یاسر خیّر مستندساز و عضو هیات انتخاب بخش مستند سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره جشنواره امسال گفت: از بین ۲۹۷ اثر ارسال شده سطح کیفی آنها ترکیبی از فیلمهای ضعیف، متوسط و خوب بوده که به ترتیب از بیشترین تا کمترین آثار را شامل میشدند.
وی درباره معیار انتخاب ۲۰ مستند راه یافته برای رقابت در جشنواره توضیح داد: معیار اعضای دیگر هیات انتخاب را نمیدانم ولی معیار من این بود: «مساله فیلمساز که از امر واقع در محیط ریشه گرفته و به زبان سینما تبدیل شده است.» بدیهی است که تعداد زیادی مساله نداشتند، تعدادی به جای امر واقع به تخیل گریخته بودند، تعدادی زبان سینما نمیدانستند و تعداد اندکی هم خوشبختانه مساله داشتند و به زبان سینما میتوانستند بیانش کنند.
خیّر درباره پیشبینی خود از جشنواره امسال مطرح کرد: برگزاری یک جشنواره متغیرهای زیادی دارد مانند: مکان برگزاری، سطح دانش هیاتهای انتخاب و داوری، میزان ممیزی آثار توسط هیات نظارت، سطح کیفی فیلمها، ساعت برگزاری سانسها، سطح دانش مخاطبان و… با این همه متغیر چگونه میتوان پیشبینی کرد؟ زمانی پیشبینی در یک سیستم ممکن است که بیشتر این متغیرها را به صورت شفاف بدانیم که در حال حاضر این متغییرها برایم روشن نیست تا بتوانم پیشبینیام را بگویم.
شیرین برقنورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف میزند/ بلیتفروشی ضروری بود
دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزونها در راهِ جشنواره
زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سهگانهام است/ بلیتها رایگان نباشد
مهدی فردقادری: «لذتهای گناه آلود» بهترین تجربهام است/ نه به بلیت رایگان
غزاله رضوی: مردمنگاری مرا به سوژهام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان
محمدرضا وطندوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سهگانه است
بهناز زحمتکش: «کمدی الهی» از دوری انسان از دنیای واقعی میگوید/ اما و اگر بلیتفروشی
سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو میگوید/ بلیتفروشی باعث نظم است
زیور حجتی: «گلولههای تعمید» از مواجهه انسان با خودش میگوید
محسن سخا: ماجراهای یک سنجاب در «کارواش»/ کاخ جشنواره نیاز داریم
فریما خلیلی: «درخت سفید» به کودک همسری میپردازد/ موافقت با پردیس ملت
شیرین قرهداغی: «خانم و آقای فلانی» قسمتی از سهگانهام است/ شرطِ بلیتفروشی
رضا عبیات: ناگفتههای ناشنوایان برای شنوایان/ خود را در جشنواره سهیم بدانیم
مسعود عینآبادی: مقایسه مرگ در سینمای ایران و جهان/ تبعیض در سانسها
این مستندساز و عضو هیات انتخاب بخش مستند در پایان درباره نحوه ارایه آثار، رایگان یا بلیتی بودن آن بیان کرد: نظرم قبل از بلیتی بودن یا رایگان بودن، داشتن ثبات در شکل برگزاری جشنواره است. یک جشنواره با ثباتِ رای و تصمیماش در طول سالها برای خود مخاطبانی پایدار پدید میآورد. اینکه ما هر سال دنبال راه جدید و بهتری برای برگزاری جشنواره باشیم را یک آسیب میدانم که از جامعه کوتاه مدت ما میآید همان جامعهای که به خانه چهل سال ساخت میگوید کلنگی.
محمد زکی زاده
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است