر قول خودشان زدند. غیرحرفه‌ای بودن این آقایان از اینجا آغاز می‌شود که ساعت ۹ شب جمعه دستور اکران می‌دهند. کجا تبلیغات شده است؟ چند کپی از فیلم برداشته شده است؟ با چند سینما قرارداد بسته شده و چند سینما قرار است این فیلم را به اکران برسانند؟

کپی بی کیفیتی به سینماها داده شد

این کارگردان خاطرنشان کرد: روز شنبه که عید بود و همه جا تعطیل و روز یکشنبه با سرهم‌بندی، یک کپی از لابراتوار با کیفیت بسیار بد، هم از نظر رنگ و هم صدا گرفته می‌شود و در لابلای سانس‌های مرده در یک سینما اکران را آغاز می‌کنند. در کجای دنیا اینگونه فیلم را اکران می‌کنند؟ من از تمام مسئولان و دلسوزان سینمای ایران و از تمام متخصصان سوال می‌کنم: این راه و رسم اکران فیلم است؟ بدون تبلیغات و آگاهی و اطلاع‌رسانی. حالا دقت می‌کنید غیرحرفه‌ای بودن یعنی چه؟ یعنی کسانی که تلاش می‌کردند این فیلم در طول ۱۰ سال به جایی نرسد، حالا قدرت خود را در زمان پخش آن نیز نشان می‌دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «لاله» تصریح کرد: روز دوشنبه دوم فروردین‌ماه اولین سانس نمایش فیلم «لاله» در ساعت ۴ و ۴۶ دقیقه در سینما فرهنگ آغاز شد. شما نگاه کنید در سایت سمفا اعلام کرده‌اند که این فیلم از روز ۲۷ اسفند اکران شده است، تاکید می‌کنم که دوستان و مسئولان، پخش این فیلم را بسیار غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای انجام دادند. فیلم «لاله» را با دستور به نمایش گذاشتند و پخش‌کنندگان هم قول و قرار تبلیغ فیلم بین یک هفته تا ۱۰ روز را که قرار بود قبل از نمایش فیلم انجام دهند، به فراموشی سپردند. آقایان، دوستان، همکاران، مسئولان محترم سینمای کشور‌، در کجای دنیا سینما، یک فیلمی را اینگونه اکران می‌کنند که شما انجام می‌دهید؟ اگر فکر کردید سرمایه این فیلم دولتی است پس اشکالی ندارد که آن را قربانی فقط باز بودن سینماها بکنید، من در اینجا اعلام جرم می‌کنم، اعلام می‌کنم شما حق ندارید سرمایه مردم را به هدر بدهید، این پول مردم است و زحمت ۱۰ها زحمتکش سینمای کشورمان است. شما باید پاسخگو باشید.

وی درباره آگاهی مردم از باز بودن سینما تاکید کرد: اصلا مردم نمی‌دانند که سینما باز است، چگونه توقع دارید مردم به سینما بروند. حتی عوامل، بازیگران و بنده به عنوان کارگردان اصلا نمی‌دانستیم فیلم «لاله» در کجا و چه ساعتی پخش می‌شود. من از شما، تمام مسئولان و دست اندرکاران سینمای ایران می‌پرسم چگونه است که در آخرین ساعات سال کهنه، تصمیم بر اکران فیلمی بدون هیچ مقدمات و اطلاع‌رسانی‌ای می‌گیرید؟ فیلمی که زحمات زیادی برایش کشیده شده است.

پخش کننده در ایران معنایی ندارد

نیک‌نژاد درباره وظایف پخش‌کننده اظهار کرد: من از تمام کسانی که برای صنعت سینما کشورمان د‌لسوزانه زحمت می‌کشند، خواهش می‌کنم که به من پاسخ دهند. مگر می‌شود فیلمی را با دستور شبانه به اکران برد؟ مگر پخش‌کننده‌ای می‌تواند بدون زمینه‌سازی و آگاهی مردم فیلمی را اکران کند؟ پخش کننده در صنعت سینما مثل مادری‌ست که فرزندش را نگهداری می‌کند ولی در ایران معنی پخش‌کننده چیست؟ چرا خودمان را گول می‌زنیم؟ پخش کننده در همه دنیا تعریف مشخصی خود را دارد، چرا در ایران ندارد؟

او ادامه داد: من از تمام دوستان و دست اندرکاران سینمای ایران خواهش می‌کنم فیلم را ببینید اگر ارزش آن را داشت که پخش‌کننده دلسوز پشت کار می‌رفت، پس چرا این کار را نکردید؟ من قدرت و رانتی پشت سرم نیست، من فقط یکی از زحمت‌کشان این فیلم بودم که از عمر خود، سرمایه خود، جان خود گذشتم و در آخر چشم راستم خود را برای این فیلم از دست دادم.

این کارگردان بر نمایش این اثر در تابستان تاکید کرد و گفت: بارها و بارها بنده در جلسات خصوصی و عمومی عرض کرده بودم این فیلم می‌تواند در تابستان اکران شود و باید زمینه تبلیعات آن فراهم شود، به من و دیگران قول داده بودند که این کار را می‌کنند ولی نکردند، من می‌پرسم چرا؟ با یک پوستر بی آب و رنگ در سانسی بی معنی، در شرایط کرونایی که هیچکس از پخش فیلم آگاهی ندارد، چگونه تماشاگر به سینما می‌رود؟ من که از سه ماه قبل اعلام کرده بودم این فیلم فقط برای تماشاگران روزهای تابستانی ساخته شده است، چون تخصص من به من حکم می‌کرد که چنین بگویم، من از مسئولان زحمتکش سوال می‌کنم، بر اساس چه نیتی و براساس چه آگاهی‌ای فیلم «لاله» را شبانه اکران می‌کنید؟

وی درباره سایت سمفا بیان کرد: چه کسی دستور به سایت سمفا است؟ چرا سمفا به دروغ می‌نویسد اکران «لاله» از ۲۷ اسفندماه آغاز شده است؟

کارگردان سریال «پاییز صحرا» درباره بیلبوردهای شهری فیلم «لاله» عنوان کرد: بیلبورد زدند اما نگفته‌اند برنامه سینماهای کشور است. همه فکر می‌کنند این فیلم در پلتفرم‌های نمایش خانگی پخش می‌شود. قول داده بودید که تبلیغ کنید چرا زیر قولتان می‌زنید؟ چه منافعی دارید که زیر قولتان می‌زنید؟ انسانیت و انصاف‌تان کجاست؟ حتی برای جیب خودتان هم باید تلاش می‌کردید که فیلم با آگاهی به دست مخاطب برسد. من امیدوارم از امروز که تیزر این فیلم آماده شده است، مسئولان بدانند بدون آگاهی و زحمت کشیدن، نمی‌توانند مردم را به سینما بیاورند.

نیک‌نژاد در پایان درباره سانس‌هایی که در اختیار «لاله» قرار گرفته است، مطرح کرد: اعلام کنید چند سانس سینما در اختیار ما قرار داده‌اید؟ اسم سینما را نیاورید، تعداد سانس را بگویید. وقتی می‌گویید یک سینما یعنی ۶ سانس در روز نه یک سانس مرده که وقت استراحت کارکنان سینما است. این کارهای کودکانه و ضدسینمایی را انجام ندهید. یا مردانه جلوی فیلم را بگیرید و پخش نکنید مثل همان هشت سالی که فیلم توقیف بود، یا اگر قرار است پخش کنید نامردانه با این فیلم برخورد نکنید.

کارگردان «لاله» پیش از این در گفتگو با صبا اعلام کرده بود لازم باشد درباره کسانی که چوب لای چرخ «لاله» می‌گذارند افشاگری می‌کند. حال باید پرسید چه دستی پشت پرده سرنوشت این فیلم وجود دارد که پس از هشت سال توقیف، اکران آن هم با دردسر است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000