انیمیشن می‌تواند روی پای خودش بایستد/ حضور بین المللی انیماتورهای ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۴
صادق جوادی در گفتگو با صبا:

انیمیشن می‌تواند روی پای خودش بایستد/ حضور بین المللی انیماتورهای ایرانی

صادق جوادی کارگردان انیمیشن «روباه» درباره وضعیت انیمیشن، مشکلات آن و کار آینده خود گفت.

صادق جوادی انیماتور و کارگردان انیمیشن  «روباه» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره اکران و حضور جشنواره ای این انیمیشن گفت: عمر فستیوالی «روباه» تمام شده است و آخرین اتفاق داخلی آن هم که اکران در گروه هنروتجربه بود که اول دی ماه تمام شد.

وی درباره وضعیت انیمیشن ایران بیان کرد: بخش گردش مالی انیمیشن خوب نیست. در صورتی که انیمیشن می‌تواند در مدت زمان کوتاه بسیار سودآور باشد. از نظر نیروی انسانی شرایط خیلی خوبی داریم و آدم‌های مستعدی در این حوزه داریم که هر سال بیشتر هم می‌شوند.

کارگردان «روباه» با اشاره به اینکه با تغییر یک مدیر یا سیاست جدید همه چیز از بین می‌رود، ادامه داد: بدون اغراق و با تجربه ۲۰ ساله در این حوزه می‌گویم که انیمیشن به راحتی می‌تواند روی پای خودش بایستد و حتی بدون بودجه‌های خاص هم سودآور باشد به شرطی که ارتباط مالی داشته باشد که متاسفانه این بزرگترین سدی است که ما با آن مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به تولید بسیاری از انیمیشن‌های خارجی توسط انیماتورهای ایرانی گفت: یک اتفاق برخورنده که به واسطه شرایط سیاسی اتفاق افتاده این است که در کارهای تجاری اجازه نداریم اسم خودمان را در تیتراژ بنویسیم و باید از اسم مستعار استفاده کنیم. همین چندی پیش سریالی بود که گفتند اسم را عوض می‌کنیم و  این دیگر محصول ایران نمی‌شود. البته که خیلی‌ها زیر بار چنین چیزی نمی‌روند.

این انیماتور با اشاره به بین‌المللی بودن انیمیشن توضیح داد: انیمیشن نسبت به فیلم سینمایی بین‌المللی‌تر است و خیلی از محدودیت‌ها را ندارد و حتی با توجه به همین امکانات کم هم می‌توانیم در جشنواره‌های مختلف رقابت کنیم اما در حال حاضر در یک چرخه باطل گرفتار شده‌ایم. وقتی با بودجه داخلی و دولتی کار تولید انجام دهید طبیعتا جایی که بودجه را می‌دهد اِعمال نظر می‌کند و کارها یک بار مصرف و فقط برای تلویزیون خودمان تولید می‌شود. در صورتی که انیمیشن‌های جهانی در شبکه‌های مختلف و در کشورهای مختلف منتشر می‌شوند اما در اینجا به خاطر وابستگی به پول، محصولات تک بعدی داریم و وقتی می‌خواهند کارها را هم برای خارج از کشور بخرند اسم‌ها را باید تغییر داد.

وی درباره حمایت ارگان‌ها گفت: هرچه کمتر توجه کنند بیشتر رشد می‌کنیم. چون توجه مالی بدون انتظار اتفاق نمی‌افتد و منطقی هم هست که وقتی ارگانی حمایت مالی می‌کند انتظاراتش را هم دارد. در ایران شبکه خصوصی نداریم. اگر قرار است حمایتی بشود دولت حمایتش را در این مسیر انجام بدهد و ما خودمان در دل آن درآمد کسب می‌کنیم.

جوادی درباره تاثیر تلویزیون بر شناخت درست از جایگاه انیمیشن ایران مطرح کرد: خوشبختانه یا متاسفانه هم به لحاظ کیفی و هم کمی فقط شبکه پویا را می‌بینند. کارهای این شبکه اغلب برای کودک ساخته می‌شود و صرفا برای سرگرمی است. در صورتی که صد در صد این حوزه و کار برای گروه کودک و نوجوان به این شکل نیست.

وی ادامه داد: ما علاوه بر دیدن این آثار از مشکلات و مسایل پشت پرده هم خبر داریم و می‌دانیم که توانایی افراد بیشتر از آن است که دیده می‌شود اما همه از این مشکلات خبر ندارند. چرا باید فیلم «آخرین داستان» اشکان رهگذر ۱۰ سال طول بکشد؟ متاسفانه این‌ها چیزهایی است که دیده نمی‌شود و ما فقط نتیجه محور هستیم. تاوان می‌دهیم و درس نمی‌گیریم و کار را از زیربنا درست نمی‌کنیم. باید مسئولان یک بازنگری نسبت به تصمیمات خود داشته باشند تا ببینند که چه چیزی کاشتند که اکنون باید آن‌ها را برداشت کنیم. اتفاق‌های درخشانی مثل «آخرین داستان» اشکان رهگذر یا کار بهروز یغماییان بذرشان را این‌ها نکاشتند اما میوه آن را دارند برداشت می‌کنند و متاسفانه حاضر نیستند کار زیربنایی و آینده دار انجام بدهند.

کارگردان «روباه» با اشاره به سریال «تیزپا» کیانوش عابدی نیز گفت: سریالی که کیانوش عابدی به سفارش ترکیه و برای تهییج نوجوانانش در راستای المپیک می‌سازد نشان از سرمایه‌گذاری و دوراندیشی مسئولان آن کشور است و تاثیر آن را قطعا خواهید دید. چرا ما خودمان را از همه دنیا جدا می‌کنیم؟ قطعا کشورهایی وجود دارند که دشمن هستند اما همه که دشمن ما نیستند. چرا هیچ برنامه‌ای برای جام جهانی و المپیک و رویدادهای بزرگ نداریم و نهایتا یک تیزر آن هم برای کسب درآمد می‌سازیم. در صورتی که با استفاده از قهرمان‌پروری می‌شود برای بچه‌های امروز و فردا تصویر درستی خلق کرد تا آنها هم در مسیر درست و رشد آینده کشور قرار بگیرند.

وی ادامه داد: دوستان و انیماتورهای خودمان برای کشورهای دیگر آثاری را تهیه و تولید می‌کنند که این نشان از این است که توانایی انجام این کار وجود دارد اما این نگاه و دوراندیشی وجود ندارد.

جوادی در پایان درباره کار آینده خود گفت: مشغول نگارش فیلمنامه‌هایی هستم اما هنوز کاری شروع نکرده‌ام چون حساسیت‌ها بیشتر شده و انتظارات از خودم بالا رفته است.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰