به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مجید مجیدی کارگردان سینما در حاشیه نشست خبری دومین سوگواره فیلم کوتاه «تصویر دهم» که ظهر امروز ۱۸ مرداد ماه برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: علمای ما در طول این سالها اساسا در حوزه مسایل فرهنگی حوزه علمیه و مسایل کلان فرهنگی هنری به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامدهاند یا اگر هم آمدهاند کارساز نبودهاند. راه بستن کاری ندارد مهم این است که مسیری باز کنیم.
او ادامه داد: به طور مثال اوایل انقلاب ورزش شطرنج چندان مجاز نبود و هیچکس جرات نداشت به این ورزش بپردازد اما امام خمینی (ره) این مسیر را باز کرد و امروزه شطرنج یکی از ورزشهای جدی ما است و فدراسیون مخصوص به خود دارد درصورتی که این مسیر به راحتی میتوانست بسته شود. علمای ما باید کمی به مسایل روز توجه کنند و فقه باید به درد انسان امروز بخورد وگرنه از دور فتوا دادن مسیری را باز نمیکند. یکی از دلایل قرائتی که امروز در جهان از اسلام میشود کوتاهی علمای ما در همه حوزههاست وقتی در این زمینه کوتاهی میشود دیگران عرصه را در دست میگیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی میکنند. مثلا راه را برای احمدرضا درویش بستند، کسی که حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ما باید در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم و علما هم کمک کنند تا راه باز شود.
کارگردان فیلم «خورشید» با بیان اینکه بستن راه فضیلتی نیست، عنوان کرد: فضیلت زمانی است که علما خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند و عرصههای دیگر را فتح کنیم در این صورت فیلمسازان و تهیهکنندگان میتوانند در این حوزه آثار تولید کنند، وقتی راه بسته باشد در واقع فرصت به گروههای دیگری در دنیا داده میشود که میخواهند قرائتی دیگر از اسلام ارایه کنند. همانطور که در طول این سالها شاهد این وضعیت بودیم. زمانی که با فیلم «محمد رسولالله» به اروپا رفته بودیم مردم از عبارت الله اکبر میترسیدند و این امر نشان میدهد که ما در طول این سالها خیلی غفلت کردهایم و نتوانستهایم فرهنگسازی کنیم. غرب با اسلام هراسی که در طول این سالها دنبال کرده، موفق بوده است در واقع وقتی ما این جایگاه را خالی میکنیم اسلام هراسی به وجود میآید و آثاری در این زمینه تولید میکنند.
این کارگردان درباره اینکه اجازه نمیدهند برخی فیلمها اکران شود، بیان کرد: متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم و در طول این سالها تولید اندیشه نکردهایم، اندیشه در همه عرصهها مساله مهمی است و ما خالی از محتوا شدهایم و این برای همه عرصههای فرهنگی و هنری بسیار خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی به زعم خود تلاش میکند در هر عرصهای برای خود راهی باز کند. مثلا در عرصه نمایشهای خانگی هیچ نظارتی وجود ندارد و گاهی همه افراد جامعه و حتی خانوادهها به آن اعتراض میکنند و وقتی به فکر درمان میافتند بدترین راه یعنی توقف و سانسور را انتخاب میکند. وقتی پلتفرمی در کشور به وجود میآید قطعا باید اهداف و چارچوبی برای آن در نظر گرفته شود.
مجیدی درباره انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد دولت جدید اظهار کرد: عرصه هنر عرصهای نیست که برنامههای آن در یک بازده زمانی کوتاه جواب دهد و وزیری که روی کار میآید فقط به بازده زمانی مدیریت خود فکر میکند. عرصه فرهنگ و هنر مانند نهالی است که کاشته میشود اما ۱۰ سال دیگر بار میدهد. کشور ژاپن بعد از جنگ جهانی و بمباران اتمی ۵۰ سال طول کشید تا حوزه اقتصادش دوباره ساخته شود و ۵۰ سال بعدی خود را برای حوزه فرهنگ و هنر گذاشتهاند تا تغییرات بنیادینی در کشور به وجود بیاورند.
او ادامه داد: اما این مدیریتها در کشور ما چهار ساله است و باید ببینیم وزیری که سر کار میآید چقدر در حوزه مسایل فرهنگی و هنری کشور شناخت دارد. اما متاسفانه در همه دورهها دیدهایم که وزیران چندان تسلطی نداشتهاند. وقتی سلیقهای و جناحی انتخاب میکنند و نگاه ملی، اندیشه و خردورزی در افق فرهنگی وجود ندارد. ما ابتدا باید در حوزه فرهنگ نیرو تربیت کنیم و این روند مانند کارخانه ماشینسازی نیست. اما اصولا در این زمینه برنامهای وجود ندارد و به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمیبرد.
کارگردان فیلم «محمد رسولالله» درباره احتمال وجود خطا در فیلمهای تاریخی و مذهبی تشریح کرد: دیکته ننوشته غلط ندارد و ما در طول راه باید یاد بگیریم و آزمون و خطا کنیم و قطعا فیلمهایی مانند «رستاخیز» و «محمد رسول الله» هم اشکالاتی دارند اما باید تلاش کنیم این ایرادات را رفع کنیم. به طور مثال در اسلام جایی نیامده است که نمایش چهره ائمه حرام است.
او درباره خراب شدن لوکیشنهای فیلم «محمد رسول الله» گفت: لوکیشن اصلی این فیلم در شهرهای مکه و مدینه است که سریال «سلمان» هم در آنجا فیلمبرداری شده است. در بخشی از فیلمبرداری ما به کوههای عسلویه رفتیم در آنجا دکور موقت زدیم که مسئولان منطقه آزاد عسلویه از این دکورها خوششان آمده بود و گفتند که این دکور را خراب نکنید تا ما از آن نگهداری کنیم و برای ما جاذبه توریستی داشته باشد ما هم دکور را خراب نکردیم اما از نظر حرفهای باید تخریب میکردیم. حتی اگر آن دکور به شکل طبیعی هم باقی میماند رفته رفته به واسطه باد و باران خراب میشد ولی لوکیشنهای اصلی در جاده قم به شکلی ساخته شدهاند که حداقل سی الی چهل سال دیگر باقی میمانند.
مجیدی در پایان این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا فیلم عاشورایی نمیسازد، گفت: ساختن فیلم عاشورایی کار آسانی نیست مخصوصا در بحث محتوایی و باید توفیق این کار پیش بیاید.
انتهای پیام/
There are no comments yet