نمایش پنج پروژه منتخب عکاسی در جشن تصویرسال/ تا زمانی که توان باشد عکاسی می‌کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۳
صبا گزارش می‌دهد؛

نمایش پنج پروژه منتخب عکاسی در جشن تصویرسال/ تا زمانی که توان باشد عکاسی می‌کنم

یکشنبه 8 اسفندماه پنج پروژه عکاسی در نوزدهمین جشن تصویر سال به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، سومین شب از نوزدهمین جشنواره تصویر سال به پروژه‌های منتخب عکاسی با حضور پنج عکاس اختصاص داشت.

شب گذشته یکشنبه ۸ اسفند ماه سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران میزبان پروژه‌ «نیم قرن عکاسی علی قلمسیاه» با مروری بر آثار عکاسی او در بخش‌های مختلف طبیعت، مستند اجتماعی و ورزشی، پروژه‌ «چهره‌های فرهنگ و هنر ایران» از مهرداد اسکویی، پروژه «چهار دهه عکاسی سینما» از علی نیک‌رفتار، پروژه‌ مجموعه‌ عکاسی خلاقه «پیکان، اسب و درخت» از ابراهیم خادم بیات و پروژه عکاسی «افغانستان» در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ به روایت مجید سعیدی بود.

سیف‌اله صمدیان بنیانگذار جشن تصویر سال در ابتدای این مراسم عنوان کرد: بیش از ۶ سال است که ما به نوعی در کنار عکس‌های منتخب بخش مسابقه زیر ۲۵ سال و بخش آزاد جشن تصویر سال، فکر کردیم که بهتر است به پروژه‌های خاصی که در طول زندگی یک نفر انجام شده است یا تازه شروع شده‌اند اما باارزش هستند، بپردازیم و از آن‌ها رونمایی کنیم.

در ادامه این مراسم پروژه مهرداد اسکویی که شامل حدود ۲۵ سال عکاسی از چهره‌های علمی، هنری و فرهنگی ایران است به صورت سمعی و بصری پخش شد، بدین صورت که عکس پرتره افراد همراه با سخنانی از آن‌ها تدوین و برای حاضران در سالن نمایش داده شد.

مهرداد اسکویی عکاس و مستندساز پس از اتمام این ویدیو طی سخنانی اظهار کرد: ابتدا از کسانی که ۱۹ سال این رویداد فرهنگی را پایدار نگه داشتند تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: ۲۵ سال پیش من یک جوان با یک کوله‌پشتی و دوربین عکاسی بودم که برای عکاسی درب منزل افراد مختلف می‌رفت و دوست داشتم برای آینده کشورم سندی تولید و ثبت کنم. من ۲۵ سال این کار را ادامه دادم و از حدود ۷۰۰ چهره مرزح یا غیرمطرح عکاسی کردم.

این عکاس در پایان تاکید کرد: من حتی روز گذشته هم عکاسی کردم و فردا هم‌ عکاسی دارم و عکاسی از چهره‌های علم و ادب و فرهنگ ایران هرگز برای من متوقف نخواهد شد. این روزها وارد فاز دوم این پروژه می‌شوم و در همینجا قول می‌دهم تا روزی که توان بلند کردن دوربین عکاسی را داشته باشم، این پروژه را ادامه دهم.

سیف‌الله صمدیان در ادامه خبر داد: تما این عکس‌ها با کیفیت مناسب در گالری میرمیران خانه هنرمندان به نمایش در می‌آیند.

دومین پروژه از ابراهیم خادم بیات بود که به صورت مالتی مدیا اکران شد اما خود عکاس در این مراسم حضور نداشت.

در ادامه پروژه علی نیک‌رفتار به نام «چهار دهه عکاسی سینما» پخش شد که در آن ویدیو عکس‌های سینمایی نیک‌رفتار به همراه بخشی از دیالوگ فیلم‌ها تدوین شده بود.

علی نیک‌رفتار عکاس سینمایی در ادامه تشریح کرد: من به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۶۳ کار عکاسی صحنه را در تلویزیون شروع کردم و از سال ۱۳۶۹ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به صورت جدی به عکاسی سینما پرداختم و اولین عکاسی من برای فیلم کمال تبریزی بود که هرگز اکران نشد. من تاکنون با حدود ۱۲۰ فیلم و سریال کار کرده‌ام و به قول مهرداد اسکویی تا زمانی که دستم نلرزد و چشمم ببیند این کار را ادامه می‌دهم.

او که عکاسی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر را برعهده داشت، درباره همکاری با این پروژه توضیح داد: آخرین کار من فیلم «موقعیت مهدی» بود فیلم بسیار پرچالشی بود. من عکاسی جنگ انجام نداده‌ام اما با آن موقعیت آشنایی دارم و باید بگویم که در این فیلم همه‌چیز بسیار واقعی بود و همین موضوع بسیار به موفقیت پروژه کمک کرد.

رییس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران در پایان درباره برنامه‌های انجمن تصریح کرد: این انجمن از سال ۷۲ تاسیس شد و از سال ۸۳ من به نوعی در ترکیب هیات مدیره آن قرار گرفتم. ما در این سال‌ها هفت دوره جشنواره عکس سینمایی با هدف معرفی این حوزه عکاسی برگزار کردیم. متاسفانه هنوز بسیاری با این حوزه آشنایی ندارند و فکر می‌کنند در عکاسی صحنه همه‌چیز آماده است و عکاس فقط عکس می‌گیرد بلکه نگاه عکاس هم در ثبت آن صحنه‌ها مهم است.

پروژه چهارم به علی قلمسیاه و مروری بر نیم قرن عکاسی او اختصاص داشت.

او در ادامه مراسم طی سخنانی خاطرنشان کرد: عکاسی به وجود نمی‌آمد مگر با ترویج دانش و صنعت و مهارت انسانی و این اتفاق سالیان گذشته از بدو ورود انسان به محور دانش و صنعت پا گرفته است.

این عکاس باسابقه بیان کرد: در هفت سالگی پدرم اولین دوربین کوچک جعبه‌ای را خرید و آشنایی من با عکاسی از همان زمان شکل گرفت.

افغانستان بخشی از زندگی‌ من است

و اما پروژه آخر این شب به مجید سعیدی عکاسی که سال‌ها در افغانستان حضور داشته و از وضعیت این کشور عکاسی کرده است، اختصاص داشت و در این ویدیو مروری شد بر عکس‌های مجید سعیدی از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ از کشور افغانستان.

این عکاس مستند در ادامه گفت: بیشتر عکس‌هایی که در این مجموعه مشاهده کردید مربوط به ۲-۳ ماه اخیر است که من در کشور افغانستان حضور داشتم.

او ادامه داد: این‌ مجموعه عکس در کشورهای مختلفی نمایش داده شده است و آقای صمدیان لطف کردند که برای اولین بار در کشور خودم در معرض تماشا قرار بگیرند.

این عکاس با بیان اینکه افغانستان برای من جذاب است، تصریح کرد: من زیاد به کشور افغانستان سفر می‌کنم زیرا افغانستان برای من جذاب است به دلیل اینکه ازنظر فاصله مرزی، فرهنگی و زبانی به کشور ما نزدیک است و حالاحالاها به این کشور سفر خواهم کرد و به عنوان پروژه به آن نگاه نمی‌کنم بلکه بخشی از زندگی من است.

سعیدی در پایان درباره چاپ کتاب عکس توضیح داد: دو کتاب عکس من در آمریکا و فرانسه منتشر شده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000