نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران مفید و برای کتابفروشان خسارت است/ دردسرهای فراوان با پُست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۷
روزبه کیاییان با صبا مطرح کرد؛

نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران مفید و برای کتابفروشان خسارت است/ دردسرهای فراوان با پُست

مدیرپخش نشر چشمه با اشاره به مشکلات اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب گفت این رویداد به نفع ناشران است اما برای کتابفروشان و مراکز پخش موجب خسارت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، بنابر اعلام معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار است بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار شود‌. با توجه به مشکلاتی که ناشران و مخاطبان در اولین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی با آن‌ مواجه بودند، حال باید دید مدیران فرهنگی کشور برای رفع آن‌ها چه برنامه‌هایی دارند.

روزبه کیاییان مدیر پخش نشر چشمه در گفتگو با صبا درباره این موضوع عنوان کرد: متاسفم که نمایشگاه مجازی کتاب تهران جای نمایشگاه حضوری را گرفته است و دیگر حال و هوای نمایشگاه حضوری و همکلام شدن با مخاطبان را برای ما ندارد زیرا این اتفاقات برای مسیریابی آینده یک نشر بسیار کمک می‌کرد که در سال‌های آینده چطور عمل کند.

او سپس به بیان مشکلات اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب که سال ۱۳۹۹ برگزار شد پرداخت و گفت: ما در دور اول نمایشگاه مجازی کتاب با چند مساله مواجه بودیم؛ یکی اینکه متاسفانه اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران به روز نیست یعنی به‌واسطه اعلام وصول‌ها بسیاری مواقع کتاب‌ها قدیمی هستند درحالی که در نمایشگاه حضوری حتی در حین‌ برگزاری نمایشگاه هم‌ ممکن است کتاب های جدید برسند اما در نمایشگاه مجازی این‌ ماجرا سخت است زیرا اعلام وصول کتاب جدید باید در سیستم‌ ثبت شود و بعد در پنل نمایشگاه اطلاع‌رسانی شود.

وی افزود: مساله بعدی کندی سیستم نمایشگاه بود که موجب شد برخی از همکاران ما سال گذشته تا پایان شب پای کار باشند و پرینت سفارش ها را بگیرند تا کتاب‌ها فردا صبح ارسال شوند.

مشکل بزرگ ما پست بود

این ناشر با اشاره به مشکلات پستی توضیح داد: اما مشکل اصلی ما سال گذشته، در ارسال کتاب و پست بود. وقتی یک‌ بسته پستی برای کسی ارسال می‌کنیم به واسطه اینکه معمولا این روزها همه اعضای خانواده شاغل هستند و ممکن است در طول زمان اداری کسی منزل نباشد تا بسته را تحویل بگیرد، بسته ارسالی پست به اداره پست بازمی‌گشت و به خریدار هم اطلاع نمی‌دادند. به همین دلیل ما تا ۶ ماه بعد از نمایشگاه نیز درگیر کتاب‌هایی بودیم که ارسال شدند اما به دست مخاطبان نرسیدند.

این مدیرپخش خاطرنشان کرد: ما مجبور شدیم این کتاب‌ها را مجدد برای مخاطبان ارسال کنیم و خسارت زیادی برای این ارسال های دوباره دیدیم زیرا وقتی بسته به دست مخاطب نمی‌رسید در سیستم نمایشگاه دوباره ثبت درخواست می‌کرد به جای اینکه از پست پیگیری کند و ما ناگزیر مجدد کتاب را ارسال می‌کردیم زیرا در غیر این صورت ارشاد پول کتاب را به ما پرداخت نمی‌کرد.

مقادیر زیادی کتاب از ناشران با همان پاکت‌های نمایشگاه مجازی کتاب در پست مانده است

او ادامه داد: اداره پست هم این کتاب هایی را که در دست دارد به ما بازنگرداند. من‌ شنیده‌ام که در برخی انبارهای پست‌خانه مرکزی مقادیر زیادی کتاب از ناشران با همان پاکت‌های نمایشگاه مجازی کتاب در پست مانده است که به هر دلیلی به دست مخاطب نرسیده است.

کیاییان در ادامه با بیان اینکه قرار بود پست بسته‌ها را از ناشران تحویل بگیرد، عنوان کرد: حدودا روزی هزار یا ۲ هزار کتاب ارسال می‌کردیم که قرار بود شرکت پست آن‌ها را از ما تحویل بگیرد اما کامیون‌های پست این بسته‌ها را تحویل نمی‌گرفت و خودمان کامیون می‌گرفتیم و کتاب‌ها را به پست‌خانه ارسال می‌کردیم.

او در واکنش به اینکه سال گذشته برخی از ناشران در طول زمان نمایشگاه کتاب‌ها را با همان تخفیف نمایشگاه در سایت انتشارات ارایه می‌کردند، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب واسطه‌ای میان مردم و ناشران است که با بن تخفیفی که دارند، کتاب خریداری کنند. ما سال گذشته هم کتاب‌ها را با تخفیف نمایشگاه در سایت نشر چشمه ارایه نکردیم و امسال هم‌ در صورت حضور در نمایشگاه مجازی کتاب این کار را انجام نمی‌دهیم.

مدیرپخش نشر چشمه در پاسخ به اینکه آیا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط موجود کار درستی‌ست یا موجب از کار افتادن کتابفروشی‌ها می‌شود، گفت: از دیدگاه‌های مختلفی می‌توانم به این پرسش پاسخ دهم؛ از دید یک ناشر برگزاری نمایشگاه کتاب در وضعیت موجود کمک‌حال ما می‌شود، از دید یک کتاب‌فروش مخالف برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هستم و از طرف یک مرکز توزیع‌کننده باز هم مخالف برگزاری این رویداد هستم.

او ادامه داد: در حال حاضر کل جامعه ما به سمت خرید با تخفیف سوق داده می‌شود و مردم ما به دلیل وضعیت اقتصادی به خرید با تخفیف عادت کرده‌اند. تبلیغات تلوزیون و پیامک‌های موبایل هم مدام ما را به سمت خرید با تخفیف تشویق می‌کنند. کار ما هم‌ جزئی از این‌ جامعه است و مقصر فقط ناشران نیستند بلکه سلیقه مردم‌ عوض شده است.

کیاییان در پایان تصریح کرد: از طرف یک ناشر می‌دانم که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مرهمی‌ست بر زخم‌های این‌روزهای صنعت نشر کشور که کرونا هم آن را تشدید کرده است اما از طرف یک کتابفروش و مرکز توزیع باعث زیان و خسارت به کتابفروشی‌ها می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است