تمرکز بر آموزش همزمان تئوریک‌ و عملی خواهد بود/ افزایش آگاهی درباره رسانه‌های جدید هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰
استاد کارگاه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفتگو با صبا:

تمرکز بر آموزش همزمان تئوریک‌ و عملی خواهد بود/ افزایش آگاهی درباره رسانه‌های جدید هنری

داور و استاد کارگاه بخش هنرهای جدید در بیست‌ونهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره کیفیت آثار این دوره و شناخت هنرجویان نسبت به رسانه‌های هنری جدید توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، بیست‌ونهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از ۶ شهریورماه امسال در اردوگاه شهید باهنر افتتاح شد و کارگاه‌های این جشنواره در ۱۱ رشته هنری ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق)، سفال و سرامیک، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری و هنرهای جدید تا ۹ شهریورماه ادامه داشت. محمدمهدی رحیمیان دبیری این دوره از جشنواره را برعهده دارد و کلاس‌های حضوری این رویداد همچنان پس از پایان جشنواره با حضور ۱۳۵ هنرجو تا آذر ماه برپا است.

در رویکرد جدید این دوره از جشنواره روند آموزشی پس از اتمام کارگاه‌ها به پایان نرسیده و کلاس‌های آموزشی همچنان به صورت مجازی ادامه دارد تا اینکه هنرجویان پروژه‌های هنری خود را با همراهی استادان ارائه کنند.

در این رابطه گفتگویی با  امیر راد داور و استاد کارگاه بخش هنرهای جدید در بیست‌ونهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان داشتیم و او درباره کیفیت آثار این دوره به خبرنگار صبا گفت: به طور کلی، کیفیت آثار ارسالی به این دوره از جشنواره خوب بود. فکر می‌کنم یکی از دلایل کیفیت قابل قبول آثار این است که بخش هنرهای جدید چند سالی‌ست به اشکال مختلف در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان حضور دارد و جوانان  نسبت به این حوزه آگاه‌تر و کنجکاوتر شده‌اند، بنابراین امسال فعالان بیشتری در این بخش شرکت کردند. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان دوره‌های پیشین با تجربیات و آگاهی بیشتر در این دوره  نیز حاضر بودند.

او ادامه داد: از سویی می‌توان دلیل رشد کیفی آثار را به آشنایی بیشتر فضای هنری کشور نسبت به رسانه‌های جدید نیز تعمیم داد، آنگونه که بسیاری از آثار ارسالی هنرمندان حداقل شناخت‌ هنری مدنظر داوران را نمایش می‌دادند.

این هنرمند درباره ملاک‌های داوری آثار این بخش توضیح داد: در داوری آثار این بخش، شناخت کلی هنرمند نسبت به هنرهای جدید و درک ویژگی‌های رسانه انتخابی در درجه نخست اهمیت قرار داشت. اینکه هنرمند بداند چرا یک رسانه را برای بیان ایده‌های خود انتخاب کرده است و چگونه می‌‌تواند از ویژگی‌های این رسانه برای بیان ایده‌های خود بهره ببرد.

استاد کارگاه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با بیان اینکه شرکت‌کنندگان به شناخت نسبی از رسانه‌های هنری رسیده‌اند، اظهار کرد: مسلما در این جشنواره شرکت‌کنندگان براساس رده سنی‌شان، معمولا شناخت دقیق و عمیقی از هنرهای جدید ندارند اما در این دوره ما با جوانانی مواجه بودیم که شناخت نسبی قابل قبولی از حوزه خود داشتند، امری که در سایر رشته‌ها نیز مشهود بود، این ویژگی در کنار شور آموختن و تجربه کردن که از مشخصات همیشگی شرکت کنندگان در این جشنواره است، فضای بسیار یگانه و پویایی ایجاد کرده بود.

او با اشاره به ادامه‌دار بودن کلاس‌های آموزشی خاطرنشان کرد: در بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در کرمان پیشنهاد حضور هنرهای جدید در این جشنواره را ارائه کردم و شکل پیشنهادی در این بخش متمرکز بر استمرار بخش آموزش، فرای سه روز جشنواره، همزمان با فعالیت عملی در بازه‌ طولانی‌تر بود که در دو جشنواره متوالی تجربه موفقیت آمیزی کسب شد. خوشبختانه شکل کلی جشنواره امسال با نگاهی فراگیرتر و انعطاف‌پذیر‌تر که لازمه توجه به سایر رشته‌ها است، متمرکز بر آموزش و فعالیت عملی مستمر تا حصول نتیجه مورد نظر استادان کارگاه‌ها است. طبیعتا به فراخور ویژگی‌های هنرهای جدید این آموزش‌ها در سه روز کارگاه حضوری بیشتر آموزش‌های تئوریک و آکادمیک بودند هرچند فعالیت‌های عملی نیز همزمان تجربه شد.

این هنرمند در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخش نخست و حضوری کارگاه‌های هنرهای جدید تمرکز ما بر حوزه آموزش تئوریک بوده است، طبیعتا در ادامه کلاس‌ها تمرکز ما همزمان بر فعالیت‌های عملی نیز خواهد بود تا در نهایت ایده‌های شکل‌گرفته در ذهن هنرمندان را  به سوی خلق اثر هنری هدایت کنیم.

او اظهار کرد: در این دوره این امکان فراهم شده بود تا افراد در کارگاه‌های مختلف شرکت کنند و در نتیجه هنرجویان از رشته‌های دیگر مانند عکاسی، خوشنویسی و نگارگری در کلاس‌های هنر جدید حضور می‌یافتند. علاوه بر آن یک کارگاه آموزش مقدماتی برای شرکت کنندگان در سایر رشته‌ها برای آشنایی با مبانی هنرهای جدید نیز اجرا شد تا درک ویژگی‌های میان‌رسانه‌ای حوزه هنرهای جدید راهگشای فعالیت‌های آینده این هنرجویان باشد.

امیر راد در پایان با تاکید بر تعامل میان رشته‌ای خاطرنشان کرد: در عرصه هنر معاصر، رسانه‌محوری واجد ارزش نیست و اصولا هنرمندان، رسانه را بر اساس ویژگی‌های بیانی آن انتخاب می‌کنند، نگاهی که خوشبختانه مورد توجه دبیر محترم و سیاستگذاران این دوره از جشنواره بود.

بیشتر بخوانید:

احتمال راه‌یابی آثار برگزیده جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به جشنواره تجسمی فجر

ایجاد رابطه هدفمند میان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و فجر/ به دنبال تعاملیم

شرکت‌کنندگان پس از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان رها نمی‌شوند/ امسال برگزیده نداریم

هنوز خاطرات جشنواره تجسمی جوانان را به یاد دارم/ هنرجویان بااستعداد را بورس کنیم

هنرجویان جوان دور هم‌ جمع شدند/ معاون هنری: ناز استادان را کشیدیم

ترویج‌ نشاط پس از جنگ باعث ایجاد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان شد/ نیاز به هیات امنا و دبیرخانه ثابت داریم

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است