ایران کشور مناسبی برای مستندسازی است/ مرکز گسترش انعطاف بیشتری نشان دهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۰
آزاده آریامنش در گفتگو با صبا:

ایران کشور مناسبی برای مستندسازی است/ مرکز گسترش انعطاف بیشتری نشان دهد

کارگردان «یوما یعنی مادر» معتقد است تنوع مضمون می‌تواند خونی تازه در رگ سینمای مستند ایران باشد.

آزاده آریامنش کارگردان مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا با اشاره به اینکه برای آغاز ساخت فیلم در سینما، فیلمسازی مستند می‌تواند شروعی عالی باشد، گفت: بسیاری از افرادی که وارد حیطه فیلمسازی مستند می‌شوند دلبسته این نوع سینما شده و کار را در همین رشته ادامه می‌دهند برای ورود به سینمای داستانی اگر از فیلمسازی مستند آغاز کنیم، می‌توانیم تجارب گران‌بهایی به دست آوریم که در ادامه مسیر قطعا برای‌مان راهگشا خواهند بود. ساخت مستند محک بسیار خوبی برای فیلمسازان جوان است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: کشور ما محل بسیار مناسبی برای ساخت فیلم‌های مستند است به این دلیل که فیلمسازی در ایران ارزان است حتی می‌توان با دیدگاه سرمایه‌گذاری و کلان به سینمای مستند نگاه کرد به این معنا که می‌توان با تولید آثار مستند و حضور در رقابت‌های جهانی به دستاوردهای اقتصادی و معنوی رسید. من همکاران و دوستانی دارم که به راحتی می‌توانند وارد عرصه فیلمسازی داستانی شوند که هم توانایی و استعدادش را دارند و هم می‌توانند برای کارشان تهیه‌کننده پیدا کنند اما دلبسته سینمای مستند هستند و در این عرصه می‌درخشند. این استعدادها نیاز به حمایت بیشتری دارند.

او ادامه داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌تواند در این باره بسیار موثر باشد و با بالا بردن تولیدات و حضور در رقابت‌ها و بازارهای خارجی هم دستاوردهای مادی و معنوی داشته باشد و هم بستری مناسب برای حضور فیلمسازان مستعد فراهم کند.

آریامنش با بیان اینکه مشکل بزرگ سینمای مستند ما این است که به حدی که باید جدی گرفته نشده و به آن بها داده نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع هم از طرف مدیران و هم برخی از جوانان علاقمند به فیلمسازی یده می‌شود. این عرصه می‌تواند شروعی مناسب برای فیلمسازی و ورود به سینمای داستانی باشد.

کارگردان فیلم «یوما یعنی مادر» اظهار کرد: اگر مدیران و نهادهای هنری مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره سوژه‌هایی که برای فیلمسازی پیشنهاد می‌شود کمی انعطاف نشان دهند، قطعا آثار بسیار درخشانی در این گونه سینمایی تولید خواهد شد. تولید آثار متنوع و جذاب می‌تواند هم به فیلمسازان جوان از نظر مالی کمک کند و هم برای مرکز گسترش دستاوردهای اقتصادی و معنوی به همراه داشته باشد. امیدوارم مدیران با این دید به سینمای مستند نگاه کنند و دست فیلمسازان را برای انتخاب موضوع‌های متنوع باز بگذارند.

آریامنش عنوان کرد: در یکی از نشست‌های جشنواره سینماحقیقت عباس کیارستمی حضور داشت و گفت من می‌توانم در همه جای دنیا فیلم بسازم اما انتخاب من ایران است چراکه کشورمان پتانسیل‌های بسیاری برای فیلمسازی مستند دارد و فاصله رسیدن یک سوژه به فیلم بسیار کوتاه است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت‌های اخیرش در عرصه سینما گفت: آخرین کارم در زمینه مستند فیلم «یوما یعنی مادر» است که با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساختم. در دوران کرونا و با توجه به اینکه فرزندی کوچک دارم فقط توانسته‌ام یک تیزر تبلیغاتی بسازم.

این کارگردان جوان سینمای ایران در پایان تاکید کرد: تولید آثار مستند در دوران کرونا کم‌تر شده است و مانند همه عرصه‌ها این حیطه نیز از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده است. مستندسازان برای ساخت آثارشان با محدودیت‌ بسیاری روبرو بوده و تحت فشارهای مالی هستند. رعایت کردن اصول بهداشتی در نهایت می‌تواند به ضرر فیلم تمام شود و رعایت نکردنش هم برای همه خطر آفرین است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰