مسعود عین‌آبادی: مقایسه مرگ در سینمای ایران و جهان/ تبعیض در سانس‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۵
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-14

مسعود عین‌آبادی: مقایسه مرگ در سینمای ایران و جهان/ تبعیض در سانس‌ها

کارگردان مستند «شما زنده‌اید آقای بدیعی؟» می گوید اختصاص سانس ها در جشنواره فیلم کوتاه عادلانه نیست.

مسعود عین‌آبادی که با فیلم مستند «شما زنده‌اید آقای بدیعی؟» در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره مضمون فیلم خود توضیح داد: این فیلم به بررسی ماجرای مرگ و شکل نمایش و عزاداری پس از آن در فیلم‌های ایرانی می‌پردازد.

این مستندساز درباره ایده ساخت فیلم بیان کرد: از آنجایی که علاقه زیادی به تماشای فیلم دارم نکته‌ای که باعث جلب توجه من شد تفاوت نمایش مرگ بین فیلم های خارجی و ایرانی بود و این تفاوت نگاه که یک فیلمساز خارجی چگونه مرگ را به تصویر می‌کشد و فیلمساز داخلی چگونه به موضوع مرگ نگاه می‌کند موضوع جالبی برای ساخت یک مستند از نظر من بود.

این کارگردان با اشاره به اینکه این مستند یک کار آرشیوی است، درباره مدت زمان ساخت این فیلم عنوان کرد: تقریبا ۱۰ ماه برای ساخت این مستند زمان سپری شد به این دلیل که «شما زنده‌اید آقای بدیعی؟» یک کار پژوهشی و نیازمند زمان برای پژوهش بود و از کارهای ایرانی فیلمی که دارای کیفیتی خوب باشد به سختی پیدا می‌شود و حتی بعضی فیلم ها نیز در دسترس نبوده و زمانی هم صرف پیدا کردن نسخه های باکیفیت و تحقیق درباره فیلم ها شد که درنهایت این روند ۱۰ ماه زمان برد.

وی افزود: این شکل از کارها به این دلیل که بخش زیادی از کار انفرادی جلو می‌رود پس از گذشت زمان فرسایشی می‌شوند زیرا در یک زمان مشخص باید تعداد مشخصی فیلم را تماشا و درباره هرکدام تحقیق کرد و این یک چرخه‌ای است که چندین بار تکرار می‌شود و مشکل اصلی در این شکل پروژه‌ها زمان تدوین کار است زیرا در یک پروژه با روند معمول سختی کار در زمان تولید است نه پس از تولید، اما در این کار مرحله تدوین بسیار فرسایشی و زمان بر بود.

کارگردان فیلم کوتاه «پنهان در روز روشن» درباره انتقادهایی که به مکان برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران می شود، اظهار کرد: مشکلاتی که شاید باعث می‌شوند پردیس سینمایی ملت گزینه مناسبی نباشد یکی مساله دسترسی سخت است و بعد از آن موضوع پارکینگ و حتی درباره سالن های نمایش سال گذشته نه تنها کیفیت تصویر خوب نبود بلکه صدا هم کیفیت خوبی نداشت.

بیشتر بخوانید

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

غزاله رضوی: مردم‌نگاری مرا به سوژه‌ام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان

محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است

بهناز زحمتکش: «کمدی الهی» از دوری انسان از دنیای واقعی می‌گوید/ اما و اگر بلیت‌فروشی

سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو می‌گوید/ بلیت‌فروشی باعث نظم است

زیور حجتی: «گلوله‌های تعمید» از مواجهه انسان با خودش می‌گوید

محسن سخا: ماجراهای یک سنجاب در «کارواش»/ کاخ جشنواره نیاز داریم

فریما خلیلی: «درخت سفید» به کودک همسری می‌پردازد/ موافقت با پردیس ملت

شیرین قره‌داغی: «خانم و آقای فلانی» قسمتی از سه‌گانه‌‌ام است/ شرطِ بلیت‌فروشی

رضا عبیات: ناگفته‌های ناشنوایان برای شنوایان/ خود را در جشنواره سهیم بدانیم

کارگردان فیلم «احوالات سگی» درباره بلیت فروشی در جشنواره امسال برخلاف سال های گذشته، بیان کرد: فعلا موافق این طرح نیستم زیرا برخلاف فیلم های داستانی که مخاطب خود را در زمان بلیت فروشی حفظ می‌کنند ولی فیلم های مستند دچار ریزش مخاطب خواهند شد و بیشترین ضربه را فیلمسازان تجربی، انیمیشن و مستند خواهند خورد اما قطعا برگزارکنندگان جشنواره هم به دنبال سود و منفعت مادی خود نبوده و این کار را راه حلی برای جلوگیری از ازدحامی که سال های گذشته رخ می‌داد در نظر گرفته اند، با این وجود معمولا مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه تهران دانشجویان بوده و قشری هستند که خیلی برایشان مقدور نیست مبلغی برای بلیت پرداخت کنند.

عین‌آبادی در پایان درباره نحوه نمایش فیلم ها نیز عنوان کرد: تبعیضی که از ابتدا در این جشنواره وجود دارد تعداد سانس های متفاوت فیلم های داستانی با فیلم های دیگر بخش ها است و این تفاوت در بخش جوایز نیز وجود دارد به این شکل که جوایز بخش داستانی بیشتر از بخش های دیگر هستند. این موضوع باعث می‌شود که فیلمسازان بیشتر به سمت ساخت فیلم داستانی روند و ما هر سال شاهد فیلم های تکراری بیشتری باشیم و مشکل دیگری که وجود دارد زمانی است که جشنواره فیلم فجر معیار انتخاب فیلم را جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما در نظر می‌گیرد درصورتی که این دو جشنواره سقف انتخاب فیلم خود را ۳۰ دقیقه و جشنواره فیلم فجر سقف انتخاب فیلم را ۱۵ دقیقه در نظر گرفته است، درنهایت بخش زیادی از فیلم ها حذف می‌شوند.

عوامل «شما زنده‌اید آقای بدیعی؟» عبارتند از تدوین‌گر، نویسنده و کارگردان: مسعود عین‌آبادی، نریتور: سعید امین‌آبادی، طراح پوستر: بابک تهرانی، صدابردار: حسام رحمانی.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰