به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری جشنواره تجسمی فجر، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از دبیرخانه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و حضور در جلسه انتخاب آثار رشته نقاشی در پاسخ به این پرسش که نگاه مجموعه معاونت امور هنری به جایگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر چیست، گفت: جشنواره باید بر هنرهای تجسمی اثرگذار باشد و اندیشهورزی کند و جهتیابی دهد این هدف متعالی جشنواره است.
او افزود: اما جشنواره تجسمی فجر تا الان به این هدف رسیده باشد من نمیتوانم به طور دقیق نظر بدهم. ظرفیت جشنواره بسیار بالاست اما اینکه اساساً تمام این ظرفیت به میدان آمده باشد و توانسته باشد رسالتها و اهدافی طراحیشده را محقق کند به دلیل سالهای کم برگزاری جشنواره و حوادثی که رخداده و اتفاقاتی که در جریانهای هنری به وجود آمده است بعضی اوقات طبیعتاً نتوانسته همه اهداف را محقق کند.
سالاری عنوان کرد: اما جشنواره باید برگزار شود و هنرمند بتواند خود را در کنار هنرمندان دیگر ارزیابی کند که این آورده مفید جشنواره و فرصتی مغتنم است. بنابراین همانطور که گفتم ممکن است این جشنواره به تمام اهدافش نرسیده باشد اما به این معنی نیست که چون به تمام اهدافش نرسیده باید نادیده گرفته شود.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: قطعاً در یک روند روبهرشد هستیم و در این ادوار آثار بسیار ارزشمندی در جشنواره حضور پیدا کرده است و در تمامی رشتههای هنرهای تجسمی هنرمندان حضور دارند و داوران بسیار معتبری داریم که حضورشان اعتبار این جشنواره است. اینکه چند داور معتبر اثر هنری یک جوان را میبینند و به او امتیاز میدهند برای آن جوان اعتبار و یک فرصت هنری مغتنم است و این آورده بزرگی است به قول میرهاشمی دبیر جشنواره ما داوران متعدد در رشتههای متعدد داریم و اگر تجربههای اینها را رویهم بگذاریم بیش از هزار سال تجربه است که بیتردید فرصتی بسیار عالی برای هنرهای تجسمی ایران است.
او در ادامه با اشاره به مسأله زیربنایی آموزش در هنرهای تجسمی و تأثیرات آن بر خانوادهها بیان کرد: در مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرهای تجسمی را به منزله دومیدانی و ژیمناستیک برای بقیه هنرها میبینیم.
این مدیر هنری مطرح کرد: هنرهای تجسمی در حوزه هنر مادر اغلب رشتههاست. اولین و مهمترین گام ما باید این باشد که آموزش را از سطح کودکان و نوجوانان آغاز کنیم. به همین دلیل ما تلاش کردیم که آموزش هنر در کل کشور و در استانهای محروم را بهصورت رایگان یا با حداقل هزینه انجام بدهیم در همین دوره امیدواریم در همه استانها یک هنرستان دخترانه هنرهای تجسمی و یک هنرستان پسرانه هنرهای تجسمی داشته باشیم که استعدادهای استانهای مختلف هدر نرود و هدایت و رهبری و آموزش درست بگیرند. فکر میکنم این یک اقدام زیربنایی است برای اینکه هنر به منزلها و خانوادهها برود.
محمود سالاری در پایان گفت: در حوزه بحث تخصصی حرف تازه این است که بانک، بیمه و نهادهای اقتصادی پای کار هنر تجسمی اعم از نقاشی خوشنویسی گرافیک یا رشتههای دیگر باید باشند. ممکن است جرقههایی به وجود بیاید یا مثلاً اکسپوهایی برگزار شود ولی اینها مثل رعدوبرقهایی یک لحظه فضا را پرنور میکنند و بعد دیگر خاموش میشود. ما باید نورهای دائمی در این حوزه روشن کنیم و به همین دلیل هست که باید به سمت اقتصادی برویم که بیمههای ما یک اثر هنری را بتوانند بیمه کنند و بانکهای ما آن را بهعنوان ضمانت در بانک بپذیرند و بگویند ما این اثر شما را به عنوان وثیقه می پذیریم. آن وقت میبینیم که خرید و فروش این آثار به عنوان یک اثر سرمایهای که ارزش افزوده دارد رونق خواهد گرفت.
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است